scherpte diepte in de studio

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Joyce
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 16:11
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Ik heb hier al wel wat gelezen over sluitertijd en scherptediepte in de studio opstelling. Maar nog niet helemaal wat ik wil weten.
Ik wil graag met een groot diafragma werken in mijn "studio"
Maar nou is het zo dat als ik mijn diafragma groter maak, mijn sluitertijd sneller moet, want anders krijg ik een overbelichte foto. Dus sluiter omhoog, maar dat kan maar tot max 1/200 als ik me niet vergis, want nog sneller ga ik een half zwarte foto krijgen.
is het dus gewoon onmogelijk om met lage F waardes te werken tijdens een studio shoot?
Of moet ik dan aan andere lenzen ofzo gaan denken?
Ik gebruik een tamron 2.8 28-75 of een canon 2.5 50mm
Een beetje dit idee, maar dan moet de onschertpe achterin nog groter worden.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=89283[/img]
Groetjes Joyce

Mooi he, alles....

Kijkdoos, lampjes ernaast, lampje erop, glas in verschillende vormen en maten ervoor en een tasje waar alles in moet.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Waarom ga je niet aan de slag met photoshop?

Met een F/2.8 lens moet het zeker kunnen, maar als je sluitertijd te hoog drijgt te worden, moet je het wat donkerder maken.
Van wat voor lampen maak je gebruikt, flitslicht of gewone lampen.

Je moet eens zien wat voor wonderen het verricht als je lampen gewoon al verder weg zet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Zephod
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2007 17:10

Ik begrijp dat je flitst. Ten eerste zou de flitser alleen zoveel licht moeten geven als nodig is gezien diafragma en sluitertijd; diafragma open voor de gewenste scherptediepte en dan behoort de flitser ook minder te flitsen. Als je alles handmatig afsteld: flitser vertellen welk diafragma je op de camera gebruikt.

Ten tweede kan je er ook voor kiezen om toch een hogere sluitertijd te kiezen, maar dan moet camera en flitser wel goed ingesteld staan. Dit gaat wel ten koste van de maximale flitskracht. Maar da's in dit geval niet erg.

Enne: fotosoep zou ik als laatste redmiddel zien. En waarom zou je als je met de juiste instellingen het ook direct uit de camera het goed kan krijgen?

BTW: vermeld even camera en flitser, dat maakt het wat makkelijker ;)
See you on the dark side of the moon
Gebruikers-avatar
Joyce
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 16:11
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Sorry, inderdaad ik zag even vertellen hoe mijn setting is (je moet trouwens niet naar de kwaliteit van de foto kijken, maar meer naar het idee)
Ik heb een eos 350D en heb 2 linkstar flitslampen van 400 watt en 1 van 500 watt. Daarbij heb ik 1 softbox en 1 plu's.
Groetjes Joyce

Mooi he, alles....

Kijkdoos, lampjes ernaast, lampje erop, glas in verschillende vormen en maten ervoor en een tasje waar alles in moet.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heb trouwens even de exif van je foto bekeken en gezien dat je op diafragma F/2.8 gewerkt hebt.
Als de scherptediepte groter moet, dan moet je misschien toch eens uitkijken naar een andere lens of misschien de afstand tussen beide personen vergroten.

Ik zou even de zoekfunctie op DOF of scherptediepte gebruiken, je moet het volgens mij meer in die richting gaan zoeken dan in je belichting.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Als je minder scherptediepte wilt heb je een paar mogelijkheden.

1. Langere brandpuntsafstand
2. Minder cropcam (dus een 5d overwegen)
2. Groter diafragma (kleiner getal)

Met dat laatste geef je aan dat je teveel licht in je camera krijgt. Dat is op een aantal manieren op te lossen (Sluitertijd heeft in de studio trouwens geen noemenswaardige invloed Houd die gewoon binnen de grenzen van de sync (1/125 tot 1/200 afhankelijk van de apparatuur))

1. Je flitser zachter laten flitsen
2. Als dit niet kan kun je een ND filter voor je lens of voor je flitser plaatsen.
3. Je kunt de flitser verder weg zetten (Maar hierdoor krijgt het licht wel een ander effect, de schaduw wordt harder)
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
Lars Oosterveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2006 23:00
WoonplaatsCOLON de wijk
CONTACTCOLON

Een langere lens zou ik dan zeggen.

een 135mm 200mm? zoiets ongeveer? ik weet t ook niet precies, maar dat zou ik dan zeggen.
[30D+BG] [12-24] [70-200] [430EX] [overige meuk] [in een Zoomiverse XL]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

In tegenstelling tot mijn eerder bericht zag ik dat het gebruikte diafragma F/8.0 was en niet F/2.8.
Leesfoutje
Je sluiterdtijd was 1/125 en je brandpunt 47mm.

Als je kunt zakken naar F/2.8 met de tips van Klaas, dan creëer je zeker veel meer onscherpte in de achtergrond.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Je kunt ook alleen werken met de instellichten van de linkstar. Zijn die niet iets van 150 watt? Iso omhoog naar 400 en je kan met je open diafragma netjes werken.
nieuwe website!
Gebruikers-avatar
Joyce
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 16:11
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Bednakt voor alle tips en het meedenken!
Ik ga hier zeker mee aan de slag!
Groetjes Joyce

Mooi he, alles....

Kijkdoos, lampjes ernaast, lampje erop, glas in verschillende vormen en maten ervoor en een tasje waar alles in moet.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar