zwager met vriendin

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Dijann
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2007 12:24
WoonplaatsCOLON Overijssel

Om mn toestel wat beter te leren kennen, mocht ik mn zwager met zn vriendin als proefkonijnen fotograferen!
Zelf vonden ze erg leuk, en ook ik heb er wel een goed gevoel over....
maar ben benieuwd naar jullie kritiek en feedback!


Afbeelding
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Gebruikers-avatar
Robby1958
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2007 21:57
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Hoi
Ben zelf ook net beginner op dit forum en weet inmiddels na het posten van twee foto's dat het leuk en leerzaam is om een reaktie te krijgen op geplaatste foto's.

Ik vind de foto's niet echt scherp. Misschien om uit te proberen 1 model nemen om zodoende je camera en scherpediepte beter te leren kennen.
Foto 2 vind ik te rood.

de laatste foto had ik zelf iets meer van de ogen willen zien.

Verder lukt het mij niet om EXIF gegevens van je foto's te zien.

greetz
canon powershot pro1, canon 400D, canon 40D sigma DC 17-70mm 2.8-4.5, canon 70-300 4-5,6 IS usm, canon 50mm 1.4. Website: www.rob-roos-fotografie.nl
Loesjeshoot
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2007 00:06
CONTACTCOLON

Hallo Dijann,

Ik ben het eens met mijn voorganger, je foto's lijken niet scherp te zijn.
Foto #5 vind ik eruit springen, die geeft een emotie waar ik persoonlijk meer van houd dan de 'gewone' foto's. Ik denk ook dat je er goed aan gedaan hebt om deze in z/w om te zetten.
Groetjes Loes
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

ik mis ook de scherpte, de 3e foto is teveel belicht van voor

#5 is dan nog wel intrigerend vanwege de pose maar ook deze is niet scherp

nog eens uitnodigen dus en lekker veel oefenen!
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

In tegenstelling tot mijn voorgangers...

De scherpte is er wel. Maar deze ligt vaak op de verkeerde plek.

Neem de eerste foto. De scherpte ligt op het rechter-oog van de man (links voor de kijkers thuis).

Maar dan hoor ik je zeggen: "Als ik nu scherp gesteld had op het rechter-oog van de dame, dan had het gezicht van de man weer onscherp geweest."

Dat klopt helemaal. :D

Maar hoe los je dat dan op? :?

Welnu, daarvoor moeten we het begrip "scherpte-diepte" leren begrijpen. Scherptediepte word meestal aangeduid met D.O.F. (Depth Of Field = letterlijk: diepte van het veld)

Het diafragma in een objectief bepaalt niet alleen maar de hoeveelheid licht wat door het objectief gelaten word, maar tevens het bereik van de scherpte vóór- en achter het punt waarop jij hebt scherp gesteld.

Een laag getal, bijvoorbeeld f/3.5 betekent een groot diafragma. Een groot diafragma laat veel licht door, maar zorgt er tevens voor dat de scherptediepte heel erg beperkt word. Dat betekent dat er maar een heel klein gebied vóór- en achter het scherpstelpunt nog redelijk scherp blijft op de foto.

Een hoog getal, bijvoorbeeld f/16 betekent een klein diafragma. Een klein diafragma laat weinig licht door, maar zorgt er tevens voor dat de scherptediepte heel erg groot word. Dat betekent dat er een heel groot gebied vóór- en achter het scherpstelpunt nog redelijk scherp blijft op de foto.

Een nadeel wat gepaard gaat met een klein diafragma is dat de sluitertijd aanzienlijk trager word. Immers, het objectief laat minder licht door, en daarom zal de camera een langere belichtingstijd kiezen om toch een juiste exposure te kunnen verkrijgen.

Om het probleem in deze foto's op te kunnen lossen kun je dus twee dingen doen.

1) Schiet (als je de flitser gebruit) bij voorkeur in de M (handmatige) modus, en selecteer een kleiner diafragma (= hoger getal) bijvoorbeeld f/13 en een sluitertijd van 1/125 seconde.

2) Stel scherp op een punt wat in het midden zit van het totale onderwerp. Dus gemeten vanaf het linker-oog van de man tot het rechter-oog van de vrouw. Dan kom je uit op ongeveer het midden van het montuur van de bril van de vrouw bij haar linker-oog.

Neem nu de foto.

Als het resultaat te donker is, gebruik dan EV compensatie voor de flitser (hoofdstuk "Flitsbelichtingscompensatie" in de handleiding). Compenseer eerst 2/3 stapje (EV +0.66) en als het resultaat nog te donker is compenseer je nog iets meer.

Het zou leuk zijn als je het resultaat daarna in dit topic laat zien.

Succes!

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar