gebruik van flitser 430 ex

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
gert bosman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2006 20:53
WoonplaatsCOLON Wapenveld
CONTACTCOLON

wie weet er of je met een flitser ook een foto kunt maken met de uitstraling alsof er geen flitser gebruikt is
ik heb bijvoorbeeld een foto gemaakt van de kerstboom zonder flits
ik vond hem er mooi uitzien wat warmte en kleur betreft
toen heb ik er een gemaakt met flits om een wat kortere sluitertijd te krijgen, alleen is dit weer een fletse uitgebeten foto geworden zoals ik altijd met de flitser krijg
wie heeft er advies voor me
of een goede nederlands talige link
alvast bedankt Gert
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

gert bosman schreefCOLONwie weet er of je met een flitser ook een foto kunt maken met de uitstraling alsof er geen flitser gebruikt is
ik heb bijvoorbeeld een foto gemaakt van de kerstboom zonder flits
ik vond hem er mooi uitzien wat warmte en kleur betreft
toen heb ik er een gemaakt met flits om een wat kortere sluitertijd te krijgen, alleen is dit weer een fletse uitgebeten foto geworden zoals ik altijd met de flitser krijg
wie heeft er advies voor me
of een goede nederlands talige link
alvast bedankt Gert
Camera op standje M.

Met ISO (omhoogschroeven), sluitertijd (langermaken) & diafragma (open zetten) bepaal je de hoeveelheid omgevingslicht.
Vervolgens zorg je middels de flits voor licht op je onderwerp (meestal heb je het dan over bewegende mensen).

Bij een kerstboom zou ik gewoon een statief gebruiken en geen flitser. De boom staat vast binnen en zal dus niet erg bewegen (door wind of zo).
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hier gaat even wat mis.
Meteen even een misverstand uit de wereld helpen ;)
De enige factoren die van invloed zijn op hoeveel flitslicht je sensor bereiken zijn ISO en diafragma. De duur van de flits is immers altijd korter dan de lengte van de sluitertijd op de kortste flitssynchronisatiesnelheid. Dus door je ISO te verhogen of je diafragma verder open te zetten krijg je meer flitslicht op je sensor.
De lengte van de sluitertijd blijft dan als enige over die de hoeveelheid omgevingslicht bepaald. Eigenlijk helpt de ISO hier ook in mee.
Het diafragma regelt daarbij eigenlijk niets van het omgevingslicht.

Stel: je neemt een foto op ISO 100, 1/100s en F5.6 (vrij standaard instelling als je flitst) Dan krijg je vrijwel geen omgevingslicht mee. De duur van de flits is 1/2500-1/5000s Dus de lengte van de sluitertijd maakt niet uit in dit verband. Het enige wat dus bepaald hoeveel flitslicht je sensor opneemt is je diafragma en je ISO. Indien je nu bij gelijkblijvende ISO en diafragma (diafragma bepaald immers ook je scherptediepte) je sluitertijd verlengd zul je meer omgevingslicht op je sensor vangen.
en jawel(!) evenveel flitslicht.

Dus mensen op het moment dat je wilt flitsen in een situatie waarin je ook omgevingslicht wilt meepakken. ISO en diafragma bepalen hoeveelheid flistlicht. sluitertijd bepaald hoeveelheid omgevingslicht.

Dit verhaal is een simplificatie van de werkelijkheid aangezien je de hoeveelheid flitslicht ook kan bepalen door je flitser harder of zachter te laten flitsen. Dan komt er dus nog een factor bij voor wat betreft het bepalen van de hoeveelheid flitslicht.

Het flitsen en toch de omgeving meepakken heet invul-flitsen. Zet je camera op standje Tv of Av en je flitser op TTL en dan zal de flister zich gedragen als een invulflits. De camera zal de achtergrond goed willen belichten en tegen de flitser vertellen dat hij zo hard moet flitsen om het onderwerp te bevriezen.
In standje M en P zal de flitser zich als hoofdlicht gedragen en dus de belichting van de plaat voor zijn rekening nemen (aangenomen dat men op TTL flitst). Let op! Dit geldt ook in standje M, onafhankelijk van gekozen sluitertijd en diafragma. Als je daar dezelfde waarden in zou stellen als je op standje Av of Tv krijgt, dan zal de flitser zo hard flitsen dat hij hoofdlicht is. Immers diafragma en ISO blijven gelijk, dus alleen de power output van de flitser is van belang!

Mocht je nog vragen hebben, doe maar een PB of barst los in dit topic.

Simon
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

pinkie and some brain schreefCOLONMocht je nog vragen hebben, doe maar een PB of barst los in dit topic.
En leest eerst even de grote flitser tutorial (met name hoofdstukje 4) :D
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

pinkie and some brain schreefCOLONHier gaat even wat mis.
Meteen even een misverstand uit de wereld helpen ;)
<KNIP>Dus door je ISO te verhogen of je diafragma verder open te zetten krijg je meer flitslicht op je sensor.
<KNIP>
Grappig, mijn camera's krijgen ook meer omgevingslicht op de sensor door de ISO te verhogen en door het diafragma te vergroten. En omdat ze meer licht krijgen zal de lichtmeting bepalen dat er minder hard geflitst hoeft te worden.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dit heb ik in de afgelopen jaren ondervonden, maar wel met een simpele niet-TTL-flitser. Eigenlijk zou iedereen zo moeten beginnen. Het is niet perse veel moeilijker, maar je weet op een gegeven moment wel wat je doet en hoe het werkt. Als je nog nooit extern hebt geflitst en je zet er meteen een 430 of 580 op en gaat dan flitsen, dan weet je niet wat je doet.
ISO en diafragma bepalen hoeveelheid flistlicht. sluitertijd bepaald hoeveelheid omgevingslicht.
ISO bepaalt ook het omgevingslicht naar mijn mening. Maakt niet uit wat voor licht het is, een hogere ISO versterkt die gevoeligheid.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar