Digitale camera's dreigen duurder te worden

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
TeeJay
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 07:30

BRON: NU.NL


Digitale camera's dreigen duurder te worden
Uitgegeven: 7 juli 2007 14:13

AMSTERDAM - Digitale fotocamera's worden mogelijk tientallen euro's duurder door een nieuwe Europese importheffing. De Consumentenbond heeft de minister van Economische Zaken een brief geschreven om haar te bewegen de Europese Commissie op andere gedachten te brengen.

Binnen Europa bestaat een importheffing van 12,5 procent op videocamera's. Omdat met digitale fotocamera's tegenwoordig ook filmpjes kunnen worden gemaakt, wil de Europese Commissie de heffing ook op die camera's invoeren. De prijs van een compact-fotocamera zou daarmee gemiddeld 35 euro omhoog gaan, becijfert de consumentenorganisatie.


De Consumentenbond ziet het nut van een importheffing op fototoestellen niet omdat de heffing is bedoeld om Europese fabrikanten te beschermen. "Maar vrijwel alle digitale camera's worden buiten Europa geproduceerd."
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Ik hoorde het zojuist ook op de radio...

Laten we hopen dat de camera's waarmee geen filmpjes gemaakt kunnen worden niet duurder worden.

Dan hebben we met de digitale spiegelreflex camera's niets te vrezen... Of wordt de 1DmkIII wel onder de "videocamera's" gerekend... ;)
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zeker klote. Ze verzinnen ook altijd wat om het geld uit onze zakken te kloppen.

Import vanuit het buitenland wordt zo ook wel interessant
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoorde net het bericht weer. Als ik dus goed luister dan gaan ze het invoeren omdat je met die camera's ook kunt filmen. Nou en? Alsof je enig auteursrecht schaad....

Maar met een DSLR kun je niet filmen, blijven zij er dan van verstoken of is het voor de winkeliers weer eens een mooie verkapte prijsverhoging om zo te kunnen compenseren dat de ambtenaren dadelijk zelf pasfoto's gaan maken....
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
pierke
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 595
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 09:01
WoonplaatsCOLON goeree overflakkee

dejong1racing schreefCOLONHoorde net het bericht weer. Als ik dus goed luister dan gaan ze het invoeren omdat je met die camera's ook kunt filmen. Nou en? Alsof je enig auteursrecht schaad....

Maar met een DSLR kun je niet filmen, blijven zij er dan van verstoken of is het voor de winkeliers weer eens een mooie verkapte prijsverhoging om zo te kunnen compenseren dat de ambtenaren dadelijk zelf pasfoto's gaan maken....
Jij schreef het ik dacht het. Ben bang inderdaad dat de dslr gewoon verkapt duurder gaat worden.

Groet Peter
this lyric is under construction !!!!
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Dit was toch al eerder aan de orde ?
Toen was een van de argumenten dat men geen onderscheid kon maken tussen DSLR en de compact omdat de aantallen DSLR te laag waren in verhouding tot de compact..
Ofwel de camera is de melkkoe van 2007 en verder..
Geheid dan men ook objectieven ed ook onder deze regeling gaat schuiven...
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Snel hele zaak cams kopen om ze naar de prijsteiging op marktplaats te zetten.
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON.... is het voor de winkeliers weer eens een mooie verkapte prijsverhoging om zo te kunnen compenseren dat de ambtenaren dadelijk zelf pasfoto's gaan maken....
Als er een groep zeker niet blij met is dan is het juist de groep winkeliers. Kopen via internet/buitenland wordt dan nog meer aantrekkelijk.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Capelle 1 schreefCOLON
dejong1racing schreefCOLON.... is het voor de winkeliers weer eens een mooie verkapte prijsverhoging om zo te kunnen compenseren dat de ambtenaren dadelijk zelf pasfoto's gaan maken....
Als er een groep zeker niet blij met is dan is het juist de groep winkeliers. Kopen via internet/buitenland wordt dan nog meer aantrekkelijk.
Dus jij denkt dat als jij op een legale manier een camera uit bijvoorbeeld DUitsland gaat halen die importheffing niet komt....

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik denk alleen dat dejong1racing verkeerd zit als hij denkt dat het een verkapte prijsverhoging van de winkeliers is.
Ik zeg helemaal niks over ontwijken van importheffingen via Duitsland of zo, de heffing immers voor heel Europese gelden, ik zeg alleen dat de winkeliers juist bang zijn dat ze door deze prijsverhoging nog moeilijker kunnen concurreren met de internetwinkels en het buitenland. Deze mening is al bevestigd door branche-organisaties.
Goed lezen dus en mij niets in de mond leggen.
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

BRUSSEL - De gevreesde EU-heffing op import van digitale fotocamera's is grotendeels van de baan. Het plan treft nu alleen nog zeer geavanceerde camera's. Dit blijkt uit documenten van de Europese Commissie, die maandag zijn bekendgemaakt.

Verwacht werd dat op digitale fotocamera's dezelfde importheffing van 5 of 12,5 procent zou komen als op videocamera's, omdat fotocamera's tegenwoordig ook filmpjes kunnen maken. Maar de EU-landen besloten deze heffing alleen op te leggen aan fotocamera's die films kunnen maken die minstens een half uur duren en van hoge kwaliteit zijn.

De EU wil fotocamera's die kunnen filmen met een kwaliteit van 800 bij 600 pixels met 23 beelden per seconde of hoger wel belasten als videocamera, mits de film dertig minuten of langer duurt.

[...] zie http://www.nu.nl/news/1156273/50/EU_bep ... a%27s.html
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Dus!!! No problemo :D
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Ach... anders kon je het altijd nog zo bekijken dat je apparatuur in waarde zou stijgen.

Maar had dit toch door gegaan, dan zouden ze dat ook met telefoons moeten doen. Ik kan met mijn telefoon ook filmen :).
AstroErwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2007 15:17
WoonplaatsCOLON ijmuiden
CONTACTCOLON

laten we de regering dan maar niet de tip geven '' dat een mobieltje ook ken filmen'' , komop, mijn eerste digitaal compact van bijna 4 jaar terug kon al filmpjes maken...

weet niet of jullie het stukje toen ook toevallig op tv gezien hadden , was er een fotozaak, waarvan de beheerder waarschijnlijk, het ook belachelijk vond omdat je niet met elke compact camera langer als 30 seconden filmpie ken maken

maarja, zoals de telegraaf melden weinig aan het handje.
[color=green]1DMK!! - 40D - bg - remotes - 550EX - 2000mm F10 - 800mm F4 - 760mm F5,6 - 17-40 - 70-200 2.8 is - extras[/color]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar