Vakantiefoto's maken --> RAW of JPEG

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
drevdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2007 11:15

Altijd RAW en in combinatie met een imagetank en een paar CF kaarjtes zit je gebeiteld (ook voor de risicospreiding). Na één keer een CF per ongeluk geformatteerd te hebben, wist ik de weg naar het internet héél snel te vinden. Ik heb de mijne namelijk op marktplaats gevonden voor een leuk prijsje :D !
Gebruikers-avatar
flyer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 16:01
WoonplaatsCOLON amersfoort

Naar mijn bescheiden mening hangt het er helemaal van af wat voor fotograaf je bent.

Ikzelf ben vliegtuigspotter er dan wil ik het beste voor mezelf; dus meestal RAW; soms JPEG.
Vakantiefoto's zijn voor mij leuk om terug te zien en meer ook niet.Daarnaast wil ik geen kilo's geheugenruimte meeslepen, dus gewoon een paar CF-kaartjes voor mijn 400 vakantiepics en meer niet.
Dus dan alleen JPEG.

TS fotografeert normaol ook al in RAW- wil dus altijd kwaliteit- dus in Italie (waar je niet elke dag weer komt)zou ik beslist ook in RAW schieten, zodat je achteraf ook hier het beste ervan kan maken, met de software.

Vind overigens de opmerkingen dat geheugenruimte tegenwoordig "vrijwel geen drol" kost beetje ver gaan................maar da's persoonlijk.
(100 euro ben je zo kwijt voor een paar Gb en dat vind ik toch niet echt "weinig") :oops:

Freek
<A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=33458">Click Here</A> to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!

-------------------------------------------------------
Canon EOS 40D, Sigma 17-70 f/2,8-4,5 , Canon L f/4 70-200 USM
Gebruikers-avatar
laawim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2008 19:03
WoonplaatsCOLON `s-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Hallo :D

RAW is toch wel het ultieme aan foto`s. Moet mij nu toch echt eens gaan verdiepen in RAW. GA namelijk over 4 weken naar Oostenrijk en wilde JPG maken. Beide is ook wel een optie.

Ik dacht zelf dat ik in Adobe mijn JPG`s toch ook een aardige draai kon geven als ze wat tegenvallen. Toch mis ik iets en ga ik eens gauw RAW bewerkingen en tutorials zoeken voor nog betere resultaten.

RAW tips zijn welkom!

Grtzzzz Wim :wink:
HDR is een tussenweg van KUNST en FOTOGRAFIE. Groetjes "Anton Pieck".
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONje kunt ook proberen te fotograferen ipv te "filmen" met je camera, maar dan wel in RAW.
Die opmerking gaat op voor een gemiddelde vakantie van een paar weken, maar als je een paar maanden naar de andere kant van de wereld gaat, levert je dat tientallen Gigs aan (RAW) materiaal op. Ook al je niet 'zomaar' in het wilde weg schiet (wat ik overigens nog nooit heb gedaan).
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar