Afmetingen studio?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Dais_k
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2006 19:44

Hallo Allemaal,

Ik heb pas geleden een nieuw huis gekocht, hoewel ik daar pas over 1 jaar in kan, heb ik uiteraard al een hoop plannen mbt inrichting ed.

Ik heb nogal wat kamers, en graag wil ik van een kamer een studiootje gaan maken. Hetgeen wat ik er wil gaan doen is portretfotografie van mens / dier.
Ookal benik er nu nog geen kanjer in, hoop ik tegen die tijd stukken gevorderd te zijn.

Mijn vraag is eigenlijk wat een beetje de minimale afmetingen zouden zijn voor een studiootje. Ik zet bewust de maten er (nog) niet bij, omdat ik geen bevooroordeelde mening wil.
Groetjes daisy
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Ik lees ff mee op dit topic. Ik moet ook verhuizen en wil ook een kamer in gaan richten als studio in mijn nieuwe woning. Ben benieuwd wat de (minimale) afmetingen zijn voor full body potretten?

Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
c0okie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 10:07
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Leuk onderwerp dit :D ik ga namelijk zelf ook een huisje kopen en heb een beetje het zelfde.
Wat ik aan probeer te houden bij de koop van mn huis is dat er een ruimte van minimaal 4 bij 5 te maken is.
Toevallig ga ik zaterdag kijken bij een huis met een garage van 5.40 bij 5. Om te zien of daar iets van te maken is.

Ik heb overigens nu een kamer van 3 bij 4 ingericht als fotostudio maar voor full body shots is dat toch wat krapjes.
Schilderen doe je niet met verf, maar met licht.
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

c0okie schreefCOLON Toevallig ga ik zaterdag kijken bij een huis met een garage van 5.40 bij 5. .
[offtopic]Gekke maat voor een Garage :roll: [/offtopic]
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik zou zeggen, 3 meter breed, 6 meter diep en zo hoog mogelijk.

Die 3 meter noem ik op basis van de breedte van een standaard achtergrondrol (2,70 meter)
Diepte: met een 50mm objectief op full-frame heb je een afstand tot model nodig van ca. 4 meter tot aan je model om haar staand helemaal in beeld te krijgen. Nog wat ruimte om zelf te staan + ruimte tussen model en achtergrond is 6 meter.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik fotografeer in de huiskamer hier en die daar heb ik zo'n zeven meter tot m'n beschikking qua diepte. Dan sta ik zelf in de gang trouwens :D
Tussen mijn achtergrondrol en het model heb ik dan zo'n anderhalve meter ruimte. Full-body is dan met 50 mm brandpuntsafstand te doen. Ideaal is het niet maar het gaat redelijk.
Qua breedte is zo'n drie a vier meter wel wenselijk, een achtergrondrol is meestal iets van twee en een halve meter, voeg daarbij nog wat ruimte voor je flitskoppen.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

hoihoi

ik heb de beschikking tot de huiskamer (mits ik alles weer netjes terug zet...!)
8 mtr lang bij 4.5 meter breed
is niet ideaal maar wel genoeg om te beginnen en proberen...


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=101141[/img]

heb wat portret resultaat in mijn album staan...

als je de randspullen (die niets met de studio te maken hebben) weg denkt is het wel toereikend om nette plaatjes te schieten denkik.....

zorg wel voor een grote spiegel in de ruimte, dat vind het model erg prettig en misschien een wastafel/makeup plek met een spiegel met perfecte frontverlichting... eveneens ter tevredenheid voor het model
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
keppe
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2203
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 22:42
WoonplaatsCOLON verhuisd naar Zaandam maar thuis waar mijn pjutter staat.....
CONTACTCOLON

Als je gebruik wilt maken van een breede achtergrond rol heb je minimaal 3-4 meter breed nodig en de lengte is afhankelijk of je alleen portret of ook fullbody foto's wilt maken.

Mijn woonkamer is 4,5 meter breed en 8 meter diep en ik gebruik hem (bijna) helemaal.

Indien je met een smalle achtergrond rol gaat werken dan heb je minimaal 1.50 -2 meter nodig in de breedte voor je rol maar,
Let er op dat de voorkeur is dat je je lampen naast je papier zet.

Is je ruimte kleiner gaat het ook wel, maar dan zul je af en toe toch moeten inproviseren ;)

succes ermee
grt Keppe :D

"Leave nothing but footprints. Take nothing but pictures"
[url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54223]Ook foto's verkopen? kijk bij ShutterStock[/url]
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik zou de ruimte wel zo inschatten dat je uiteindelijk meer gaat doen dan alleen portretten. De ervaring leert dat als je eenmaal met wat studiomateriaal werkt, je toch ook meer wil proberen.

Als je een ruimte kan inrichten denk ik dat je met 4 meter breed, 6 meter lang veel speling hebt. Achtergrond kan je dan nog wat van de achterwand af kwijt waardoor er ook lampen naast en achter je achtergrond kunnen en er is genoeg ruimte om uiteindelijk ook fullbody te maken.
Ik moet het ook doen met een huiskamer van 4 breed en 4,5 lang. En dat is veel geworstel tussen meubels en huiskamervorm in. :lol:
groetjes,
Rob
Dais_k
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2006 19:44

Dan ben ik in elk geval voor fullbody ook op de woonkamer aangewezen.
Ik had het vermoeden al wel, maar jullie hebben het bevestigd.

De kamer die ik beschikbaar heb is namelijk 3 breed en 4.20 lang.
Kon ik er maar een metertje aan plakken! :roll:
Deze kan ik uiteraard wel in eerste instantie als zodanig inrichten om te gaan oefenen met van alles en nog wat. En dan kan het spul per gelegenheid naar de woonkamer verhuisd worden. (deze is 7 meter lang en breed zat.)

Lijkt me wel een heel gedoe (om alles dan elke keer op te zetten en weer af te breken) of lijkt dat maar zo?
Groetjes daisy
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ach, met een beetje kunst en vliegwerk en een paar goede tips van andere forummers valt het mee.
Ik shoot ongeveer 2 keer per maand dus dan is het 2 keer per maand je huiskamer ombouwen.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Joyce
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 16:11
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Ook hier wordt de woonkamer regelmatig omgebouwd. Als je geen huisgenoten hebt is het nog makkelijker. Maar het is neit zo heel veel werk hoor. Ik ben altijd wel in 20 minuten klaar met opbouwen.
Ik heb dan een ruimte van 5 bij 7. Ik vind dit goed te doen.
Ik zou je kamer die beschikbaar hebt, lekker omtoveren tot een kleine studio en als je groter wilt, je woonkamer zo nu en dan gebruiken.
Leuk hoor!!
Groetjes Joyce

Mooi he, alles....

Kijkdoos, lampjes ernaast, lampje erop, glas in verschillende vormen en maten ervoor en een tasje waar alles in moet.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar