[Marokko] - [Een Marokkaanse bruiloft]

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Serie 1, [Mensen van Marokko] van en over Marokko.

[Inleiding]
Gedurende de zomervakantie van 2006 ben ik vier weken naar Marokko geweest. Ik heb familie bezocht in het Oosten van Marokko, met name in Oujda (spreek de j uit als de j in het Franse "je") en Berkane (spreek uit: Berkèn). Daarnaast heb ik ook rondgereisd. Tijdens de rondreis heb ik de Koningsteden Fès, Meknès & Marrakech aangedaan en ik heb enkele dagen in en rond de hoofdstad Rabat vertoeft.

Na 7685km (jawel, in m'n eigen auto :shock: ) was ik weer thuis... 1611 foto's (RAW :!:) rijker. De bewerking van deze eerste serie heeft dan ook even op zich laten wachten. Wanneer de volgende series komen kan ik niet zeggen.

Van mijn reis wil ik diverse fotoreportages laten zien op EOSDigitaal.nl. Fotoreportages die deels toeristisch, maar ook deels niet-toeristisch zijn.

Dit is een reportage van een Marokkaanse bruiloft met een Algerijns tintje. Het is een reportage van een Henna-feest. Dat is het feest waarop de bruid in verschillende creaties wordt gehezen en vooral tentoon wordt gesteld. Aangezien deze bruid een Algerijnse moeder heeft, zijn de creaties wat klassieker dan de huidige Marokkaanse creaties. Tijdens het feest wordt een uitgebreide maaltijd gegeten en wordt tot diep in de nacht gefeest en gedanst. Op het Henna-feest hoeft de bruidegom niet aanwezig te zijn. Gelukkig maar, want die zat ten tijde van het feest in Frankrijk.

De overige series zullen ook voorzien worden van bovenstaande inleiding die ook dan weer aangevuld zal worden met specifieke informatie over wat er te zien is.

Ik hoop dat deze serie van 10 foto's, net als serie 1 in de smaak valt. Gefundeerd commentaar wordt als altijd op prijs gesteld.

[Achtergrondinformatie]
Deze serie bestaat officieel uit 15 foto's, maar in overleg met de crew is besloten dat ook ik me aan de 10-foto-regel dien te houden. De overige foto's zijn er tussenuit gehaald en zal ik derhalve hier niet laten zien. Ook niet als update, toegift of anders, omdat ze dan de serie tekort doen.

[Technische achtergrondinformatie]
Alle foto's zijn genomen met een Canon 300D met EF 17-35 F2.8L objectief, allen in RAW-format. De foto's zijn genomen op 400, 800 of 1600ISO. Er is niet geflitst.

[1]
[Het heet niet voor niets het Henna-feest]
Afbeelding

[2]
[Eén van de kokkins in haar domein, waar ze minstens 60 kippen voorbereid voor de eerste gang van de maaltijd]
Afbeelding

[3]
[Bij binnenkomst moet je natuurlijk eerst je handen (laten) wassen]
Afbeelding

[4]
[Als de bruid klaar is, kan ze beneden worden opgehaald om ook aan het feest deel te nemen]
Afbeelding

[5]
[De bruid zit op haar feeststoel; het feest kan beginnen]
Afbeelding

[6]
[Het duurt wel lang voordat het eten er is...]
Afbeelding

[7]
[Daar wordt dan eindelijk het eten opgediend]
Afbeelding

[8]
[Kip met olijven en orgaantjes. De gele streepjes zijn ingemaakte citroen en ter decoratie... tezij je graag een zuur smoel trekt ;).
En ja, het is gebruikelijk dat je met je handen eet (zie daarom ook foto #3)]
Afbeelding

[9]
[En na het eten kan het feest echt beginnen; dansen natuurlijk]
Afbeelding

[10]
[Tenslotte krijgt iedereen Nènè (Marokkaanse muntthee) met koekjes als afsluiting van een
geslaagde avond]
Afbeelding
Ralf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 188
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 21:23
WoonplaatsCOLON Nuenen

Leuk, beeldend. Maar, waar is je kleur, waar zijn de mooie contrasten, waarom zit er ruis is?
10D - 100-300 USM - 50 F1.8 MK-I - 380EX
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ytos..

Ik ben onder de indruk...mooie serie...vooral de eerste foto met de Henna-hand vind ik prachtig...

Soms probeer ik me te mengen in gemeenschappen of bevolkingsgroepen waar ik zelf niet toe behoor (bijv. tijdens Open monumentendag of een jaarlijks cultureel evenement in mijn woonpaats) om een poging te doen iets van de cultuur van die groep of gemeenschap vast te leggen..maar daar slaag ik niet in...Dan heb je als fotograferend "ingezetene" van zo'n gemeenschap of groep toch een mooi voordeel... :wink:

Ik ben zeer benieuwd wat je hierna gaat plaatsen..

Groet,

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

De eerste foto vind ik prachtig, beetje mysterieus, mooie dof, mooie focus op de ringen.....

De foto’s die daarna komen spreken mij minder aan, ze hebben voor mij hooguit een informatieve waarde.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik vind het eerlijk gezegd ook allemaal niet zo spannend. Ze zitten op de rand van vakantiefoto's en misschien iets meer... Nu was ik in Suriname ook geen fotoheld, maar ben benieuwd waarom je er niks beters uit hebt kunnen persen....
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Gelukkig heb ik nou 's het gevoel dat ik het zéér zeker een mooie reportage vind, waarbij ik eens CULTUUR zie ! Dank aan de TS voor het plaatsen van deze foto's. Natúúrlijk hebben foto's, op lokatie genomen, niet meteen een studio gehalte of hoe moet ik dit zeggen. Maar ik denk dat de TS héél goed heeft kunnen overzien wélke dingen uit een huwelijk in Marokkaanse traditie, wij nou eens een keer "moeten" zien. En dat zijn deze foto's geworden.

Ik vind het een zéér fijne aanvulling op mijn kennis van "hoe dingen in de wereld werken". Niet dat ik zo'n slimme jongen ben (eg nie !), maar ik vind het héérlijk gewoon, dat dit forum óók eens een verslag geeft van een dergelijke gebeurtenis in 's mensen leven.

Fotografisch heb je volgens mij al véél beter werk laten zien, en daar kan ik tot op heden alleen maar van DROMEN ! Maar nogmaals, ik hoop dat er méér kansen zijn voor ons "kanonniers" om ook eens bij dit soort gelegenheden te fotograferen, al worden dat dan misschien niet meteen fotografische hoogstandjes.

Zjust maai toe sents

Keep on shootin'

P.s.: nu ik er aan toe was om maai toe sents te sluiten, ben ik nóg 's de foto's gaan bekijken, en ik blijf bij mijn standpunt.

DANK VOOR DEZE REGISTRATIE !!
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ook ik geniet van deze foto-serie, vind de foto van de hand erg mooi. graag blijven posten. :D
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Gebruikers-avatar
bgitmans
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 754
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 11:13
WoonplaatsCOLON Boxtel
CONTACTCOLON

Dit is een mooie registratie van een prachtig feest. Het is eens wat anders dan een westerse bruiloft en een echte eye-opener.
Het gebrek aan knallende kleuren zoals je ze krijgt als je in de studio bezig bent is heel verklaarbaar door je eigen inleiding.
Een 300d op 800 of 1600 iso heeft gewoon meer ruis en moeite om de kleurintensiteit vast te leggen.
De detail foto's spreken mij persoonlijk meer aan omdat je hier één onderdeel van de bruiloft uitlicht. De overzichten van het eten en het dansen spreken mij dus minder aan.
[url=http://www.bgitmans.nl]www.bgitmans.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Bedankt voor de verschillende reacties tot nu toe.

Wie de inleiding goed heeft gelezen en dan met name de achtergrondinfo, heeft gezien dat de foto's gemaakt zijn met een 300D op 400 tot 1600ISO. Ken de 300D op 800ISO en hoger en je weet hoe deprimerend de ruis is die dan veroorzaakt wordt... De verlichting was ook slecht: bouwlampen die in eerste instantie meer omhoog schenen dan op het dakterras :(. Dat verbeterde later, maar echt tof was het niet. Verder heb ik niet willen flitsen, om de sfeer te behouden. Het was dus kiezen of delen, want een bruiloftsfeest begint na het laatste gebed en dat is sowieso als de zon al onder is. Licht is dus een probleem dan.

Wheely beschrijft precies wat ik heb willen laten zien. Geen bruiloft zoals we die in Nederland kennen, maar een bruiloft-registratie uit een cultuur die men eigenlijk helemaal niet kent. Fotografisch is het dus meer een journalistieke/informatieve sessie dan het model- en portretwerk dat ik normaalgesproken doe. De negatievere commentaren over het gebrek aan mijn fotografisch kunnen in deze serie versterken twee dingen. Allereerst dat ik gewoon goed ben in portret- en modelfotografie en dat ik me daarop vooral moet toeleggen. Ten tweede dat ik nog wat te leren heb met betrekking tot "journalistieke" fotografie. Dat Chow het echter tegen vakantiefoto's aan vind zitten vind ik jammer, want zelf vind ik het zeker meer dan dat.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLONDat Chow het echter tegen vakantiefoto's aan vind zitten vind ik jammer, want zelf vind ik het zeker meer dan dat.
Ik vond en vind dat echt en het is niet bedoeld om je af te kraken. Ik heb veel beter werk van je gezien en juist daarom verbaasde mij deze serie. De uitleg die je er aan geeft is ook duidelijk en verklaard heus wel waarom de serie is zoals hij is. Ik heb sowieso al eens geopperd aan een moderator om een aparte categorie journalistiek/reportage te hebben op dit forum om misverstanden als deze te voorkomen. Ik vind in de categorie mensen de kwaliteit soms zo hoog dat deze serie er schril tegen afsteekt ondanks de beperkingen die je op dat moment had. Reportage foto's zijn vaak met een andere insteek gemaakt en staan bol van de beperkingen. Als deze foto's dus in een dergelijke categorie hadden gestaan met een uitleg had ik ze anders beoordeeld....
Nogmaals, ik wilde je niet afkraken maar gewoon mijn verbazing laten zien die ik ervoer bij het zien van de serie...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

De ruis op ISO400 en hoger van de 300D is helaas behoorlijk, weet ik uit ervaring. :cry: Toch vind ik het hier niet storen. De eerste en laatste foto zijn erg goed van compositie en kleur.
Ralf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 188
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 21:23
WoonplaatsCOLON Nuenen

Heel veel van de foto's zijn met 3 stappen photoshop een stuk meer de moeite waard te maken, dat vind ik vooral jammer.
10D - 100-300 USM - 50 F1.8 MK-I - 380EX
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

Leuk om de buitenlandse sfeer van zo'n bruiloft mee te maken via zo'n 'reportage'. Ik vind het een leuke serie om te bekijken, ook weer eens 'wat anders' en dat vind ik altijd een aangename verrassing
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Nou nou, als ik zo lees over die omstandigheden heb je er wel het beste uit getrokken Ytos.
De sfeer heb je goed neergezet. Prachtige beelden van een mooie gebeurtenis. Zoiets zie je ook niet iedere dag. Txs for sharing.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

@Chow: Je uitleg maakt je eerdere commentaar een stuk duidelijkers. Op DPZ staat de hele serie van 15 inderdaad in een topic onder journalistiek. Hier heb ik die foto's weggehaald waar geen mensen te zien waren - op één na - en heb ik 'm daarom in Mensen geplaatst.

@Ralf: Je opmerking zou een stuk meer toevoegen, als je ook even verteld welke 3 stappen ik zou kunnen toepassen. Een forum is immers ook om van te leren. Nu heb ik de foto's omgezet vanuit RAW, levels aangepast, indien nodig kleurintensiteit en helderheid en daarna USM. Wat zou ik nog meer/anders moeten doen? Ik gebruik overigens Photoshop CS.
Ralf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 188
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 21:23
WoonplaatsCOLON Nuenen

Veel foto's zit geen echt wit in, dat laat een foto er grauw uit zien, oplossing is in de levels het rechter schuifje wat verder te zetten.
Probeer ook eens een USM 10/10/0 om wat meer contrast in je foto te brengen.

Ik zou het graag voor doen, alleen ik geloof dat ik dan allemaal vage regels hier overtreed..
10D - 100-300 USM - 50 F1.8 MK-I - 380EX
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Bedankt voor je aanwijzingen. Wat je aangeeft kan ik zelf. Ik zal er eens naar kijken.

En de regels zijn niet zo vaag:

1. Niet ongevraagd foto's bewerken. Als men dat wel wil, dan staan ze in de W.I.P.
2. Geen eigen foto's in het topic van een ander plaatsen.

;)
Gebruikers-avatar
Thomas Wilmes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 360
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 20:00
WoonplaatsCOLON Maastricht

Als reportage is deze serie mooi om te bekijken. De laatste foto een mooie afsluiter.

Ik kan mij voorstellen dat het wat veel wordt om meer topics te gaan openen. Zoals al werd aangegeven: "Reportage"
Maar ook zou een topic alleen over : "Portretten" hier het goed doen denk ik. Nu worden twee nog ondergebracht bij "Mensen"

De serie heeft voor mij zeker waarde en ik denk dat je goed hebt neergezet wat je wilde laten zien.
Kort op het onderwerp is vaak wel spannend en dat zie ik er ook wel in terug. Een overzicht van de gebeurtenissen waarin jij je bevindt is ook zichtbaar. De serie komt idd. niet tot z'n recht hier bij "Mensen", deze verdient meer.

Het laat mij denken aan een reportage die ik pas heb gemaakt over de moslim. Ik zou deze nu niet op internet plaatsen omdat ik deze te min vindt om door te laten gaan als een serie in het topic "Mensen" .Daar zijn de beelden niet krachtig genoeg voor. Maar misschien kunnen ze wel een klein verhaal weergeven van alle gebeurtenissen die ik zag in een "Reportage" topic.



Tom.
Eos 5D / 35L / 85L
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Leuk om deze serie te zien!
Een bruiloftshoot in Marokko, moet ik ook maar eens gaan doen :)

Ik krijg erge trek als ik 8 zie :)
Staat er goed op.

2 zou ik iets oplichten met de "levels".

6 Het is vreemd dat de tafel hiervoor donker is terwijl de achterste tafels licht zijn. Daar ging ook als eerste mijn aandacht naartoe.

10 Mooi tafereel! Beetje jammer dat je niets van de avondlucht ziet.
Laatst gewijzigd door 1 op sugarman, in totaal 9 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

@Thomas: interessant... een reportage over "de" moslim ;). Ik ben wel benieuwd wat je daar van gemaakt hebt. Je mag ze op het forum plaatsen en mij dan even via pb waarschuwen, of me stiekem vertellen waar ik die serie kan vinden.

@Sugarman: Die kip met olijven (#8) was maar een deel van de maaltijd. Er werd daarna ook nog lamsvlees met pruimen en amandelen in saffraan geserveerd. Het toetje was vers fruit... jaja... ik ben nu aan het afvallen want die Marokkanen koken veel te lekker :D.
Mocht je ooit naar Marokko gaan, dan zal het bijwonen van een bruiloft wel moeilijk zijn. Zorg in ieder geval dat je er in de zomervakantie bent. Dan zijn de meeste bruiloften van emigranten, die nog steeds met iemand uit het land van herkomst trouwen (in dit geval niet trouwens, bruid en bruidegom wonen al in Frankrijk, maar wilden deze bruiloft groots in Marokko voor de familie vieren).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar