Wie heeft er tips voor fotograferen op een feestje binnen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
femmetastic
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hi,

Mijn schoonvader geeft morgen een feest in een zaaltje waar niet veel licht zal zijn. Waarschijnlijk wat sfeerverlichting. Nu heeft hij aan mij gevraagd om die avond foto's te maken. Leuk wil ik wel doen...

Maar ik ben niet in het bezit van een externe flitser. Hoe kan ik dit het beste doen om een optimaal resultaat te behalen?

Ik fotografeer met een 400D +kitlens + 50mm F1.8 + 75-300mm (deze laatste lijkt me niet echt handig voor morgen...)

Alle tips zijn welkom!
EOS400D - kitlens 18-55 mm - 50mm F1.8 - EF-S 17 - 55 mm F2.8 IS - EF 75-300 mm f/4-5.6 III

check www.femmetastic.web-log.nl
dulfer
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2007 11:31
WoonplaatsCOLON Katwijk

Heb niet veel ervaring met feesten fotograferen, maar wellicht heb je wat aan onderstaande.

Zet de camera in 'continuous shooting'. Neem ipv 1 foto per keer er meerdere (minimaal 3) achter elkaar. De kans dat er, tussen de fotos met bewegingsonscherpte, een goede tussenzit is dan veel groter.

Probeer niet te flitsen, haalt meestal de sfeer uit de foto. Maar probeer het ook vooral niet te verzaken, want anders loop je de kans met allemaal bewogen, onderbelichte of vreemdkleurige fotos thuis te komen. Beter een geflitste foto voor de herinnering, dan geen.

Als de omstandigheden het toelaten, neem dan ook vooral een statief mee.
[size=75]Canon EOS 40(0)D[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

juist wel flisten, je geeft zelf aan zaaltje met weinig licht, dus zit er niets anders op of je zit met een dusdanig ruisniveau waar je ook niet vrolijk van wordt. Beste is toch je kitlens mee te nemen, de andere 2 zijn prima lenzen, maar niet voor snelle spontane shoots, wat bij een feestje meestal is. Je kunt je ISO gerust op 400 zetten, geeft je wat meer lichtopbrengst met de interne flister, verder gewoon op P zetten geeft je de meeste vrijheid, let op als je lange tafels wilt fotograferen, is haast onmogelijk met een interne flist, gevolg vooraan mensen uitgebleekt, achteraan pikkedonker, in dit soort situatie's zet ik de camera om AV en ook laat de flits omhoogkomen (knopje aan de zijkant met jet bliksemschigtje erop), ook al is je sluitertij rond de halve seconde, de flitst zorgt ervoor dat het meeste mooi scherp op de foto komt en tevens heel de zaal mooi uitgelicht wordt, let op kan niet altijd, vanwege de sluitertijd.
Fotograferen is kijken niet klikken.
fireblade

Lekker de 50mm 1.8 erop. Iso 800 want het zijn maar foto's van een feestje. Foto's worden toch niet groot afgedrukt. Sluitertijd van 1/60 tot 1/125 niet lager anders zijn alle foto's bewogen. Dan eerst een paar foto's proberen zonder flits. Zie je al dat het niets wordt gewoon de interne flitser gebruiken.

Gr. Chris :wink:
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Zet de iso dermate hoog dat je een normale sluitertijd krijgt. Liever niet flitsen als ie nog te hoog is de sluitertijd camera op auto en flitsen.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Toch leuk om te lezen hoe iedereen zo verschillende adviezen geeft.
Ik lees gewoon even mee.

Nog een belangrijke tip;
Vergeet ook niet om zelf mee te feesten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik ook, heb nogal wat feestjes gefotografeerd, ben de enige in de familie/kennis met een Camera en ik maak zulke "duidelijke" foto's volgens hun en ik moet zeggen ik flits altijd, zonder flits in feestzalen is niet te doen en zeker niet met de 50 mm op een cropcamera, maar ik zie, meningen verschillen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Wel kun je, zeker als mensen wat zomerse lichte kleding aanhebben, de flitsintensiteit wat terugschroeven om te voorkomen dat het helemaal platgeflitst wordt.

succes!
groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Zeker wel flitsen, ander krijg snel van die rode/gele gezichten door de sfeer verichting.

Groetjes,

Mathijs
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Mathijs schreefCOLONZeker wel flitsen, ander krijg snel van die rode/gele gezichten door de sfeer verichting.
:?: :?: :?:
Je moet natuurlijk gewoon de witbalans goed instellen (of achteraf doen als je in RAW schiet) Dan heb je niet last van rode of gele gezichten.

Flitsen + omgevingslicht is moeilijk door de verschillende kleurwarmtes.

Sorry Mathijs, maar dit is een reactie die ik niet van je had verwacht.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
206GT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 12:11
WoonplaatsCOLON 's Gravenzande
CONTACTCOLON

Heyy,

Ik doe soms nog wel eens wat aan partyfotografie en daarom de volgende tips.

Zet je ISO naar 800 of zelfs 1600 om je sluitertijden te verhogen.
De 50mm F1.8 is heel leuk, echt een leuke foto met 4 man gaat het dan niet meer worden. De dof is dusdanig klein, en je moet ook echt een flink stuk naar achter gaan staan (op je 400D is het immers een 80mm lens)
Deze lens gebruik ikzelf alleen om DJ's vast te leggen wanneer ik niet wil flitsen en de DOF wel wil gebruiken)

Mijn tip is dan ook de kitlens te gebruiken (en zoals sommigen zeggen is dit lang geen slechte lens voor deze tak van fotografie. Ik raad je aan om toch een hot shoe flitser te regelen. En anders de standaard flitser. Wat je dan kan doen is het volgende:

Neem een sluitertijd van ongeveer 1/8 of 1/6, stel 400 ISO in. Je gebruikt gewoon je flits alleen als 2nd curtain. Je flitst nu op het tweede sliutergordijn. met andere woorden: je vangt eerst het licht, en als laatste bevries je alles met je flits. Ikzelf zet de flits meetal 1 a 2 stops terug in flitsintensiteit om niet te hard te flitsen.

Hier wat voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tip: Zorg er wel voor dat er 1 lichtbron is die je er zeker op hebt (ook al is deze heeeeeeeel zwak) Zo creeer je namelijk de sfeer in je foto!

Verder experimenteren!

Succes ermee

Groeten René
Nieuwe PDA software, drivers etc. http://www.htcdriver.com
Nothing beats a lion - EOS 350D - sigma 17-70 DC macro 2,8-4,5 - EFS 18-55 3,5 -5,6 - EF 50 1,8 - EF 70-300 IS USM - sigma EF500 DG SUPER EO II... en mijn 206 GT
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

voor mijn partypics zit ik heel veel op standje M
ISO800 / F4.0 / 1/80e

krijg je zoiets
Afbeelding
|| Canon || Elinchrom ||
Kippendokter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2005 14:05

206GT schreefCOLON Hier wat voorbeelden:
Heb je die met de interne flitser gemaakt?
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

Kippendokter schreefCOLON
206GT schreefCOLON Hier wat voorbeelden:
Heb je die met de interne flitser gemaakt?
iets zegt me :
sigma EF500 DG SUPER EO II..
|| Canon || Elinchrom ||
Kippendokter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2005 14:05

ijsje schreefCOLON
Kippendokter schreefCOLON
206GT schreefCOLON Hier wat voorbeelden:
Heb je die met de interne flitser gemaakt?
iets zegt me :
sigma EF500 DG SUPER EO II..
Iets zegt me dat het ook interne flits zou kunnen zijn omdat zijn post daar gedeeltelijk over ging... :wink:
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ook wat voorbeeldjes :

hier een foto "normaal " geflitst stand P, ISO 400.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78685[/img]

nu zelfde omstandigheid met stand AV, sluitertijd weet ik niet meer precies, maar rond de 0,5 sec, gebruik van invulflits

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=78684[/img]

let wel deze is alleen te gebruiken bij redelijk stilstaande mensen (zie persoon links)
Fotograferen is kijken niet klikken.
femmetastic
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank jullie wel voor de (diverse) tips. Ik neem ze mee in ga gewoon proberen en experimenteren.

Groetjes fem
EOS400D - kitlens 18-55 mm - 50mm F1.8 - EF-S 17 - 55 mm F2.8 IS - EF 75-300 mm f/4-5.6 III

check www.femmetastic.web-log.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar