400D kapot bij een 70-200 L USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
heldopslippers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 19:58
WoonplaatsCOLON Baflo

Ik laatst ergens gelezen dat een 400D kapot kan gaan aan een 70-200 lens erop (kan met niet meer herinneren waar).

Na veel lezen en vergelijken ben ik uitgekomen op een 70-200 f4 L USM en die ben ik van plan morgen te kopen.

Nou zou ik het wel handig vinden om te weten of de body kapot gaat als je die (zonder poot op de lens natuurlijk) op een statief zet. :?


ik hoor het wel

gr heldopslippers
400D <B>::</B> 70-200mm f4 <B color="#FF0000">L</B> USM
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

kapot is en groot woord, maar het is niet goed, aangezien de body van een (hard) plastic is en de lens een stuk zwaarder is dan de body gaat het naar verloop van tijd (denk ik) wringen en waarschijnlijk niet goed voor de aansluiting, beter is gelijk, als je vaak je statief gaat gebruiken) de statiefgondel erbij te nemen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

ik heb er zelf nog wel een statiefgondel bij gekocht omdat de camera en lens dan meer in evenwicht zijn.

maar kapot gaat het niet hoor :wink:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik kan me aansluiten bij m'n roemruchte voorgangers :lol:
Niet aan te raden i.v.m. stabilteit: ook zonder statiefgondel gaat 'ie niet stuk omdat er binnen het kunststoffen omhulsel nog wel wat metaal zit.

't Is een hoop geld zo'n gondel, maar wel doen als het effe kan.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Denk niet dat dit snel zal gebeuren, anders hadden ze er standaard wel een statiefgondel bij geleverd, bij de 70-200 2.8 (IS) wat een zwaardere lens is zit de statiefgondel standaard bij dus zul je hem wel nodig hebben.
Als je de 70-200 F4 neemt zal ik me geen zorgen maken.

Groetjes,

Mathijs
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Hmmz, ondanks dat bovenstaande posters in theorie gelijk hebben, wil ik even mijn eigen ervaring delen.
Ik heb zelf een 350D en de door jou beschreven 70-200 F4 L Usm.
Stabiliteit is geen issue. Sterker nog, met deze lens eraan hangt hij om mijn nek precies in evenwicht. Ook op mijn statief (velbon sherpa 750) staat de camera stevig. Ik heb geen (veels te dure) statiefgondel erbij gekocht en mis deze ook niet. De body is misschien wel van hard plastic, maar de mount zelf is gewoon metaal. Hoe dan ook, ik zou me er niet druk over maken, want Canon kan het zich niet permiteren dat hun best verkochte camera stuk gaat van een instap L-objectief ;)

(edit: ik moet er wel bijzeggen dat ik een batterygrip heb, vandaar ook de balans tussen lens en camera denk ik)
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

Ik heb de gondel er ook 2hands bij gekocht nieuw zijn ze idd veelste duur.

en het is dat ik hem toevallig tegen kwam anders had ik er nu nog geen gehad ;)

op ebay zijn ze ook tekoop maar ik heb geen ervaring met het kopen op ebay...
heldopslippers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 19:58
WoonplaatsCOLON Baflo

Dank jullie voor de (wel heel erg gruwelijk) snelle posts

de stabaliteit maakt niet uit. Ik denk dat hij (vooral omdat hij zo zwaar is) heel stabiel zal staan op elk metalen statief.

Maar ik las (kan het jammer genoeg niet terug vinden) dat er in de vitting van je camera spelling kwam. alsof die uit elkaar wordt getrokken.


gr heldopslippers
400D <B>::</B> 70-200mm f4 <B color="#FF0000">L</B> USM
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Ik heb mijn lens op 31 december gekocht. Ik gebruik hem veel, ik wissel heel veel van objectieven en gebruik de lens in toch wel extreme omstandigheden (vooraan bij de heideroosjes gaan staan midden voor de 'pit' vind ik wel extreem gebruik)... Als ik ga fietsen hangt de camera op mijn zijkant ongeacht welk objectief er dan op zit. Vaak is dat de 70-200... Ik heb geen enkele last van speling in de mount. Ook heb ik nog nooit een error 99 gehad. Persoonlijk verwijs ik dit verhaal dan ook naar het fabeltjesrijk. Ik bedoel, 350/400D zijn de best verkopende camera's van canon. Ik denk dat de 70-200 F4 zo een beetje de best verkochte L lens is van Canon... Hoe zou het marketingtechnisch voor Canon uitpakken als zou blijken dat die 2 niet samen gaan... Dat zou een zware domper zijn en dat zou ze ongetwijfeld marktaandeel kosten. Daarnaast is de 350D al jaren in gebruik en zijn er veel gebruikers met nog veel zwaardere lenzen (705 gram van de 70-200 F4 is nieteens zoveel) en zelfs daarvan heb ik zelf nog nooit gelezen dat een mount is gebroken.

Hoe dan ook, koop lekker die lens, of als je in de buurt van Stein (zuid limburg) woont, kom dan gerust eens langs en test mijn 70-200 op je 400D.
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

ik heb hem ook vaak op mijn 350D met grip zitten.
en die gondel is wel makkelijk maar niet perse nodig hoor ;)
heldopslippers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 19:58
WoonplaatsCOLON Baflo

bedankt voor alle reacties

ik ga morgen met een gerust hart een 70-200 f4 L USM kopen ZONDER gondel.

ga daar rustig voor op marktplaats kijken. Want zolang het niet kwaad kan heb ik er geen last van (heb een zwaar ijzeren statief).


gr heldopslippers
400D <B>::</B> 70-200mm f4 <B color="#FF0000">L</B> USM
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

goede keuze!!
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Daar ga je geen spijt van krijgen. Het is een heel mooi objectief. Ondanks de F4 gebruik ik hem zelf nog bij concerten en mijn allermooiste foto's, kwamen allemaal uit dat objectief. Toeval? Het kan...

(tip, als je een weg weet waar vaak te hard gereden word, ga er heen met je cam, stel het statief op, prik de cam met 70-200 erop en geniet van de remmende motoren/auto's)
(tip 2: zorg voor een aanvullende tandartsverzekering als je dit doet ;) )
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Tip 3, zet een flitser op de cam en bedien alles vanuit een auto met de opstelling ervoor. Is nog realistischer.

Maar dit raakt wel erg off-topic
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
heldopslippers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 19:58
WoonplaatsCOLON Baflo

hehe jip

en bedankt voor die hele goeie tips :roll:

en Santax:

Dat is presies waar ik hem voor wil gaan gebruiken concerten. Ik weet dat een f2.8 beter is maar die is nog een beetje duur.

dus koop eerst deze en dan over een paar maanden verkoop ik hem weer (als ik genoeg geld heb en de 2.8 nog wil hebben).

en mijn tandarts rekeningen worden betaald door mijn ouders :twisted: :twisted:

gr heldopslippers
400D <B>::</B> 70-200mm f4 <B color="#FF0000">L</B> USM
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Hij voldoet bij concerten, maar let wel: f4 is het uiterste... echt het uiterste, verwacht bij concerten veel bewogen foto's. De foto's die goed zijn, zijn echter wel echt goed... Zelf ga ik ook doen wat jij wil... eerst de F4 gekocht, die dingen zijn redelijk waardevast. En die mag achter een paar maandjes weg voor 450, die ik dan zal gebruiken voor de f2.8.

De f2.8 was mij ook te duur in 1 keer... 1200 euro is toch een serieuze bak geld. Zelfs de 599 euro voor de f4 is al een serieuze bak geld ;)
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik ga niet alle posts quoten, daarvoor zijn het er te veel.

Maar tegen alle mensen die schrijven dat het niet aan te raden is vanwege het gewicht, zeg ik: "Bullsh*t"

Je houd het objectief toch aan de onderkant vast? Ik althans wel. Ik laat de statiefgondel er gewoon op zitten als ik vanuit de hand schiet, en die rust dan op de palm van m'n hand. De camera heeft niets te lijden op die manier, en het geeft bovendien extra stabiliteit en m'n horizon word er zelfs automatisch rechter door.

En als je een statief gebruikt dan hangt de camera aan het objectief, dus valt er ook nergens iets te lijden.

Uiteraard moet je niet de camera met twee handen beet pakken en het objectief niet ondersteunen. Dat is vragen om moielijkheden. Maar zelfs op een 30D of 1D is dit niet (bij veelvuldig gebruik) aan te bevelen. Trouwens, hoe wou je inzoomen als je twee handen aan de body vast hebt? Dat gaat niet he. Dus het objectief word sowieso al ondersteund door je andere hand.

Een heel simpel verhaal dus, met een hele simpele conclusie: Het kan absoluut geen kwaad !

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
heldopslippers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 19:58
WoonplaatsCOLON Baflo

ik heb nu een kitlens 3.5-6.5 ............ :wink:


dussse een hele verbetering denk ik
en daar heb ik toch redelijke foto's mee kunnen schieten:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=

en ja het is donker en ja het is niet helemaal scherp. maar toch het zijn redelijke plaatjes :?

gr heldoplsippers
400D <B>::</B> 70-200mm f4 <B color="#FF0000">L</B> USM
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Ik heb de 70-200/2.8 ook lange tijd op een 350D gehad. Nergens geen probleem mee gehad hoor.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Ik vind de lichtomstandigheden daar nog goed. Als ik foto 4 bekijk, en ik ben eigenaar van die 70-200, wil ik je waarschuwen dat je veel van deze foto's gaat krijgen als je bij 'echte' bands gaat schieten. De foto is het net niet door de onscherpte... Maar nogmaals, het objectief voldoet voor concerten. Net. Maar wat je zelf al zegt, je wil deze lens kopen om hem later in te ruilen op een f2.8... Dat ga ik ook doen. En de realiteit is nu eenmaal dat je bij concerten met F4 eigenlijk te kort komt. En ik zou het zonde vinden als je te hoge verwachtingen hebt die niet waargemaakt gaan worden.

Maar hoe dan ook, de 70-200 F4 is een prima lens, maar bij concerten is de F4 een beperkende factor. Echt.
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar