Externe harde schijf voor backup

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik bewaar de backup van mijn foto's op een externe harde schijf. De laatste jaren moet ik wel regelmatig een nieuwe kopen omdat de bestanden steeds groter worden, ik hou zowel de raw als jpg bestanden bij en omdat ik tegenwoordig vrij veel film met mijn camera brengt dat ook nog eens zeer grote bestanden met zich mee. En, dan heb ik het met filmen nog niet over 4K, laat staan 8K bestanden.
Onlangs heb ik een nieuwe externe opslagschijf gekocht van LaCie 4TB. Ik vraag mij af op welke manier jullie backups bewaren? Ik hoor graag jullie ervaringen.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Aan het einde van elke maand zet ik al mijn gemaakte opnames op mijn externe WD Pasport. Klein handig formaat. Daar kan ik meerdere jaren op kwijt. Ik bewaar zowel RAW als de daarvan gemaakte JPG bestanden maar ik verwijder wel elke maand eerst de RAW bestanden waarvan ik zeker weet dat ik ze nooit meer zal gebruiken.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik gebruik ook een aantal externe schijven van WD. Ik heb er twee in huis en één op kantoor. Inderdaad worden bestanden steeds groter, maar gelukkig wordt opslagruimte steeds goedkoper ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

ik heb alle raw en jpg bestanden in een Onedrive cloud staan. Om de zoveel tijd kopieer ik die bestanden ook nog naar een externe harde schijf. Alle jpg's staan ook nog op Flickr.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik bewaarde tot voor kort alles op de harde schijf met een backup (apple time machine)
Nu heb ik alles in de cloud (apple icloud) gezet m.u.v. die files waar ik aan werk die staan nog op de harde schijf met een backup...
Werkt prima, alleen merk ik dat het laden in LR van icloud bestanden wat langer duurt... (gevoel niet getimed)
Apple fan, Canon volger...
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dank je wel voor jullie snelle antwoorden, zo hoor ik eens ook jullie ervaringen.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Ik heb 4 schijven in mijn PC en 1 externe, ik heb op een 2e schijf via een "offline folder" instelling een backup folder.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Ik gebruik twee identieke harde schijven, voor het geval dat er een plotseling kapot gaat.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Een backup op 2 schijven is zeker wel aan te raden. Ik heb al eens een externe harde schijf gehad die het plotseling begaf, een deel van mijn foto's van dat jaar ben ik voorgoed kwijt.
Ik was ook aan het denken om in de toekomst naar zoiets als deze backupschijf over te schakelen LACIE 8TB D2 THUNDERBOLT3 & USB 3.1 TYPE C [7200]
Daffiedolf1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2005 16:39
WoonplaatsCOLON Friesland

3 TB voor foto's en 4 TB voor film.
Daarnaast een 8 TB voor beide om buitenshuisop te slaan.

Een 4 GB werkschijf voor het werken in het lopende jaar. Zo hoef je minder te zoeken.

Bewaar ik te veel? Ja! Net als de meesten onder ons. Negatieven vanaf 1971 inmiddels digitaal gemaakt. Alles compleet twee keer in de backup.

Dagelijkse backup van mijn computer zorgt ervoor dat de schade zo klein mogelijk blijft als er een keer iets fout gaat. Is dat al eens gebeurd? Nee, gelukkig niet!
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Ik heb een complete backup van mijn afbeeldingen op mijn NAS welke in RAID draait. Zo hoef ik niet met schijven te "zeulen", wordt er iedere week een automatische backup gemaakt en mocht er een schijf defect raken, dan nog kan alles hersteld worden. En ja, ook dan kan het nog fout gaan natuurlijk........
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Dan neem ik aan dat je NAS 3 of meer disks heeft?
Goedkopere NAS systemen kunnen hooguit 2 disks aan en is raid-0 het laatste wat je moet kiezen want als daar 1 schijf gaat is alles weg.
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Inderdaad een NAS met 4 schijven. (4 x 3tb) 12 GB totaal en effectief bruikbaar 8 TB
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Ransomware? Daar helpt een NAS met welke Raid dan ook niet tegen.
Bij een aanval zijn al je versleutelde bestanden ook keurig en veilig op je NAS opgeslagen.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Eens opgezocht wat een "NAS" eigenlijk is. Dat is dus een station waar je schijven kan in inpluggen, als ik het goed voorheb.
Lijkt mij wel iets interessant.
Alvast iedereen bedankt voor de vele oplossingen.
Anoniem 4

.
Misschien een iets te simpele voorstelling van een NAS (Network Attached Storage), een in het netwerk opgenomen opslagapparaat.
Eigenlijk gewoon een computer met één of meer netwerkaansluitingen en voorzieningen om twee of meer harde schijven te herbergen.
De ingebouwde computer is vooral energiezuinig, want het apparaat staat 24/7 aan.
De belangrijkste functie is het opslaan van bestanden die door andere in het netwerk aanwezige apparaten naar de NAS worden gekopieerd of verplaatst.
De oorspronkelijke bedoeling is om de data van in het netwerk aanwezige appratuur niet meer lokaal op te slaan, maar centraal op de NAS, zodat alle data vanaf iedere plek in het netwerk te benaderen is.
In de thuissituatie wordt de NAS meer en meer als backup gebruikt, terwijl het dat niet is.
De NAS staat permanent aan en is in principe door alle apparaten in het netwerk te bereiken, ook door allerlei slimme lampen, camera’s etc.
Daarin schuilt ook het gevaar, want virussen, malware en ransomware verspreiden zich ook over het netwerk en bereiken zo dus ook de NAS met alle gevolgen van dien.
Uiteraard kun je veel doen om je netwerk te beveiligen, maar voor de doorsnee gebruiker is dat een uiterst moeilijke opgave.
In dit topic wordt gesproken over backup en dan is een NAS niet de juiste oplossing daarvoor.
Ook van de NAS zul je een backup moeten maken op een externe backup-unit, bijv. HDD, SSD, Tape, Disk etc
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Dank je wel Illuminatus voor de extra toelichting, weeral wat slimmer geworden. 't Ja, ik ben nu eenmaal geen computer expert en sinds ik op pensioen ben, kan ik al lang al die nieuwigheden niet meer volgen.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Een uitgebreidere NAS kent vaak ook HTTP en FTP functies zodat je data ook van buitenaf toegankeliijk is of je van buitenaf direct data kunt uploaden als ook een site of een plaatjes server kan hosten. En sommigen kunnen ook met Torrent overweg en kan je de NAS makkelijk de laatste films, series en muziek downloaden zoder dat je PC aan hoeft te staan.

Mij HP XW9400 workstation staat gewoon 24/7 te draaien
Gebruikers-avatar
GIlex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2007 15:09
CONTACTCOLON

Hier bewaren we het ook op een NAS (4x4 TB in raid) en met een 8 TB backup set apart.
Hier staan alle RAWs JPGs en ook de gescande negatieven op (Tif format) aangezien we hier ook met film werken nog :D
.....Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms
Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
miccie_72
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2020 16:50

Ik heb drie externe schijven als back up.

Voor foto's (en andere dingen) heb ik een aparte pc die niet op internet is aangesloten, met daarin twee grote harde schijven. Hier heb ik standaard alles op staan. Verder drie externe schijven. Een schijf heb ik in huis, tweede schijf in het fietsenhok, en derde schijf heb ik ergens bij familie liggen. Eens in de zoveel tijd werk ik het bij (ik heb nooit twee externe schijven tegelijk in huis)..
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar