EF 50mm 1.8 erbij?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ano.niem
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2007 23:37
CONTACTCOLON

Hallo

Momenteel heb ik de 18-55 kitlens en de EF 55-200. Nu twijfel ik om er een 50mm 1.8 bij te kopen. Is dat een aan te raden lens om erbij te kopen?

Ik heb nog geen lenskappen of filters gekocht. Als ik bij die 50 1.8 een lenskap of filter zou kopen; dan passen die toch ook op de EF55-200? Beide lensen hebben, als ik me niet vergis, een zelfde diameter.

Zou de lens een meerwaarde hebben? Ik zou die dan willen gebruiken voor portret en nachtfotografie (iets waar ik in wil groeien). De kitlens kan ik dan gebruiken voor wide shots. Of zeggen jullie: "hou je geld man en gebruik het voor iets anders; de meerwaarde van de lens is miniem."

Alvast bedankt
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Daar is al veel over geschreven. Voor het geld heb je een ultieme lens. Met f1.8 mooi lichtsterk dus uitstekend als er wat minder licht is en haarscherp. Je koopt voor 90 euro echt een toplens die je beslist in je tas moet hebben. Komt altijd van pas..

Foto's in dit topic zijn met dit lensje geschoten..
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... lling+chow
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
blaauw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2005 18:00
WoonplaatsCOLON Abcoude
CONTACTCOLON

Absolute aanrader. Zeker gezien de doeleinden die je beschrijft.
Zou hem zelf niet willen missen, zeker in situaties met minder available light. Als ideetje wat 'ie voor mij doet:
58884
Groet,
Blaauw
Laatst gewijzigd door 1 op blaauw, in totaal 21 keer gewijzigd.
www.blaauwendraad.org
bolke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:40
CONTACTCOLON

Filters passen niet op alle lenzen. Kijk goed welke maat je nodig hebt.

Een 50mm 1.8 lens heb je al voor iets onder de € 90,- en je krijgt er geen spijt van. Een ideaal portretlensje.
[url=http://www.hroling.nl/home/fotoapparatuur]Fotoapparatuur[/url]
[url=http://www.hroling.nl/portfolio]Portfolio[/url]
fireblade

Een heel makkelijk klein lensje met grootse voordelen. Superscherp, extreem lichtsterk en niet duur. De lens kost ongeveer 90 euro waarom wil je daar een filter op? Een goed filter kost de helft van de gehele lens!

Gr. Chris
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

De zonnekap (ik neem aan dat je die bedoeld) van de 1.8 50 past alleen op die lens. De 1.8 / 50 heeft een filtermaat van 52 en de 55-200 heeft een filtermaat van 58 dus filters zijn niet uit te wisselen.

De 50 1.4 (klasse duurder dan 1.8 / 50) heeft ook een speciale zonnekap maar wel een filtermaat van 58, wat ook de filtermaat van de kitlens is.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Gebruikers-avatar
Ichel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2006 10:08
WoonplaatsCOLON Holtum

Ik stoor even in dit topic, ik sta namelijk op het punt om deze lens aan te schaffen, alleen vraag ik me nog af of ik de zonnekap erbij bestel of niet...
Wat raden jullie aan?
ano.niem
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2007 23:37
CONTACTCOLON

Hennie: de 55-200 USM heeft een diameter van 52mm hoor. (ligt hier naast me) of is dat niet geen garantie dat je een 52mm-filter nodig hebt?
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik gebruik hem zelf zonder zonnekap. Nooit last gehad van flare. De lens ligt namelijk vrij diep.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

@ ano.niem je hebt gelijk, ik zit ernaast. dus wel zelfde fllter maar niet zelfde zonnekap als op 55-200.
Bij de lenzen die TS nu al heeft, zijn al twee verschillende filtermaten nodig.

@Ichel ik had wel de zonnekap erbij, vond hem wel prettig, nooit last gehad an flare.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Gebruikers-avatar
Ichel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2006 10:08
WoonplaatsCOLON Holtum

Chow schreefCOLONDe lens ligt namelijk vrij diep.
Nou dan is het ook niet nodig om hem erbij te bestellen.
Thnx
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

Niet twijfelen, gewoon doen !!!

superlensje
M.vr.gr Bert
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

@ ano.niem je hebt gelijk, ik zit ernaast. dus wel zelfde fllter maar niet zelfde zonnekap als op 55-200.
Bij de lenzen die TS nu al heeft, zijn al twee verschillende filtermaten nodig.

@Ichel ik had wel de zonnekap erbij, vond hem wel prettig, nooit last gehad an flare.

De 50 1.8 is een aanrader, voor die prijs kun je je geen buil vallen. Ikzelf ben overgestapt naar de 50/1.4 omdat die nog net iets beter presteert.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Chow schreefCOLONDaar is al veel over geschreven. Voor het geld heb je een ultieme lens. Met f1.8 mooi lichtsterk dus uitstekend als er wat minder licht is en haarscherp. Je koopt voor 90 euro echt een toplens die je beslist in je tas moet hebben. Komt altijd van pas..

Foto's in dit topic zijn met dit lensje geschoten..
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... lling+chow
Kijk je naar prijs/prestatie dan is het een prima ding.
Maar om het nu een "ultime lens" en "toplens" te noemen, vind ik zwaar overdreven.
De autofocus klinkt als een ouderwetse koffiemolen, één flinke stoot en de kunststof vatting breekt en in het bokeh kun je de diafragma-lamellen tellen. Is overigens erg goed te zien op de door jou aangehaalde link bij foto nr. 2.
In die zin (bokeh dus) zijn de meeste Canon objectieven beter. Zelfs de meeste zooms.
Maar nogmaals, voor die prijs kun je je geen buil vallen. Zeker als je verder geen lichtsterke obejctieven in je bezit hebt.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

CanongLas schreefCOLONMaar om het nu een "ultime lens" en "toplens" te noemen, vind ik zwaar overdreven.
Je moet goed lezen. Ik schrijf namelijk "Voor het geld heb je een ultieme lens." en "Je koopt voor 90 euro echt een toplens". Daarmee relativeer ik de prijs/prestatie verhouding voldoende lijkt me.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

inderdaad is de 50mm f1.8 voor die prijs een hele waardevolle aanwinst, hetzelfde geldt voor de kitlens van 50 euro.

Bij alles is het zo, you pay for what you get. Je kunt niet voor de prijs van een lada een lamborghini verwachten en zo is het ook met fotografie.

Alle waarde naar het geld, en op dit punt scoort de 50mm prime heel erg goed.
Zo goed zelfs dat naar ik gok, zeker de helft van de EOS-ers hier de lens heeft.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Chow schreefCOLON
CanongLas schreefCOLONMaar om het nu een "ultime lens" en "toplens" te noemen, vind ik zwaar overdreven.
Je moet goed lezen. Ik schrijf namelijk "Voor het geld heb je een ultieme lens." en "Je koopt voor 90 euro echt een toplens". Daarmee relativeer ik de prijs/prestatie verhouding voldoende lijkt me.
Nou, nou, "Je moet....". Ik geloof niet dat ik iets -moet- hoor.
Ik had zelf al herhaald wat jij schreef. tot zover duidelijk. Blijkbaar heb ik dat anders opgevat, dan dat jij het bedoelde. Het is me nu duidelijk.
En, sorry als ik je geschoffeerd heb. Was niet mijn bedoeling.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Geen probleem. Was moe en prikkelbaar..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Chow schreefCOLONGeen probleem. Was moe en prikkelbaar..
Ik heb al een schoonmoeder hoor!
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

CanongLas schreefCOLON Ik heb al een schoonmoeder hoor!
Wil je er over praten??
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar