420EX + 450D probleem?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Davidvisser
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 05:37
WoonplaatsCOLON Melbourne
CONTACTCOLON

Hey allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, lees al wel een tijdje mee. Ik heb gister via ebay voor een mooie prijs (AU$ 250). Dus meteen enthousiast mijn fliter opgehaald en wat foto's gemaakt, maar ze zijn echt ontzettend licht. Ik bedoel niet licht overbelicht, maar gewoon zo licht dat er niets te zien is... Camera in P modus geprobeerd.. 2 verschillende lenzen geprobeerd (50mm f1.8 en 18-55 IS kitlens, boven 24mm). Doe ik nou iets fout, zie ik iets over het hoofd, of is de flitser kapot? Volgens mij geeft hij ook geen preflash, ook niet met het *knopje aan.

Het is mijn eerste flitser, dus misschien maak ik wel een hele domme fout, maar ik heb flink gegoogled en op het forum gezocht, maar niet zoiets gezien :oops:

Groetjes uit Australie (32 graden).
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik neem aan dat als je gisteren voorbeeldfoto's hebt gemaakt, je ziet dat ze te licht zijn, je hier daarover een bericht hebt kunnen plaatsen, je ook een voorbeeldfoto moet kunnen laten zien.
Dat helpt namelijk wat beter.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Davidvisser
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 05:37
WoonplaatsCOLON Melbourne
CONTACTCOLON

Goed idee. zodra ik thuis kom van een langgge nachtdienst, zal ik wat posten.. Maar het is gewoon een zeer overbelichte foto, niets bijzonders verder :-)
[url=http://www.flickr.com/photos/david-visser][b]Flickr[/b][/url]. Canon 450D, Sigma 17-70mm Macro, 50mm f1.8, Sigma 70-300mm APO DG Macro, Gorillapod en normaal statief, Speedlite 420EX
Gebruikers-avatar
Davidvisser
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 05:37
WoonplaatsCOLON Melbourne
CONTACTCOLON

Nouja, ik snap het niet.. mijn foto's van gisteravond zat niets tussen wat ik nou echt uploaden kan (een vriendin van me zat op mijn bed, voor mij om te testen maar ik denk niet dat ze het leuk vind als ik zomaar foto's van haar upload), maar nu ik het net probeer met mijn stoel als object flitst ie prima.. Misschien ben ik gewoon gek..

iig bedankt :)
[url=http://www.flickr.com/photos/david-visser][b]Flickr[/b][/url]. Canon 450D, Sigma 17-70mm Macro, 50mm f1.8, Sigma 70-300mm APO DG Macro, Gorillapod en normaal statief, Speedlite 420EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Probeer het eens in de volautomaatmode (groen vierkantje).
Dan stelt de camera ook automatisch de flitsinstellingen in.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

De 420EX is een oude volautomaat, daar valt maar heel weinig aan in te stellen. Wellicht zat je erg dicht op je onderwerp? Op de achterkant van de flitser kun je wel aan de hand van lampjes zien welke flitsafstand ongeveer mogelijk is. Otherwise: pics mate, we need pics - just post 'm; don't worry about having a blue on with the sheila...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Davidvisser
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 05:37
WoonplaatsCOLON Melbourne
CONTACTCOLON

Goed, toch maar even 2 foto's gemaakt om te laten zien wat ik bedoel.. Beide 36mm, 1e is op auto mode, 2e is manual exposuretime, 1/200 met f4.5 (lager wou ie niet..)

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=123782[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=123784[/img]
[url=http://www.flickr.com/photos/david-visser][b]Flickr[/b][/url]. Canon 450D, Sigma 17-70mm Macro, 50mm f1.8, Sigma 70-300mm APO DG Macro, Gorillapod en normaal statief, Speedlite 420EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Davidvisser
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 05:37
WoonplaatsCOLON Melbourne
CONTACTCOLON

Ik heb de handleiding, en die ook goed doorgelezen :-) Er valt simpelweg niet veel in te stellen, het zou gewoon via TTL door de lens lichtmeting moeten doen..
[url=http://www.flickr.com/photos/david-visser][b]Flickr[/b][/url]. Canon 450D, Sigma 17-70mm Macro, 50mm f1.8, Sigma 70-300mm APO DG Macro, Gorillapod en normaal statief, Speedlite 420EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Je weet maar nooit :wink: : instellingen van de camera gechecked?
Blz. 117 van de handleiding.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Heb je de flitskop recht vooruit staan of iets omhoog? Bij de laatste stand flitst mijn 430 altijd voluit, ik neem aan dat het bij de 420 ook zo is.

En misschien kun je eens proberen om de flitskop helemaal rechtop te zetten, zodat je via het plafond of de muren kunt flitsen.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Uit de EXIF kan ik niets halen wat interessant is. Kunt je meer info geven. Wat is je ISO, waarde oa.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Inderdaad, plaatjes zeggen een hoop maar zonder EXIF wordt het wel wat lastig helpen - kun je ze opnieuw posten met de originele EXIF intact?

Anyway, dit lijkt mij op het eerste gezicht toch typisch een gevalletje van kop recht vooruit op korte afstand, dat gaat niet werken. Bounce eens tegen het plafond en kijk naar de verschillen. Camera op 'M', ISO100 of ISO200 in dit geval, sluitertijd 1/125, diafragma op f/8 of zo.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Jeveos, dat weet ik niet als ik hem gewoon vooruit zet, dan doet ETTL gewoon een meting en regelt hij de sterkte of het gebruik uberhaubt.

Ik dacht eerder aan ISO 400 die nog aanstond met f/4.5 en 1/125 bij daglicht is iets van het goede.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

jvanarkel schreefCOLONJeveos, dat weet ik niet als ik hem gewoon vooruit zet, dan doet ETTL gewoon een meting en regelt hij de sterkte of het gebruik uberhaubt.
Klopt, maar wel binnen bepaalde marges (en er is vrijwel altijd een minimum afstand!). Ik meende dat je op de achterkant de flits-afstand terug kon lezen maar was abuis - het is al weer even geleden dat ik een 420EX in handen heb gehad ;).
Ik dacht eerder aan ISO 400 die nog aanstond met f/4.5 en 1/125 bij daglicht is iets van het goede.
Dat kan heel goed, even afwachten wat de EXIF ons vertelt.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Davidvisser
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 05:37
WoonplaatsCOLON Melbourne
CONTACTCOLON

Ik zal tegen de ochtend (avond jullie tijd) wel de EFIX data posten. EFIX lijkt me niet ongebruikelijk..
Ik dacht eerder aan ISO 400 die nog aanstond met f/4.5 en 1/125 bij daglicht is iets van het goede.
Zou toch geen probleem moeten zijn op P modus berekent dat ding zelf z'n afstanden. Die Av foto met 1/200 f4.5 gemaakt, sneller mocht ik mijn sluiter niet instellen van het beestje.

Ik kan trouwens niet in het flits menu op mijn camera komen, hij zegt dat het een niet ondersteunde flitser is.
Heb je de flitskop recht vooruit staan of iets omhoog? Bij de laatste stand flitst mijn 430 altijd voluit, ik neem aan dat het bij de 420 ook zo is.

En misschien kun je eens proberen om de flitskop helemaal rechtop te zetten, zodat je via het plafond of de muren kunt flitsen.


Klopt, dat had ik ook al uitgevonden. Ik heb de flitser in verschillende standen geprobeert trouwens, maar allen geen succes. Als je de flitser op vooruit zet, komt ie op 35mm (met mijn 18-55mm), omhoog op 50mm.]

Je weet maar nooit : instellingen van de camera gechecked?
Blz. 117 van de handleiding.
Heh. toen ik na een paar maanden ontdekte waar dat rare knopje onder de fliter nou voor was (DOF preview) toch maar besloten die handleiding eens goed door te spitten. Ik ben geen professional, maar ik ken wel behoorlijk alle ins and outs van de body nu (wat natuurlijk niet wil zeggen dat mijn foto's zeer professioneel zijn, heerlijk om op dit forum weer een hoop te leren!)
[url=http://www.flickr.com/photos/david-visser][b]Flickr[/b][/url]. Canon 450D, Sigma 17-70mm Macro, 50mm f1.8, Sigma 70-300mm APO DG Macro, Gorillapod en normaal statief, Speedlite 420EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar