6D mark II of toch niet?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
fbrebels
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2020 21:54

Dag allemaal

Fotografie is al een lange tijd een hobby, maar ik wil nu graag wat meer tijd steken in het maken van foto's van koppels/vrienden/familie/... voornamelijk in de buitenlucht.
Hiervoor zoek ik een geschikte camera, momenteel werk ik met een canon eos 600D en een normale tamron lens van 18-200mm.
Al een tijdje heb ik in mijn hoofd om een upgrade te maken hierin, vooral omdat mijn foto's te vaak onscherp uitdraaien nadat ik ze heb overgezet. Ik dacht eerst een nieuwe lens aan te schaffen, maar er is me verteld dat de mindere kwaliteit vanwege de ouderdom van het toestel ook wel eens aan de body kan liggen (wat zeggen jullie?).

Ik vind het dus belangrijk dat je een geheel landschap alsook goede close-ups kan maken tijdens een sessie in de open lucht. Als student zijnde kan ik er helaas geen extreme budgetten in pompen, maar omdat ik vooral wil gaan voor meer kwaliteitsvolle foto's, had ik een tweedehands 6D mark II / 5D mark III of IV in mijn hoofd.
Wat raden jullie aan?

Alvast een dikke merci!
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik ken verschillende mensen met een eos 6D MK II en die maken daar prachtige foto's mee, zelf ben ik heel tevreden met mijn 5D MK IV en ik denk dat die censor van beide camera's gelijkwaardig is. De 5D MK IV is wat meer gericht op natuurfotografie en buitensporten denk ik, omdat een 5D meer scherpstelpunten heeft en beter weerbestendig is.
Naar mijn gevoel is uw huidige lens niet de beste keuze, je ook zal zeker moeten nakijken of die op een FF camera bruikbaar is. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik nog nooit een Tamron lens heb gehad en de kwaliteit er ook niet van ken.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Met de body is imo niks mis. Deze heeft een 18mp sensor en hoewel dat niet een van de nieuwste is kun je daar echt scherpe foto 's mee maken Mijn 7D -die ik naast de 90D gebruik- heeft nagenoeg dezelfde sensor als de 600D en die maakt mooie scherpe foto 's. De mindere scherpe lijkt mij dan ook te wijten aan het objectief; 18-200 mm brandpunten (van welk merk dan ook) staan niet echt bekend om hun beeldkwaliteit. Bovendien zijn deze niet bruikbaar op een full frame (zoals een 5D of 6D), omdat ze zijn gemaakt voor een cropcam (zoals de jouwe). Mijn advies zou dan ook zijn om de 18-200 te vervangen en de 600D gewoon nog even te houden. Daar ga je zeker een flinke stap mee vooruit. De body vervangen kan dan altijd nog.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Misschien een idee om ook even naar de Canon RP te kijken, ik geloof dat je met de RP met een EF adapter nog goedkoper uit bent dan een 6D
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik heb al jaren een 6D MkI en ben daar zeer tevreden mee, met name de 'weinig licht' situaties doet ie onovertroffen als ik het vergelijk met andere cameras op de fotogroep waar ik lid van ben.
Voor mij staat vast dat ik een MkII zou kiezen als de huidige het morgen zou begeven...
Belangrijk is wat je fotografie onderwerpen zijn natuurlijk... landschappen en close-up uitstekend... sport - snelheid is niet echt een kracht, hoewel ik ook wel eens motoX heb gefotografeerd met goede resultaten...
wellicht een goede 6D mk1 occasion als budget echt een issue is...
Apple fan, Canon volger...
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Van de overstap van een 70D naar een 6D MkII heb ik geen enkele spijt. Zeker met een goede L-lens (24-105 in mijn geval) geeft die fantastische resultaten. Nadeel was wel dat EF-S lenzen moesten worden verkocht. Maar met een beetje geluk vind je tegen acceptabele prijzen EF lenzen. Ander nadeeltje is dat de 6D MkII geen ingebouwde flitser heeft, dus een goede externe flitser moet worden aangeschaft.
Hoewel zonder flitser ook al mooie resultaten worden bereikt.
Gebruikers-avatar
Webarcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2004 20:07
WoonplaatsCOLON Tiel

De 6D Mk II is een hele nette fullframe camera. Ik kwam van de 20D af. Wat een verschil. Geen dag spijt van gehad.
Canon EOS 6D mark ii | EF 17-40 F/4.0 L USM | EF 24-70 F/2.8 L USM | EF 50 F/1.4 USM | EF 70-200 F/2.8 L IS III |EF 100 F/2.8 Macro USM | 580 EX
Gebruikers-avatar
GIlex
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2007 15:09
CONTACTCOLON

Gebruik hier naast de analoge EOS bodies ook een 6DII. een fijne fullframe die niet te zwaar is.
En af en toe is dat klapscherm verrekte handig trouwens.
Dat is zelfs handig als hulpmiddel bij analoog op een laag brandpunt. met de 6DII kijken hoe de camera moet komen te staan en vervolgens met de analoge de foto maken :D
.....Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms
Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Met een 600 D moet je scherpe foto's kunnen maken. Ik zou kiezen voor een andere lens, bijvoorbeeld de canon EF-S 15-85 of EF-S 18-135 mm.
Als je overstapt op een 6D stap je ook over op een ander formaat, FF in plaats van APS-C . De EF lenzen hiervoor zijn in de regel duurder dan de EF-s lenzen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar