Mélange de champignons

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

Hoewel de herst al weer een tijdje begonnen is (althans hier op het forum dan toch), ook maar weer eens op paddo jacht geweest. Het viel me wel op dat er inmiddels niet zoveel meer staan als enkele weken geleden. Toch nog enkele exemplaren gevonden.

De eerste is met de Sigma 105mm Macro gemaakt, de andere drie met de Sigma 70-200mm F2.8 met een tussenringetje. Deze laatste lens heb ik deze week aangeschaft en moet nog een beetje "eigen" worden.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55041[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55043[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55044[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55045[/img]

Opbouwende kritieken welkom.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

1 vind ik heel mooi qua compostie en DOF.

2 Hier is niets scherp en heb je een te groot diafragmaopening gebruikt.

3 Hier ook een te groot diafragmaopening gebruikt.

4 Waar gaat het hier om? Om die mooie DOF in de achtergrond of om de paddos?
Hier ook een te groot diafragmaopening gebruikt.

Verder heel mooi qua contrast allemaal!!!
Laatst gewijzigd door 1 op sugarman, in totaal 25 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Leuke reeks als begin van de herfst. En iedere reden om een nieuwe lens uit te proberen is een goede reden. :-)

Foto 1. Rustige foto, Mooie kleine scherpte diepte. Lisschien iets te klein. Zowl midden voor als de zijkanten van de paddestoel zijn niet helemaal scherp. De zijkanten storen mij meer dan de voorkant. Zeker omdat die takjes eronder wel scherp zijn....

Foto 2 Leuke compositie. Vooral de boomstam die vanuit links onder het beeld in loopt. Het brengy j oog automatisch naar de paddestoelen. Jammer alleen dat het scherpte punt iets te dicht bij zit. De boomstam rechtsboven in beeld lijkt het scherpste van de foto, en is volgens mij niet het belangrijkste van de foto. Vrder die takjes en "iets" rechts in beeld die onscherp zijn, zijn een mooi optisch tegengewicht voor de paddestoelen

Foto 3. Het gebied van de scherptediepte is denk ik groot genoeg, maar ligt net verkeerd, het blaadje voor de paddestoel is scherp, maar de paddestoel maar voor een klein stukje. Ik denk dat je hier beter scherp zou stellen op de middelste "schelp" (zal wel het verkeerde woord zijn) van de paddestoel. Dan heb je een stukje scherpte diepte voor en achter dit punt, en was waarschijnlijk de paddestoel scherp. De compositie is eenvoudig en goed. Het takje en blaadje op de voorgrond en de onscherpe blaadjes op de achtergrond geven extra diepte aan het geheel.

Foto 4 Compositie is leuk, de paddestoeltjes zijn op deze manier echt heel erg klein geworden. Maar ook hier heb ik weer een opmerking over de scherpte. Het lijkt alsof de voorkant van het blad rechts/midden in beeld scherp is, en de paddestoeltjes net niet. En dat is wel jammer. Zou mooier zijn als die vlijmscherp zouden zijn. Misschien kun je in PS nog iets doen met USM....

Ik dnek dat je soms wat vaker dat knopje aan de zijkant moet gebruiken om de scherptediepte te controleren. Beeld wordt dan ook eens tuk donkerder, dus dat zal niet makkelijk zijn, maar ik denk wel dat je er resultaat mee haalt. Over het algemeen zijn je composities goed, maar de DOF en of scherpte niet optimaal....

PS ik heb mijn champignons het liefst in een romige saus bij een goed stuk wild en een goed glas wijn ;-)
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

@sugarman & @ Peije: Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

Jullie beiden halen een beetje het zelfde (min)punt aan nl. een te geringe scherptediepte m.n. bij 2 t/m 4, die ook nog eens een beetje verkeerd ligt hier en daar.

Nou ben ik iemand die erg hou van een zeer geringe scherptediepte, maar die moet dan wel op het juiste punt leggen én het liefst daar gestoken scherp zijn. Ik moet jullie gelijk geven dat ze niet erg crispy overkomen.Ik denk dat het gewoon even wennen is aan mijn nieuwe lens. Gewoonweg even kijken wat er kan en niet kan. Als ik het mezelf makkelijker wil maken wellicht het diafragma een beetje meer knijpen, maar ik ben altijd een beetje bang voor mijn achtergrond, die moet wel rustig blijven zonder teveel storende elementen.

Foto 4. vind ik weer wel kunnen. Dat setje paddestoelen is gewoon erg klein én het is juist leuk om dat in de juiste context te plaatsen t.o.v. gevallen bladeren in de achtergrond. Bovendien lopen de takken precies diagonaal weg richting bladeren. Zoals ik er naar kijk, kijk ik toch eerst naar de paddestoelen en daarna naar de rest.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Bij 4 heb je gelijk.
Ik was een beetje kort door de bocht.

Maar toch had ik hier iets meer verloop in de scherptediepte willen zien.
Blijft een mooie plaat :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

haa... neee.... perfect!!! zalige die kleine DOF's, schoffie is dolop onscherpte... geweldig! Ik ben zelf ook aan het experimenteren met macro groothoek op f/2, het is zó ontzettend prachtig ...

#1: duidelijk de uitschieter... hele mooie compo en dat licht op de chtergrond is schitterend! Het blaadje vind ik erg fraai maar ik had zelf wel wat grassprietjes weggebogen, die maken het net rommelig.

#2: ja, hier hou ik van ... zalig zo'n kleine DOF... de mate van scherpte wordt bepaald door de mate van onscherpte... alleen vind ik de compo wat minder. Die tak rechts vind ik wat storend en het feit dat zo naar beneden is gefotografeerd vind ik ook minder. Liever recht van opzij als bij #1.

#3: wederom wow... schoffie wordt steeds meer dolop zo min mogelijk scherpte in een foto... jammer dat het gele blaadje a/d voorkant precies op één lijn zit met de zwam en het geel op de ahctergrond, nu ligt de nadruk erg op links en wordt rechts erg leeg, net ff van schuin kijken had je i.m.o. een mooiere lijn door de foto gehad.

#4: leuk en lief... kleine paddo's vechten in de grote boze buitenwereld... mooie blaadje en weer zo lekker onscherp. Helaas voro mij weer zo naar beneden, de takken zijn, ondanks de onscherpte, voor mij toch nog steeds erg nadrukkeleijk aanwezig en maakt het beeld toch nog wat rommelig.

hopelijk heb je hier wat aan...
www.johanvanderwielen.nl
luclodder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2004 12:39
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

1 en 4 vind ik mooi. Bij 2 en 3 (zoals als gezegd) de scherptediepte te kort.
eerst [color=#0066cc][size=150][url=http://www.digizien.nl][b]digizien[/b][/url][/size] [/color] dan pas afdrukken!
[url=http://www.luclodder.net]www.luclodder.net[/url] [url=http://www.flickr.com/photos/luclodder]Flickr Photos[/url]
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

@sugarman: Ik zal de volgende keer aan je denken als ik weer een paddestoel ga fotograferen :lol:.

@schoffie: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik geloof dat wij tot een minderheid behoren die het motto aanhangen dat de mate van scherpte wordt bepaald door de mate van onscherpte.

Ik meen mij te herinneren dat Kropot (volgens mij al lang niet meer actief op het forum geweest) zichzelf ook al af vroeg of de weg van scherp, scherper, scherpst wel zijn weg was én eigenlijk zijn die woorden mij altijd bij gebleven.

De standpunten bij #2 en #4 ogen misschien wel "van boven af", toch zat ik hier op het laagste punt mogelijk met mijn statief. Het had lager gekund als ik er bij was gaan liggen. Normaal maak ik daar geen punt, van maar het was nogal modderig.

Verder geef je leuke details aan die ik op het moment suprème nog weleens even uit het oog verlies, zoals grassprietjes, blaadjes voor en achter het onderwerp (één lijn) e.d. Door daar rekening mee te houden kan het alleen nog maar cresendo gaan.

@luclodder: Dank voor je reactie. Volgende keer een stoppie erbij dan. Ik zal kijken of het mezelf ook bevalt. :wink:
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

arsarlat schreefCOLON@sugarman: Ik zal de volgende keer aan je denken als ik weer een paddestoel ga fotograferen :lol:.
Twee weken geleden heb ik ook paddos geschoten maar ik durf ze hier niet neer te zetten hoor :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

1: mooie zachte kleuren, pracht foto....

2: mooie dof, aan de ene kant jammer van die takjes rechts, aan de andere kant ook weer niet, da’s de natuur..

3: ook weer mooie zachte kleuren, hoewel dat gele blad op de voorgrond wel weg had gemogen..

4: mooi plaatje, hoewel ik dat achterste blad zelf had weggehaald..


Al met al een mooie serie, nummer 1 springt er voor mij uit, zo één wil ik er zelf ook wel maken. :)
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Tja... (on)scherpte is een kwestie van smaak maar ik merk dat ik steeds meer nijg naar zo min mogelijk scherpte...waarmee je de scherpte juist accentueert. De woorden van Kropot heb ik gemist maar onderschrijf ze volledig... mijn weg is het ook niet.

Anyway, ik kan je volledig volgen met je onscherpte... en wat mij betreft: ga zo door!!! Ook heerlijk om juist niet het onderwerp maar iets anders scherp te nemen... wordt bijna conceptueel / experimenteel met als risico dat het publiek wat je foto's mooi vind kleiner kan worden... is de vraag in hoeverre je dat belangrijk vind.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Ook voor mij is foto 1 de favoriet vooral ook vanwege het mooie licht.

Voor het overige kan ik wel stellen dat het concept van de scherpte/onscherpte mij in ieder geval zeer aanspreekt.

Ik ga daar zeker in de toekomst ook eens mee experimenteren !

Groet,
Michel
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

1 is mooi, helder (als kritiekpuntje zou ik zeggen dat een reflectiescherm geholpen zou hebben). Bij de rest mis ik het licht al dan niet via reflectiescherm.
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

Je hebt oog voor wat het goed doet op een foto. Helaas zit je er met de scherpte in de meeste gevallen net naast - en is je DOF gewoonweg te klein. Kleine DOF is mooi, maar bij deze details gaat het hard.

Doe ze nog eens?
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar