Av en Tv

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
André
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2005 17:56
WoonplaatsCOLON Schoonhoven (ZH)
CONTACTCOLON

Ik ben inmiddels een aardig eind op weg met het maken van foto's maar er is een ding wat ik voor me zelf niet begrijp en waarbij ik hoop dat iemand mij dit uit kan leggen.

Als ik een foto maak en deze is onderbelicht dan stel ik meestal de sluitertijd TV bij. Een langere sluitertijd zorgt voor een lichtere foto.

Wat ik ook kan doen is mijn diafragma getal kleiner maken waarbij het diafragma meer open gaat staan. Hierdoor valt er meer licht op de sensor en heb ik ook een lichtere foto.

Als ik een klein diafragma getal neem is tevens dat de hele foto scherp. En bij een groot diafragma is alleen de voorgrond scherp.

Maar hoe maak ik nou het beste een foto met alleen de voorgrond scherp en dat deze niet onderbelicht is??

En hoe kan ik het beste een onder- of overbelichting aanpassen? Met het diafragma of met de sluitertijd?

En kan ik ook een foto maken met een lange sluitertijd die niet overbelicht is. En een foto met een korte sluitertijd die niet onderbelicht is?

Het is moeilijk uit te leggen wat ik bedoel, maar ik hoop dat iemand het begrijpt.
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

André,

je theorie klopt, ik zal een poging doen je vragen te beantwoorden.
André schreefCOLON Maar hoe maak ik nou het beste een foto met alleen de voorgrond scherp en dat deze niet onderbelicht is??

En hoe kan ik het beste een onder- of overbelichting aanpassen? Met het diafragma of met de sluitertijd?
Bij elke foto moet je eigenlijk afvragen wat voor de betreffende foto het belangrijkste is. Diafragma (vanwegen de invlode op de scherptediepte), of de sluitertijd (i.v.m bewegings onscherpte of dynamiek van de foto).

Als de scherpte diepte het belangrijkste is gebruik je de AV stand waardoor je je diafragma zelf kan instellen. Je camera zal dan de bijbehorende sluitertijd berekennen.

Als Sluitertijd de belangrijkste factor is Kies je juist de TV stand, waarmee je dus je sluitertijd kan in instellen, waarna de camera een bijbehoren diagrafma zal kiezen.

Als in 1 van beide standen de foto met de door de camera berekende instelling te licht of te donker vindt worden kan je de belichtings compensatie gebruiken om de foto lichter of donkerder te maken. De belichtingscompensatie is geen instelling op zich, maar beinvloed de diafragmawaarde (bij TV) of sluitertijd (bij AV), die je camera berekend.

In beide bovenstaande senario's kan het zijn dat je tegen grenzen aanloopt. er kan gewoon te veel of te weinig licht zijn om de gewenste instelling te realiseren. In de meeste gevallen zal de camera de berekende waarde in je zoker laten knipperen om aan te geven dat er een probleem is. maar het kan ook zijn dat bijvoorbeeld de berekende sluitertijd zo lang is dat je foto's bewogen worden.

Als je tegen grenzen aanloopt, is daar vaak nog wel iets aan te doen. bij een tekort aan licht kan je kiezen tussen ISO instelling verhogen of licht toevoegen (bijvoorbeeld flitsen).
Als je een teveel aan licht hebt kan je dit eventueel oplossen met filters (Gijsfilters, maar ook Polar filter neemt een stukje licht weg)
André schreefCOLON
En kan ik ook een foto maken met een lange sluitertijd die niet overbelicht is. En een foto met een korte sluitertijd die niet onderbelicht is?
Ja dat kan dus, maar binnen grenzen. in extreem lichte of donkere situaties zal het zeker voorkomen dat je compromissen moet sluiten.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

André schreefCOLON....Het is moeilijk uit te leggen wat ik bedoel, maar ik hoop dat iemand het begrijpt.
Tom_Almere heeft het al prima uitgelegd.
Ik heb nog wel een tip.

Als je een PC of Mac hebt, installeer dan de Canon software.
Dan beschik je over de mogelijkheid om opnamen te maken vanaf je PC.
Je kunt op de "M"-stand elke mogelijke combinnatie van sluitertijd en diafragma proberen en je ziet het resultaat (belichting, scherptediepte) meteen op je scherm.
Ook de standen "Tv" en "Av" zijn op die manier uit te proberen en niet te vergeten de instellingen van de witbalans.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
JostI
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 654
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Klijndijk (Drenthe)
CONTACTCOLON

Misschien overbodig info maar ik meldt het toch maar even omdat ik het gevoel krijg André ALLEEN het diafragma of sluitertijd aanpast via de daarvoor bestemde knoppen en NIET via de "belichtings compensatie"instellingen.

Stel je fotografeerd in de AV stand, en je "ziet" dat de foto overbelicht wordt, dan kun je de "belichtings compensatie" gebruiken om wat onder te belichten. Stel je de "meter" b.v. een stopje naar links, dan zie je dat de sluitertijd korter wordt. Minder licht dus. Bij onderbelichting een stopje meer. Langere sluitertijd. Meer licht.

Je houdt dus het diafragma gelijk, maar regeld zelf de sluitertijd. In de TV stand zal denk ik (gebruik ik namelijk zelden) na belichtingscompensatie, het diafragma veranderen. Iets onderbelichten met de BC zal resulteren in een kleinere opening, GROTER f getal en vise versa.

Groet, Jos
[color=blue][size=75]Een dag niet gefotografeerd is een dag niet geleefd. [/size][/color]

Mijn website: [url=http://www.jodafotografie.nl]Jodafotografie[/url]
Gebruikers-avatar
digirossi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 13:53
WoonplaatsCOLON geesteren (o)

je kan toch ook met stoppen over of onder belichten of zeg ik nou iets raars

digirossi
30d + verlangen naar meer tijd !
Gebruikers-avatar
JostI
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 654
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Klijndijk (Drenthe)
CONTACTCOLON

Nee hoor :D
[color=blue][size=75]Een dag niet gefotografeerd is een dag niet geleefd. [/size][/color]

Mijn website: [url=http://www.jodafotografie.nl]Jodafotografie[/url]
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

digirossi schreefCOLONje kan toch ook met stoppen over of onder belichten of zeg ik nou iets raars

digirossi
Of het raar is, dat weet ik niet. Ik kan wel stellen dat ik je zin niet begrijp.
Met 'stoppen' bedoel je misschien 'stops'?

Het leuke is, dat alles met stops (of halve of 1/3) geregeld wordt.
Sluitertijd, diafragma, iso en flitslicht gaan allemaal in stops omhoog of omlaag. Een hele stop is altijd een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht.

Wat bedoelde jij nu?
gr
Flash
Gebruikers-avatar
digirossi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 13:53
WoonplaatsCOLON geesteren (o)

ik bedoelde inderdaad stops al dan niet 1/2 of 1/3 en heb niet er bij stilgestaan dat àlles`dan word veranderd.
ik moet nog heel veel leren merk ik maar daar is dit forum òòk voor.

mvg.rutger-jan
30d + verlangen naar meer tijd !
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

André schreefCOLONAls ik een foto maak en deze is onderbelicht dan stel ik meestal de sluitertijd TV bij. Een langere sluitertijd zorgt voor een lichtere foto.

Wat ik ook kan doen is mijn diafragma getal kleiner maken waarbij het diafragma meer open gaat staan. Hierdoor valt er meer licht op de sensor en heb ik ook een lichtere foto.
Av en Tv zorgen ervoor dat de foto altijd goed belicht is en daarbij verandert de ene variable als je handmatig de andere bijstelt. Als je diafragma of sluitertijd verandert, wordt je foto dus niet lichter of donkerder.
Als ik een klein diafragma getal neem is tevens dat de hele foto scherp. En bij een groot diafragma is alleen de voorgrond scherp.
Met een groot diafragma kun je ook scherpstellen op een voorwerp veraf en deze scherp krijgen. Je diafragma zorgt ervoor dat je een kleine scherptediepte (groot diafragma) of grote scherptediepte (klein diafragma) hebt.
Maar hoe maak ik nou het beste een foto met alleen de voorgrond scherp en dat deze niet onderbelicht is?
Je kunt dan het beste in Av schieten en op de voorgrond scherpstellen, je camera zorgt en dan automatisch voor dat de belichting goed is. Als de sluitertijd te laag wordt en je een bewogen foto krijgt, kun je nog de iso waarde opkrikken en op die manier een langere sluitertijd krijgen.
En hoe kan ik het beste een onder- of overbelichting aanpassen? Met het diafragma of met de sluitertijd?
Met beide niet. Je kunt dat het beste aanpassen met exposure compensation als je in Av of Tv schiet, je kunt natuurlijk ook in de M stand schieten, maar dat vergt wat meer ervaring.
En kan ik ook een foto maken met een lange sluitertijd die niet overbelicht is. En een foto met een korte sluitertijd die niet onderbelicht is?
Hier hetzelfde verhaal, ga maar eens schieten in Tv. Je zult zien dat als je een lange sluitertijd kiest, de camera het diafragma aanpast zodat de foto goed belicht wordt, idem. met een korte sluitertijd.
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

misschien nog een tipje voor de M stand die sommige misschien niet kennen. In de M stand stel je zowel Diafragma als sluitertijd met de hand in. Je hebt dus zelf helemaal de controle over je beliching.

Alleen ook hier kan de camera je helpen, het schuifje dant je in de Av en Tv stand gebruikt geeft aan wat de lichtmeter in de camera van je ingestelde waardes vindt. Als je instellingen hebt gekozen die een te donker zullen worden zie je dat omdat je belichtingscompensatie onderbelichting aangeeft en vise-versa.

Let wel op dat de belichtingsmeter van je camera niet altijd de goede waardes aangeeft (je kun niet voor niets belichtingscompensatie instellen), vooral bij tegenlicht situaties wil deze nog al eens de mist in gaan. Ook kan het natuurlijk zijn dat je bewust een lichte of juist donkere foto wilt maken
André
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2005 17:56
WoonplaatsCOLON Schoonhoven (ZH)
CONTACTCOLON

Bedankt voor de vele reacties.

Ik ga het allemaal nog eens op mijn gemak nalezen en proberen.
ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Gebruikers-avatar
mdebruin
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2006 17:14
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Hier op inhakend: wanneer er gesproken wordt over stops, dan word bedoelt het deel in het informatieve deel wat loopt van -2.1.*.1.2+?

1 stop is dan 1 over/ onderbelichting naar positief of negatief?

Afbeelding
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

mdebruin schreefCOLONHier op inhakend: wanneer er gesproken wordt over stops, dan word bedoelt het deel in het informatieve deel wat loopt van -2.1.*.1.2+?

1 stop is dan 1 over/ onderbelichting naar positief of negatief?

Afbeelding
'k Zal nog ff herhalen:
Het leuke is, dat alles met stops (of halve of 1/3) geregeld wordt.
Sluitertijd, diafragma, iso en flitslicht gaan allemaal in stops omhoog of omlaag. Een hele stop is altijd een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht.
gr
Flash
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar