EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mandersp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2005 22:42

Wie heeft ervaring met deze lens, ik zou ook graag willen weten wat het gewicht is van deze lens?

Wat raden jullie mij aan, deze kopen of 2 L lenzen met groothoek en tele apart.

Heb zelf een canon 350 d met op dit moment een 28-135 usm lens, maar ben niet tevreden over kleur / scherpte.

Alvast bedankt,

Piet Manders
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gebruik de zoekfunctie eens, onlangs heeft er iemand voor dezelfde keuze gestaan
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

Misschien zit ik ernaast hoor (dat hoop ik eigenlijk) en dan bied ik bij voorbaat mijn excuses aan voor het niet inhoudelijk ingaan op je vraag. Maar mede gezien je vorige topic (link) raad ik je ten zeerste aan om gewoon lekker met je 350D en je 28-135 aan de slag te gaan. Misschien heb ik het mis, maar uit je vraagstellingen zowel hier als daar krijg ik niet de indruk dat je zoveel ervaring en vaardigheid hebt dat je uit die set al haalt wat er in zit. Dat gaat je dan met de 28-300 ook niet lukken. Zoals ook in dat andere topic al meerdere malen is gezegd: je kunt wel mooie apparatuur kopen, maar het is de fotograaf die de uiteindelijke foto maakt. Zonder oefenen en ervaring gaan ook de foto's uit een 28-300 tegenvallen. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar voor die ruim 2000 euro kun je heel veel andere leuke dingen doen.
Laatst gewijzigd door 1 op Jamie, in totaal 4 keer gewijzigd.
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het gewicht is 1670g (http://www.canon.com/camera-museum/came ... _lens.html).
Dit objectief kost €2350
Ik denk dat je beter de EF 70-200 f/4 L IS USM van €1044 plus de EF-S 17-55 f/2.8 IS USM van €939 kunt kopen.
(Het missen van het gebied tussen 55mm en 70mm zou ik niet erg vinden)
Betere objectieven in dat gebied bestaan er niet en je bespaart nog een paar honderd euro.
Het gewicht van de 70-200 is 760g en dat van de 17-55 is 645g.

Succes,

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Da's waar ook. Eerst dacht je aan een 30D of 5D voor betere foto's en nu kom je aan met een lens uit deze klasse. Mocht je geld teveel hebben dan wil ik je ook wel mijn nummer sturen.

Maar al met al heb ik je nog geen slechte foto zien posten. Ben je dan zo kritisch op jezelf?

(ps. ik heb je überhaupt nog geen foto zien posten, laat ons eens meekijken naar je resultaten.)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
oso98
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 368
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2005 13:01
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Piet,

Ziehier wat links m.b.t. deze lens van 1670 gram.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ight=28300

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

Persoonlijk ken ik deze lens niet, maar zou eerder voor twee echter aparte lenzen kiezen...

Echter gezien je vorige topic, zou ik toch allereerst proberen het maximale uit de 28 - 135 te halen...

Groeten,

Rene
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Sorry, ik moet inderdaad ook meegaan in de reacties van mijn fellow-fotograferen hierboven!

Denk ook niet echt dat de meest optimale keuze is...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

tuutuutuut... hoewel ik mijn collegae forummers erg hoog acht wil ik ze er wel op wijzen dat ons oordeel en advies richting een vraagsteller alleen mag gaan over de vraag, zaken als de portometnix van de vraagsteller, of hij/zij wel/niet mooie foto's maakt, etc. zijn duidelijk zaken waar wij ons niet mee dienen te bemoeien... iedereen heeft recht geld uit te geven!

daarom graag ontopic antwoorden op de vraag...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

On topic, ik denk dat de combi die Boels069 voorstelt momenteel bij de absolute top behoort is in objectieven land... Ik zou idd. eerder voor deze combi kiezen.

Verder mbt scherpte en kleur, velen maken met de combi die jij hebt toch schitterende platen. Zou je ontevredenheid een andere oorzaak kunnen hebben, zoals bv nabewerking ? Een paar voorbeeld foto`s zou zeker helpen.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONBetere objectieven in dat gebied bestaan...
Ik snap je bedoeling wel maar "beter" is in deze wel een persoonsgebonden ordeel. Dat is zeker niet fout maar het komt objectiever over dan het is.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

schoffie schreefCOLONIk snap je bedoeling wel maar "beter" is in deze wel een persoonsgebonden ordeel. Dat is zeker niet fout maar het komt objectiever over dan het is.
Je hebt gelijk, ik had er een paar linkjes bij moeten zetten :lol:
Bij deze dan:
- over de EF 70-200 f/4 L IS USM:
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx
http://photozone.de/8Reviews/lenses/can ... /index.htm
Every now and then EOS, the goddess of mercy, seems to speak to the Canon lens designers and this time they listened carefully. The Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS may well be the very best tele zoom on the market today - it is certainly the best Canon zoom lens tested locally to date. The lens was capable to deliver a near-flawless performance is all categories. The resolution figures are stunning regardless of the setting. Distortions, vignetting and CAs are nothing to worry about. The build quality is excellent with the new sealing as a another highlight. On top of that the lens now features a image stabilizer with an efficiency equivalent to 4 f-stops (at cost of shutter speed). The only heartbreaking drawback for some is the price tag which increased significantly to a whopping grand - price/performance-wise this is still very sound though.
- over de EF-S 17-55
http://photozone.de/8Reviews/lenses/can ... /index.htm
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 53/cat/all
In de laatste link worden ook alternatieven besproken.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

zo bedoelde ik het niet eens... de objectieven zijn hartstikke goed... maar alleen als je dit soort objectieven zoekt :wink:

het ging mij er meer om dat "beter" in deze ook jou keuze van soort objectief inhoudt, hoe mooi de 70-300 f/4 IS bijv. ook is, ik zou hem bijv. niet kopen, voor mij is namelijk een f/2.8 objectief "beter". Een objectief moet namelijk wat specs betreft ook aansluiten bij je behoefte, en dat is het subjectieve deel van de mening

maar goed... back ontopic
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Piet, ik zou hier nog eens goed over nadenken, de 28-300 is niet bepaald een lekker walk-around objectief, loodzwaar en na een tijdje kramp in je armen, kwaliteit geeft dit objectie wel.
Beter is naar mijn bescheiden mening om een 24-105 L en een 70-200 L aan te schaffen, deze zijn kwalitatief mischien nog beter en bovendien een stuk makkelijker om je nek te hangen, ook hier een perfecte kwaliteit en je schrikt je rot als je resultaten vergelijkt met wat je nu hebt, vooral op kleur/ onderscheidend vermogen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
mandersp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2005 22:42

Allen heel hartelijk dank voor jullie meedenken.

Ik denk dat ik maar toch ga voor alvast 1 objectief in groothoekformaat.
Misschien ben ik wel te kritisch op mijzelf en de 28-135 voorlopig maar in mijn assortiment houdt en misschien een L lens erbij ga kopen of in ieder geval uitproberen of dit beter gaat.

Misschien ligt het wel aan het toestel, foto's zijn over het algemeen niet echt scherp te noemen, ook kleurechtheid is niet geheel goed.
Ik gebruik nu op dit moment de P-stand, bij de AV en TV stand zijn de foto's te donker.

Hierbij een paar echt niet uitziende foto's gemaakt met de 350D met 28-135

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 424#422424

IK zit op een fotocursus en anderen maken over het algemeen betere foto's als ik, zelfs met een goedkopere camera met vaste lens.

Piet Manders
Laatst gewijzigd door 1 op mandersp, in totaal 6 keer gewijzigd.
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

voor de prijs zie ik liever mijn 24-70/70-200 F2.8 combi
|| Canon || Elinchrom ||
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar