70-200 L f4 of 70-300 IS USM nu zelf getest

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
laawim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2008 19:03
WoonplaatsCOLON `s-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Bedankt aan degene die mij zei dat je in de winkel gewoon wat objectieven moet testen. Het wordt mij zelf allemaal wat duidelijker. En vind nu eindelijk "ZELF" de antwoorden op mijn vragen. Ik denk dat ik de keuze al heb gemaakt. :lol:

Voor een ieder die zit te dubben tussen de 70-200 L f4 objectief en de 70-300 IS USM. Hier mijn mening erover.
Allereerst; ging ik met de 10-22 groothoek objectief aan de gang midden in de zaak (grote winkel Fotocity in Denbosch) Nou, betreft landschappen, wordt dit het eerstvolgend objectief. Ik keek naar het zuiden van de zaak en zag 90 graden naar het oosten en 90 graden naar het westen de volledige winkel. Wist überhaupt niet dat zoiets bestond. Trouwens de foto`s thuis bekeken, waren loepzuiver. Maar eerst ga ik voor de............ juist de 70-300 IS. (in Oostenrijk gebruik ik wel mijn kitobjectief voor landschappen overdag)

Ik heb na die groothoek ff de twee zoomobjectieven mogen bekijken op mijn EOS400D. Even naar buiten in het midden van de Orthenstraat zoomde ik asociaal in met beide objectieven. Misschien was het de spanning, maar thuis gekomen waren de foto`s met de 70-200 L wat onscherper. Toch het gemis van IS. (gewoon op automatisch en uit de hand) Maar de foto`s van de 70-300... WAUW! De HEMA letters even naar mijn toegehaald. Het leek wel of ik de kookworsten in de vitrine zag liggen. Zonder dollen. Zeker een leuk objectief voor zijn geld.

2 vragen :?:

Op statief moet de IS uit staan zegt men soms..... Waarom is dat?
Welke spiegelreflexcamera`s zijn cropcamera`s en welke Fullframe?

Gelukkig heb ik nu bewezen gezien dat inderdaad de duurdere objectieven ook al gelijk in de standaard instelling betere foto`s maakt dan een simpel KIT objectief. Zou niet goed zijn voor die Euro verschillen.

Hopelijk kunnen twijfelaars hier iets mee.

Nu gauw gaan oefenen.

Grtzzzz Wimke :wink:
HDR is een tussenweg van KUNST en FOTOGRAFIE. Groetjes "Anton Pieck".
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

laawim schreefCOLONOp statief moet de IS uit staan zegt men soms..... Waarom is dat?
Wat staat er in het boekje van het objectief hierover?
Het gaat om de versie van IS, sommige hebben statiefdetectie.

Op een stevig statief kan IS weinig uitrichten bij normale sluitertijden.
Bij lange sluitertijden (spiegel opklappen) kan IS wel helpen.

Van Canon zijn alleen de 5D en de 1Ds full-frame.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
AJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 21:08
WoonplaatsCOLON Utrecht

Volgens mij is het meer voor de zekerheid dat je de IS uit kunt zetten op statief. De camera staat immers al stil, dus IS kan alleen maar negatieve gevolgen hebben.

Je moet trouwens nog wel even je website qua hardware in lijn brengen... :wink: :lol:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

AJ schreefCOLONVolgens mij is het meer voor de zekerheid dat je de IS uit kunt zetten op statief. De camera staat immers al stil, dus IS kan alleen maar negatieve gevolgen hebben.
Bij lange sluitertijden hangt het af van de ondergrond en neveneffecten.
Denk aan de situatie rond verkeersdrempels en voorbij denderende vrachtauto's.
Of een oude houten vloer als ondergrond en iemand loopt langs die veelvuldig gebruik maakt van z'n hamburgerrechten :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotopeter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2004 08:11
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

maar welke heb je nu gekocht ?
Canon user
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

fotopeter schreefCOLONmaar welke heb je nu gekocht ?
laawim schreefCOLONMaar eerst ga ik voor de............ juist de 70-300 IS.
Duidelijk.... toch? :D
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

laawim schreefCOLON Op statief moet de IS uit staan zegt men soms..... Waarom is dat?
Eleders schreef ik van de week:
dejong1racing schreefCOLONAls je IS aan laat staan op het statief.

Het statief is stabiel, een goed statief zeer stabiel. Toch kun je wel eens tegen je camera aan botsen waardoor een kleine trilling ontstaat.
Als je IS aanstaat, dan ziet IS dit als een beweging en zal dit willen compenseren.

IS werkt door e.e.a. rond te laten draaien (soort gyroscoop zeg maar). Dit veroorzaakt ook trilling. Deze trilling is minder dan jouw eigen beweging.
Maar als camera dus op statief staat, dan is er geen onstabiliteit. Dus met het trillen van de elementen van het IS-systeem blijven de trillingen aanwezig. En IS merkt dat als trilling en wil dat dus bljiven compenseren.
Daardoor blijft je lens dus een beetje trillen en heb je nog kans op bewegingsonscherpte.

Er zijn ook lenzen die detecteren wanneer de trilling die ze meten alleen kan wanneer ze op een statief staan, en schakelen IS dan uit. Dit is de IS met statiefdetectie.
laawim schreefCOLON Welke spiegelreflexcamera`s zijn cropcamera`s en welke Fullframe?
1Ds-modellen en 5D zijn full frame, alle anderen zijn camera's met een cropfactor (1D-modellen 1.3 en de anderen 1.6)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Het is wel relaxed dat je bij Cityfoto buiten kan testen. Misschien dat je nog wat foto's kan plaatsen bij je verhaal?

Ik vind echter het testen van 200mm zonder IS met 200/300mm MET IS (ondanks dat het jouw persoonlijke keuzes zijn ;))een beetje scheve vergelijking. Denk nl dat IS in de meeste gevallen net genoeg compenseert. En dan is de 75-300mm een stiekeme L lens ;)

Maar iig gefeliciteerd met je lens
www.martijndebie.nl
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik kan je keus alleen maar beamen. Heb deze lens (70-300 IS) enkele weken in bezit en ben buitengewoon aangenaam verrast over de mogelijkheden en de scherpte. Absoluut een aanrader.
Overigens is City Foto behoorlijk aan de prijs. Er zijn er velen goedkoper.

veel plezier van en met je aankoop

Peter :D
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Wim,

Van harte. Heel veel plezier ermee. ik weet zeker dat je nu een prima setje hebt. En ja Cityfoto is wel duur (hier in Ehv) ten minste, maar de service is top.

Marc

Overigens: Met de 70-200 kun je ook prima scherpe plaatjes schieten hoor ;). Zorg dan wel dat je sluitertijd onder de 1/300" zit (als geen IS). Immmers: sluitertijd = 1/(brandpuntsafstandxcropfactor)
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
iZ
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 289
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2005 09:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

martijnb schreefCOLON Ik vind echter het testen van 200mm zonder IS met 200/300mm MET IS (ondanks dat het jouw persoonlijke keuzes zijn ;))een beetje scheve vergelijking. Denk nl dat IS in de meeste gevallen net genoeg compenseert.
Mee eens.
Heb je de 70-300 ook op 200mm zonder IS getest?
En je hebt het alleen over het verschil in de scherpte van beide objectieven. Hoe zat het met de andere verschillen? (Kleur, contrast)

veel plezier met je aankoop
Raphaël

flickr | facebook | twitter | 40D Grip | EF 17-40/4.0 | AF SP 28-75/2.8 | EF 50/1.4 | EF 85/1.8 | 550EX | Lowepro Fastpack 250 | Strobesh*t
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik ben erg blij met dit topic want ik sta namelijk voor hetzelfde dilema. Na mijn vakantie ga ik ook beide lenzen van dichtbij bekijken en proberen.
Het zou inderdaad een oneerlijke vergelijking zijn gezien de IS en non IS maar ik zie het meer als vergelijking wat je hebt voor bijna dezelfde prijs.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
laawim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2008 19:03
WoonplaatsCOLON `s-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Alvast bedankt een ieder over de uitleg van IS op statief. Nog niet mee getest. Gewoon los uit de hand met IS : :wink:

Nadeel is de handleiding over het objectief. Het Nederland met de hele grote mond is in de taal weer niet aanwezig. Engels is niet zo`n probleem, maar technische termen in combinatie met het nog leren van vele zaken mis ik het wel... min puntje. :cry:

DUS de 70-300 USM IS heb ik gekocht. Inderdaad bij Cityfoto. Betreft de prijs, varieert echt niet veel tenopzichte van websites die ik heb bezocht. Met mijn EOS400 en KITlens hadden ze het cashback nog niet verrekend in de prijs. Pas bij de kassa, werd ik wakker geschud. Ik dacht nu, dat Cityfoto hetzelfde zou flikken, niets is minder waar. Gewoon de aangegeven prijs. Dus de cashback gaat er nog af. Met thuisbezorgen zit je met portokosten en mocht er iets zijn...tja, wat dan?

En mmk heeft gelijk als het gaat om de service. Dat is ook al heel wat waard. Toch? :lol:

Ik wil wel wat voorbeelden laten zien, maar dat doe ik dan via mijn site. Ik zal daar weer eens aan gaan werken. Deze is namelijk in aanbouw en vergt veel tijd. Ik wil hier wel posten, maar ben er nog niet uit hoe dit in zijn werk gaat. Ik doe mijn best.

Heb nu een lading plaatjes te up-loaden naar mijn computer. Ben benieuwd naar de resultaten. Heel veel RAW en nu nog even een tutorial gaan zoeken (een duidelijke) Hoe nu verder met RAW.

Laat zeker mijn mening nog eerlijk horen. Alle minpunten liggen absoluut niet aan het objectief, maar aan de jongen die er nu nog achter staat. Maar ben al weer 5% verder dan 1 maand geleden.

Gegroet Wim :D
HDR is een tussenweg van KUNST en FOTOGRAFIE. Groetjes "Anton Pieck".
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar