NOG meer VUURWERK :-)

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Vanmiddag weer even een rondje gemaakt, kwam weer zo'n kevertje tegen op het oranje havikskruid....







Afbeelding





Afbeelding




Rob, 8)
Sisterray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2016 13:03

Alweer raak, gave macro's ! Misschien zou het cool zijn als je de scherpte wat dieper kunnen zijn.
Maar dat is waarschijnlijk een keuze, of heeft dat een ander reden ?
Gebruikers-avatar
Blauwe Lori
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 13 Mei 2016 12:44

Fotonr 2 vind ik prachtig.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Beide bedankt voor jullie reactie 8)
Sisterray schreefCOLONAlweer raak, gave macro's ! Misschien zou het cool zijn als je de scherpte wat dieper kunnen zijn.
Maar dat is waarschijnlijk een keuze, of heeft dat een ander reden ?
Ik richt mij op de onderdelen die ik zelf het belangrijkst vind en dat zijn de oogjes/koppie. Wil ik bijv. ook het hele lijfje scherp hebben dan zorg ik dat mijn sensor evenwijdig loopt aan het lijfje.
Los daarvan, ben ik natuurlijk ook onderhevig aan de wetten van de natuurkunde. Bij #1 heb ik een (DOF/scherptediepte) van circa 0.6mm en bij #2 een DOF van circa 0,3mm.
Zie dof tabel van de MP-E 65mm KLIK
Er zijn wel technieken zoals focus stacking waarbij je meerdere foto's maakt die je dan achteraf samenvoegt zodat je de scherptediepte van de verschillende foto's stapelt. Maar goed, ik fotografeer altijd zonder statief en van insecten die meestal niet stilzitten. Je kunt dus niet even 6 (bijna dezelfde foto's) maken van zo'n hyperactief beestje want na 1 foto was hij alweer van positie veranderd en dan heeft deze techniek totaal geen zin. Los daarvan heb ik ook weinig met deze techniek, ik ben tevreden met een single opname qua DOF.
Je ziet overigens wel fotografen die van dode insecten wel 100 opnamen maken om zo maximale DOF te krijgen, maar zelf fotografeer ik alleen levende insecten, ik hou van de uitdaging om hem te kunnen benaderen en de spanning of het dan ook een mooie foto op kan leveren.

Kortom: het is een keuze maar ook onderhevig aan de wetten.



Rob, 8)
Gebruikers-avatar
Canon Balls
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2016 14:20

Foto nr 2 is prachtig met die felle kleuren.

Goh, dat wist ik niet dat er fotografen macro foto's nemen van dode insecten.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Canon Balls schreefCOLONFoto nr 2 is prachtig met die felle kleuren.
Goh, dat wist ik niet dat er fotografen macro foto's nemen van dode insecten.
Thanks.... Canon Balls. 8)

6 jaar geleden heb ik 1 maal deze techniek toegepast gewoon om het eens uit te proberen, ik kom vaak in het bos en toen ik deze dode bosmier vond was dat een goede gelegenheid. Het was wel een beetje provisorisch uitgevoerd, want als je deze techniek uitvoert kun je dat het beste doen met een focus/stack rail en die heb ik niet.
Kortom: leuk om 1 maal te doen, ik mis bij dit soort opname de uitdaging en vind het erg saai om te doen... voor mij eenmalig dus... Zie resultaat: KLIK

Ik maak dus liever foto's van levende insecten, bijv. deze levende bosmier: KLIK


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooie foto's weer, al vond ik de vorige mooier.

Leuk ook dat je steeds toelichting geeft over wat je visie is en technieken zijn, dat maakt dat jouw topics interessant en waardevol zijn. Dank!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Canon Balls
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2016 14:20

Dank je voor de uitleg Rob. Zo leer ik toch iedere keer er weer wat bij en kan me volledig vinden in de post van Marco.
Tamme Lurk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2016 14:30

Mooie platen Rob, mooie compo's

De vorige plaat van je vond ik echter mooier om te zien. Geen kritiek!! Ik zou deze platen niet kunnen maken.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

MarcoEOS550D schreefCOLONLeuk ook dat je steeds toelichting geeft over wat je visie is en technieken zijn, dat maakt dat jouw topics interessant en waardevol zijn. Dank!
Thanks Marco. & Canon Balls.
Tamme Lurk schreefCOLONMooie platen Rob, mooie compo's
De vorige plaat van je vond ik echter mooier om te zien. Geen kritiek!! Ik zou deze platen niet kunnen maken.
Zo ervaar ik dat ook niet. 8)

De ene foto pakt soms net wat verrassender uit dan de andere... ik denk dat iedere fotograaf dat wel herkent, je kunt soms meerdere foto's maken van hetzelfde onderwerp met dezelfde inzet en intentie en dan is er maar 1 die dan net dat extra's heeft... ik noem het 'dat kleine beetje magie' wat je dan als fotograaf toevalt...... natuurlijk heb je wel een deel in de hand, je techniek e.d. en als je thuisblijft weet je zeker dat de magie je niet toevalt, maar als je dan op pad gaat dan heb je ook dat kleine beetje magie nodig om een foto net wat extra's mee te geven. Dat maakt je als fotograaf ook bescheiden omdat je niet alles kunt afdwingen....de natuur heeft hierin ook een zegje, misschien wel het laatste woord. Natuurlijk zijn wij zelf ook onderdeel van de natuur en vormen we er 1 geheel mee, dat maakt dit spel (deze dans) tussen fotograaf en natuur ook zo bijzonder.

Rob, 8)
Sisterray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2016 13:03

[quote]Kortom: het is een keuze maar ook onderhevig aan de wetten.[quote]

Ja, het klopt wat je zegt en had dat eigenlijk wel verwacht, je bent afhankelijk van de situatie en materiaal welke je tot je beschikking hebt.
Dode insecten gebruiken zie ik trouwens totaal niet zitten, foto's maken in de natuur, hoe moeilijk soms ook, heeft ook mijn voorkeur.
Bedankt voor de uitleg en gedachtegang.
Grtz, Jack
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Sisterray schreefCOLONDode insecten gebruiken zie ik trouwens totaal niet zitten, foto's maken in de natuur, hoe moeilijk soms ook, heeft ook mijn voorkeur.
Bedankt voor de uitleg en gedachtegang.
Grtz, Jack
Mocht je toch levende insecten willen stacken dan kun je overwegen om 's ochtends vroeg op zoek te gaan naar beestjes die zich nog moeten opwarmen, je kunt dan veel makkelijker eventueel met focus/stack rail een aantal bijna identieke foto's maken om meer DOF te krijgen. Je hebt dan nog wel software nodig om dit dan achteraf samen te voegen... maar zoals gezegd, mijn ding is het niet.

Rob, 8)
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Mooi Rob. Die kleurencombinaties doen het altijd goed.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar