GPS geotagging van foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Mapman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2006 11:15
WoonplaatsCOLON Klundert
CONTACTCOLON

Maar is het mogelijk om op je eigen site een map te creeeren met de tags erin.
Een kaart dan altijd nog he :wink:

Ja, dat is mogelijk. Met een beetje programmeerkennis is het vrij snel te doen. Google Maps kun je via Java aansturen (en dat kun je dan weer combineren met php om gegevens uit een database te halen). Ik had er eens wat tutorials over geschreven, maar lang niet bijgewerkt en de API is nogal flink veranderd.

Maar in Picasa kun je ook foto's aan lokaties koppelen en dan alleen foto's uit een bepaald album laten zien. Klik

Het enige rare is dat je niet op de lokaties in het kaartje op de hoofdpagina kunt klikken, je moet eerst naar de kaart zelf gaan via "Kaart weergeven".
Hans van der Maarel

"Cousin Graham didn't even know what he'd done, to make them take away his N...." - John Entwistle
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ai programeer kennis :?
Die is 0, ik gebruik het programma Netobjects Fusion al jaren om mijn site's te maken.
Dat programma word steeds mooier, nu zelfs mooie Flash foto albums mee te maken.
Leek me mooi als ik die foto's er op zou zetten met de gps date in de exif.
Dat ik op die mannier dus een kaart op de site erbij kon zetten.
Dus zonder inderdaad piccasa te gebruiken.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Het kan ook nagenoeg automatisch. Daarvoor kan je, in ieder geval, het programma Robogeo gebruiken.

Edit: Het programma Jet Photo Studiokan dit echt geweldig! Zie voor een voorbeeld: http://www.versteegen.biz/geotest/. Nadeel is alleen dat je je tekstgrootte van Windows aan moet passen naar 96dpi. Software kost 25 dollar voor de onbeperkte pro versie.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Als ik je voorbeeld zie, is dat Jet Photo Studio een mooie start van wat ik bedoel.
Denk dat je dat nog wel iets zal kunnen aan passen naar eigen indeling?

Wat is het verschil met Robogeo, dat je later nog de edit op je berichtje zet?
Die had je even over het hoofd gezien?

Je gebruikt het op je eigen site niet verder dan het voorbeeld?
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

[quote="phantom45"]Wat is het verschil met Robogeo, dat je later nog de edit op je berichtje zet?
Die had je even over het hoofd gezien?
[quote]

U vraagt, wij draaien! Voorbeeld is te vinden op: http://www.versteegen.biz/TestjemetRobogeo/map.htm. Ik had het programma nog niet eerder gebruikt, maar wist wel dat het er mee kon. Ik heb wat minder foto's opgenomen omdat hyet programma niet resized. Het resultaat is een html-pagina die je makkelijk in bijvoorbeeld een frame in kunt voegen.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ik krijg deze melding als ik op de link klik.
WOOPS! You have reached a 404 on page: /TestjemetRobogeo/map.htm.! Good luck finding your way!

Dus jou voorkeur zou uit gaan naar je andere voorbeeld?
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

phantom45 schreefCOLONIk krijg deze melding als ik op de link klik.
WOOPS! You have reached a 404 on page: /TestjemetRobogeo/map.htm.! Good luck finding your way!

Dus jou voorkeur zou uit gaan naar je andere voorbeeld?
Sorry! De punt achter de url werd automatisch als link meegenomen. De juiste link is http://www.versteegen.biz/TestjemetRobogeo/map.htm Beide programma's hebben zo hun voordelen, maar beiden ook een gemeenschappelijk nadeel: ze kosten geld! Ik ga nog verder zoeken naar een freeware alternatief wat hetzelfde doet. Mocht iemand een dergelijk alternatief weten, dan hoor ik dit uiteraard graag.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Dit gaat inderdaad beter :-)
Inderdaad moeilijk te vergelijken omdat het betaalprogjes zijn.
De eerste demo die je liet zien kwam meer in de richting van wat ik me erbij voorstel.
Foto's in een soort album en erbij iets van een kaartje in beeld waar je op kan zien waar hij dus genomen is.
Als dit inderdaad redelijk simpel te integreren is in een site, is het een leuk experiment.

Maar ja een freeware progje zou niet verkeerd zijn :-)
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Ik heb eindelijk een freeware programma gevonden die min of meer hetzelfde resultaat geeft! Het programma heet Jalbum http://jalbum.net in combinatie met de plugin Positionmap http://jalbum.net/skins/skin/PositionMap.

De handleiding van Positionmap is te vinden op: http://agahd.free.fr/JAlbum/PositionMap/tutorial2.html

Je eigen Google Maps API-code kan je maken op: http://code.google.com/apis/maps/index.html

Een voorbeeld van een gallery kan je vinden op: http://www.versteegen.biz/jalbum/

Nu zou ik alleen eigenlijk nog een freeware programma willen hebben die het hele gebeuren in Flash maakt, net zoals de eerder getoonde voorbeelden. Dat vind ik er toch een stuk mooier uitzien.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Word steeds mooier. :)
Maar inderdaad flash is wel leuker en mooier natuurlijk.
Je kan niet alles in 1x hebben toch :)
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
MadMarty
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2006 21:34
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Mede dankzij een berichtje in de C't (mei 2008, pagina 84 en 85) over Geotagging wil ik dit ook gaan toepassen. Het idee dat in de C't wordt genoemd om zo je vakantie foto's voor anderen beschikbaar te maken is een stuk leuker dan de oude "dia avondjes".

Ik zit echter met een gedachten kronkel voordat ik feitelijk ga kijken naar welke GPS ik aan ga schaffen. Ik wil namelijk niet continue met een GPS unit in mijn hand (of om mijn nek) rond lopen. Heeft zo'n apparaat voldoende bereik in een fototas? Kleine afwijkingen zijn natuurlijk niet zo heel boeiend omdat bij de modernere chipset (SIRFIII enzo) de afwijking al beperkt is tot 3 meter. Of is het bereik over het algemeen zo slecht dat je met een externe antenne moet gaan werken. (moet te doen zijn, GPS wegwerken in fototas, externe antenne via de schouderband naar buiten, en dan ontvanger op het schouder stuk monteren, uitvoering heb ik nog niet over nagedacht, maar principe lijkt me niet zo'n probleem).

Ik zit zelf te denken aan een Adapt 850 GPS logger (kan 120.000 logpoints kwijt) heeft iemand daar al ervaring mee?

Overigens kan een 40D inderdaad overweg met externe GPS modules, maar dan heb je de WiFi-bodygrip nodig. Beetje boel buiten het budget.
40D + 350D | 17-55/2.8/ISUSM | 50/1.4/USM | 24-105/4/LISUSM | 100-400/4/LISUSM | 190B + 322RC2
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik heb vorige week een QstarZ BT-1000 Platinum gekocht. Ook even gekeken naar die Adapt dingen, maar ik zocht een oplossing die standalone kon loggen maar ook via bluetooth met mijn PDA kon communiceren en dat kunnen die Adapts niet. Heb nu een paar maal met dat ding in een broekzak rondgelopen en het werkt fantastisch. Zo heel af en toe is de afwijking op een enkel meetpunt wat groter, maar in de praktijk valt dat reuze mee.

Gisteren op de golfbaan ook eens met het ding lopen spelen (ook daarom de QstarZ; hij logt niet alleen het parcours + tijd, maar maakt het ook mogelijk met een enkele druk op de knop een POI vast te leggen). Na afloop verdween het ding in de golftas achter in de auto. Thuisgekomen het ding geleegd om de route te bepalen en wat schetst mijn verbazing... jawel, ook in de achterbak in een golftas tussen veel metaal heeft het ding keurig gelogd!

Deze QstarZ heeft overigens een MTK chipset (geen CirfIII), goed voor 32 uur loggen...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
MadMarty
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2006 21:34
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Kijk, daar kan ik wat mee. Goed dat de MTK iig genoeg bereik heeft. 32 uur is alleen beetje weinig logging. Ik wil hem ook meenemen op vakantie, en dan wil ik niet ook nog een laptop meenemen....

Overigens is de Adapt AD-850 de enige die een logging functie heeft. Maar de meeste leveranciers melden dat niet, dat moet je op http://www.adapt-mobile.com opzoeken.

Inmiddels heb ik ook iets gezien over de ATP Photo Finder. Daar stop je aan het eind van de dag je SD/MMC/MS of CF via een adapter in en die verwerkt dan de GPS gegevens van die dag in de foto's die je gemaakt hebt. Afgezien van het feit dat je klokken gelijk moeten lopen (niet zo'n groot probleem) is een leuke oplossing om de laptop thuis te kunnen laten. Helaas geen support voor RAW. Helaas geen hoogte logging, maar wel 550 uur logging, genoeg voor een vakantie van een paar weken.
40D + 350D | 17-55/2.8/ISUSM | 50/1.4/USM | 24-105/4/LISUSM | 100-400/4/LISUSM | 190B + 322RC2
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

MadMarty schreefCOLONKijk, daar kan ik wat mee. Goed dat de MTK iig genoeg bereik heeft. 32 uur is alleen beetje weinig logging.
Sorry... my bad, ik bedoelde dat de accu 32 uur mee gaat voor je hem moet opladen (er wordt zowel een auto oplader als een USB oplader als een 220V/USB oplader meegeleverd). Qua logging is er ruimte voor 200.000 coordinaten, afhankelijk van het aantal coordinaten per uur is dat ruim voldoende voor je hele vakantie lijkt me (je kunt 'm instellen op 1 log per tijdseenheid, per afgelegde afstand en/of pas bij een bepaalde snelheid).

Ow ja... t.a.v. het gelijklopen van de klokken: ongeveer gelijk is in de praktijk goed genoeg maar synchronisatie met een op de PC ingestelde tijd die weer gesynchroniseerd is met een atoomklok heeft natuurlijk de voorkeur. Verder laat de meeste software het toe een tijd-offset op te geven; GPS maakt immers puur gebruik van UTC zonder tijdzone en DST informatie.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

MadMarty schreefCOLON...Ik zit echter met een gedachten kronkel voordat ik feitelijk ga kijken naar welke GPS ik aan ga schaffen. Ik wil namelijk niet continue met een GPS unit in mijn hand (of om mijn nek) rond lopen. Heeft zo'n apparaat voldoende bereik in een fototas? Kleine afwijkingen zijn natuurlijk niet zo heel boeiend omdat bij de modernere chipset (SIRFIII enzo) de afwijking al beperkt is tot 3 meter. Of is het bereik over het algemeen zo slecht dat je met een externe antenne moet gaan werken. (moet te doen zijn, GPS wegwerken in fototas, externe antenne via de schouderband naar buiten, en dan ontvanger op het schouder stuk monteren, uitvoering heb ik nog niet over nagedacht, maar principe lijkt me niet zo'n probleem).

Ik zit zelf te denken aan een Adapt 850 GPS logger (kan 120.000 logpoints kwijt) heeft iemand daar al ervaring mee?
...
Ik kan je die Adapt ten strengste afraden! Ik heb hem ook gehad maar hij is na een paar weken terug gegaan naar de winkel! Probleem is dat hij aan de ene kant erg onnauwkeurig is en slecht ontvangst heeft. Aan de andere kant gebruikt hij een exotisch formaat van dataopslag. Hierdoor is hij eigenlijk compleet nutteloos voor Geotaggin!

De Qstarz Q1000 is een alternatief. Groot nadeel is dat deze maar TOT 100.000 logpunten opslaat. Tot betekend dus echt maximaal dat aantal op laagste stand. De Q1200 is dan een beter alternatief met tot 200.000 logpunten! Overigens kan je zowel de Q1000 als de Q1200 probleemloos in je jaszak/fototas stoppen zonder naar om te kijken. Beide loggers beschikken over de MKT chipset die erg gevoelig is (de Q1000 is zelf als ik het me goed herinner 3db gevoeliger dan de Q1200, maar dat zal je niet snel merken...)
jeveos schreefCOLON
MadMarty schreefCOLONKijk, daar kan ik wat mee. Goed dat de MTK iig genoeg bereik heeft. 32 uur is alleen beetje weinig logging.
Sorry... my bad, ik bedoelde dat de accu 32 uur mee gaat voor je hem moet opladen (er wordt zowel een auto oplader als een USB oplader als een 220V/USB oplader meegeleverd). Qua logging is er ruimte voor 200.000 coordinaten, afhankelijk van het aantal coordinaten per uur is dat ruim voldoende voor je hele vakantie lijkt me (je kunt 'm instellen op 1 log per tijdseenheid, per afgelegde afstand en/of pas bij een bepaalde snelheid).

Ow ja... t.a.v. het gelijklopen van de klokken: ongeveer gelijk is in de praktijk goed genoeg maar synchronisatie met een op de PC ingestelde tijd die weer gesynchroniseerd is met een atoomklok heeft natuurlijk de voorkeur. Verder laat de meeste software het toe een tijd-offset op te geven; GPS maakt immers puur gebruik van UTC zonder tijdzone en DST informatie.
200.000 punten lijkt misschien wel veel, maar je moet wel van tevoren even goed berekenen hoe lang hij het uit moet houden (gemiddeld staat zo een ding per dag toch 16 uur aan, 16 uur lang iedere seconde een logpunt komt op 1x60x60x16=57.600 logpunten per dag!

Stroom is inderdaad het tweede probleem! Als je een auto/stopcontact bij de hand hebt heb je hier geen last van. Als je ver van de bewoonde wereld bent kan die Q1200 je een beetje (leest echt maar een beetje) helpen met zijn zonnepanelen. Mocht je het zekere voor het onzekere nemen, dan zijn er tegenwoordig van die 'noodaccu's' waar vaak rond de 2500 mah in zit en waarmee je ieder mini-usb apparaat mee van stroom kunt voorzien (bijvoorbeeld de ADAPT ADP-1800 Emergency Charger of de Philips Power2go

Overigens: ik werk inderdaad in de GPS-branche, vandaar! ;-)
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Is het niet handiger om 1 tagging per opname te doen?
Daar gaat het toch om?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

boels069 schreefCOLONIs het niet handiger om 1 tagging per opname te doen?
Daar gaat het toch om?
Dat zou wel het makkelijkst zijn. Probleem is echter dat het een tiental secondes duurt voordat er ontvangst is (je moet dus pak 'm beet 25 seconde voordat je een foto maakt het ding aanzetten en ik weet meestal 25 seconde voordat ik een foto maak niet dat ik een foto ga maken :lol: )

Er bestaan wel apparaten met een 'logknop' maar daar heb ik geen ervaring mee. Bovendien wil ik me druk maken met de foto's en niet met het hele loggebeuren. In de praktijk is een logpunt elke minuut vaak wel voldoende voor een goede geotagging (meestal loop je rond en maak je dan een foto). Bovendien interpoleert geosetter de afstand tussen logpunten, dus dat komt in orde! Je kan, met de Q1000 of Q1200, ook instellen dat er een logpunt iedere 60 seconde of iedere 500 meter gemaakt moet worden. Hij neemt dan hetgeen het eerste komt (of die 500 meter, of de 60 seconde) en begint daarna opnieuw te tellen.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

fversteegen schreefCOLON200.000 punten lijkt misschien wel veel, maar je moet wel van tevoren even goed berekenen hoe lang hij het uit moet houden (gemiddeld staat zo een ding per dag toch 16 uur aan, 16 uur lang iedere seconde een logpunt komt op 1x60x60x16=57.600 logpunten per dag!
Nog maar even mezelf quoten dan:
jeveos schreefCOLON(je kunt 'm instellen op 1 log per tijdseenheid, per afgelegde afstand en/of pas bij een bepaalde snelheid).
Je kunt hem instellen op 1 log per tijdseenheid. Dan slaat het ding dus bijvoorbeeld 1 punt per seconde op, of 1 punt per 10 seconden of wat je maar instelt. Ook kun je het ding vertellen dat'ie moet loggen op basis van snelheid of afstand, dus bijvoorbeeld: log een punt pas als je 100 meter t.o.v. je vorige positie verder staat. Of als je snelheid groter is dan 60 km/h (vooral van belang natuurlijk bij navigatiegebruik). Tenslotte kun je 'm zelfs vertellen dat hij alleen maar POI's mag loggen.

Daarnaast kun je het ding vertellen dat'ie niet alles hoeft te loggen; alleen coordinaten of ook DOP informatie. Hoe meer je dat inperkt, hoe meer punten je op kunt slaan. De QstarZ BT1000 Platinum heeft voldoende ruimte voor de opslag van 200.000 coordinaten. Bij 1 meting per seconde is dat dus ruim voldoende voor 2 dagen vol continue loggen, maar als je maar 1 punt per 10 seconden opslaat kun je er al ruim drie weken 24 uur per dag mee bijhouden...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Kijk en met die laatste instelling begint ie interessant te worden.
Kijk dit is nu een onderschrift...
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

jeveos schreefCOLON ...
Daarnaast kun je het ding vertellen dat'ie niet alles hoeft te loggen; alleen coordinaten of ook DOP informatie. Hoe meer je dat inperkt, hoe meer punten je op kunt slaan. De QstarZ BT1000 Platinum heeft voldoende ruimte voor de opslag van 200.000 coordinaten. Bij 1 meting per seconde is dat dus ruim voldoende voor 2 dagen vol continue loggen, maar als je maar 1 punt per 10 seconden opslaat kun je er al ruim drie weken 24 uur per dag mee bijhouden...
Je hebt helemaal gelijk! Bedoelde het ook niet als flame oid. Overigens vroeg ik me af waarom je ook de DOP-informatie logt? Ik ben er namelijk nog niet achter gekomen in welke software ik daar wat mee kan. Het lijkt mij ideaal voor de nauwkeurigheid om die gegevens ook mee te nemen.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar