fotograferen in zeer hete landen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
tantepoes
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 16:05
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Helaas ben ik voor vakanties aangewezen op de heetste maanden van het jaar. Dat betekent dat ik soms op ungunstige tijdstippen onder ongunstige omstandigheden op de mooiste plekken kom.

Mijn grote probleem tijdens het fotograferen is vaak de (scherpe) lucht die mijn foto's grotendeels verpest. Voorbeeld: In Iran was ik op een prachtig plein. Wat ik ook deed, de lucht sloeg op de foto's (vreselijk vet en) wit uit en deed minaretten en koepels van gebouwen grotendeels verdwijnen. Ook kruinen van palmbomen verdwijnen grotendeels.

Hoe kan ik dat voorkomen of terugdringen of wat heb ik daar voor nodig?

Camera: EOS 350d met Hoya UV-filters op alle lenzen.
EOS 350d..::..EF-S 18-55 II..::..EF-S 55-200 USM..::..BG-E3..::....PB G4 1.25..::..
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

ben ook benieuwd wat de ervaren rakkers voor oplossing hiervoor hebben.

zelf zat ik te denken aan een polarisatiefilter en eventueel wat over te belichten 1 a 2 stops!!!!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Met een fatsoenlijk polarisatie-filter zou je een heel eind moeten komen. :P

Let goed op... de kwaliteit van pola-filters luistert kritischer dan de kwaliteit van UV filters. Ik ben zelf van mening dat een pola-filter onder de 100 Euro niets kan zijn. (maar wie ben ik? :lol: )

Er zijn verschillende type's maar je kunt het beste een "circulair" filter hebben. Deze voorkomt dat er een foute lichtmeting plaats vind door de cam, en voorkomt tevens een foute scherpstelling van de auto-focus.

Succes!
Laatst gewijzigd door 2 op Musicjohn, in totaal 2 keer gewijzigd.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Oja, wat je ook nog kunt proberen is een verlopend grijsfilter. Bijv. de 501 van B+W heeft een demping-effect van 1 diafragma stop in het grijze gedeelte. Bij de 502 is dit zelfs 2 stops en dat kan tot hele dramatische effecten leiden.

Uiteraard blijft de kleur met deze filters ongewijzigd.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ik dnek ook dat een polarisatiefilter mijn eerste keuze zou zijn... Aanvullend evt een ND gadueel filter, zoals John ook al zegt...

BTW, meer info over polarisatiefilters vind je hier:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=36409
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

En natuurlijk vroeg opstaan om de ochtendzon te benutten en laat naar bed om het late middagzonnetje te gebruiken. Zeker zo'n uur voor zonsondergang heb je meestal prachtig licht.
nieuwe website!
tantepoes
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 16:05
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

En dat is een beetje het probleem. Dat heb ik niet altijd in de hand!

Ik heb de tut over polarisatiefilters gelezen en eer van overtuigd dat dat voor verbetering zal zorgen. Plus de één a twee stops.

Ben net wezen zoeken naar filters en de meeste bij Konijnenberg zijn onder de €100,--.......

Zijn er aanraders?
EOS 350d..::..EF-S 18-55 II..::..EF-S 55-200 USM..::..BG-E3..::....PB G4 1.25..::..
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik zou sowieso gaan voor een filter met MRC coating. Ook is de prijs sterk afhankelijk van je filter-maat.

Voor 77mm is hij aanzienlijk duurder dan voor 52mm.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

Dit ga je niet oplossen met een polar. Ik heb zo het idee dat het probleem vooral is dat er teveel contrast is tussen de lucht en de omgeving.

@tantepoes
Plaats eens een voorbeeldfoto. Dan kunnen we eerst zien wat het probleem echt is, voordat we allemaal POLA gaan roepen.
Camera Obscura
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik heb eens even op je website gekeken en volgens mij heb ik ongeveer de foto's gevonden die jij bedoelt.

Het probleem wat ik voornamelijk zie is dat jij teveel met tegenlicht fotografeert. De eerste tip die mijn vader mij gaf, toen ik van hem mijn eerste fotocamera kreeg was: "Zorg dat je altijd de zon in je rug hebt!"

Als je bijvoorbeeld deze foto bekijkt: http://www.cookpot.nl/coppermine/displa ... =7&pos=134, dan zie je aan de schaduw dat je de zon op ongeveer 2 uur hebt. De enige manier om deze foto goed te maken, is door 'm niet te maken. Kom op een ander tijdstip terug, en maak de foto dan met de zon in je rug. Gegarandeerd succes!

Bij deze foto http://www.cookpot.nl/coppermine/displa ... m=7&pos=37 heb je weliswaar de zon in je rug, maar door het vele groen in het beeld raakt de lichtmeter in je camera van slag. De oplossing was hier geweest om 1 of 2 stops onder te belichten. Dit kun je direct controleren met het histogram op je LCD.

Als ik zo vrij mag zijn, koop een goed boek over fototechnieken. Dat is m.i. een veel betere investering dan een polarisatiefilter.
Camera Obscura
tantepoes
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 16:05
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

:oops: Je hebt wel gelijk de goeie te pakken...!

Je hebt gelijk, maar wat adviseer je als de situatie zo is, zoals hij is:

De omstandigheden zijn bijzonder ongelukkig en je wilt die koepel fotograferen. De foto dan maar niet nemen? Liever geen foto dan een slechte foto?

Andere optie is, van het plein afgaan om de zon in je rug te krijgen.
EOS 350d..::..EF-S 18-55 II..::..EF-S 55-200 USM..::..BG-E3..::....PB G4 1.25..::..
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben het eens dat, met de genoemde voorbeeldfoto's, je het niet gaat redden met een polarisatefilter. Misschien wel met gradueel filters van bijvoorbeeld Cokin. Ook leuk en helemaal niet duur. Het contrast tussen lichte en donkere partijen is gewoon te groot om te overbruggen.

Met een polarisatiefilter maak je die lichte partijen wel weer donkerder, maar je donkere ook; dus dan blijft de verhouding bestaan. Daarbij is een polarisatiefilter bedoeld om licht te (de-)polariseren, niet om contrasten te verkleinen. Wel kun je er schitteringen uit glas of water mee halen, of luchten mooi donkerblauw maken. Maar op een witte lucht heeft het geen effect.

Maar zoals eerder vermeld. De gouden formule voor de composities is gewoon een ander tijdstip. Doe je dat s'ochtends vroeg of s'avonds laat dan zul je merken dat je ook al meteen veel meer sfeer in je foto's krijgt.

Kun je niet op die tijdstippen? Maak dan gewoon andere foto's. De foto's die als voorbeeld zijn aangehaald, zijn ook wel weer standaard kiekjes. Leuk voor jou en je familie, maar fototechnisch geen dingen die ik aan de muur wil hebben hangen. Ga bijvoorbeeld op zoek naar details.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
tantepoes
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 16:05
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Nee, het hoeven geen foto's te worden voor aan de muur.

Probleem is dat als je mee gaat met een groepsreis (bv djoser, shoestring etc.) je vaak de tijdstippen niet voor het kiezen hebt. En je wil dan wel voor je eigen fotoplakboek een aardig plaatje te schieten. Ik heb niet de ambitie om een profi te zijn! Alleen als ik een foto maak, dan wil ik wel (een voor mijzelf) acceptabel resultaat. En dat is dit voorbeeld echt niet, terwijl ik wel op een van de mooiste pleinen ter wereld stond!
EOS 350d..::..EF-S 18-55 II..::..EF-S 55-200 USM..::..BG-E3..::....PB G4 1.25..::..
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het ligt er inderdaad aan waar je zelf de lat legt, maar het criterium "hang ik het thuis aan de muur" is iets wat voor elk niveau opgaat. Als JIJ het mooi vind, hang JIJ het aan de muur. Dat doe ik ook met mijn foto's en misschien zijn de jouwe wel 100 keer beter. Heeft dus niks met niveau te maken.

Andere tip. Gebruik je histogram. Overbelichte delen uit een foto knipperen dan op de preview en in je histogram zie je aan de rechterkant veel te hoge pieken die je beeld uitlopen. Dit wijst al aan dat de beeldinformatie daar over het maximum heengaat en dit op de foto terug in Nederland onherstelbaar uitgebeten zal zijn. Nieuwe foto maken dan.

Heb je de beschikking over een statief? Dan zou je ook nog meerdere foto's kunnen maken. In verschillende belichtingen en deze dan middels een HDR-programma (Of photoshop CS2 en hoger) kunnen samenvoegen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
kiMARCO
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 10:57

Zoals hierboven gezegd: het mooiste licht heb je 's ochtends en in de avond schemering (golden hours). Voor overdag kun je een liniair polarisatie filter gebruiken, draaien tot je de meeste contrast in de lucht hebt en dan i.c.m. een nutral density gradient filter de lucht vs. landschap uitlichten.

en dan hoge sluitertijd en/of klein diafragma (zorg dat je sensor schoon is ;) )

Voor extra contrast van gezichten is een externe flitser vaak handig als invulflits.
30D + 30 *Zoomt van 20-560 + 14/28/100* L-lens prul ala f/4 IS met extenders - wat primes f/1.8 - f/2.8 en 'EX' flits spulsels.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

kiMARCO schreefCOLONVoor overdag kun je een liniair polarisatie filter gebruiken, draaien tot je de meeste contrast in de lucht hebt en dan i.c.m. een nutral density gradient filter de lucht vs. landschap uitlichten.
Uhm..... mij werd altijd verteld dat je een circulair pola-filter moet gebruiken bij DSLR's omdat ander zowel de belichting alsmede de autofocus behoorlijk van slag kan raken.

En als ik het goed begrijp wil jij dus bovenop het liniaire pola-filter nog een grijs-verloop filter schroeven? Phoe... dat word moeilijk. Zeker als het voorste element van het objectief ook nog eens draait met focussen. Na de scherpstelling moet je dan eerst je pola goed draaien, en vervolgens nog eens je gradient filter, en tegen de tijd dat je daarmee klaar bent dan maar hopen dat je onderwerp er nog precies zo bij staat (zit / ligt / zwemt / vliegt / etc.)

Nee, ik zie dit niet als de oplossing. :?
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Eeeh zeker geen linear polarisatie filter gebruiken.... Door de halfsoorlaatbarespiegel voor je lichtsensor die de belichting meet, wordt het licht ook gepolariseerd. Als je pech hebt, komt er geen licht meer op je sensor, en ga je de foto ver over belichten. OF al het licht komt er op, en je gaat onderbelichten. Bij (D)SLR's met een automatische lichtmeter ALTIJD een circulair filter gebruiken....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar