Welke lenzen voor een bruidsreporage?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
danie11e
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2009 10:26
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Hallo,
Mijn naam is Daan (Danielle) ik ben al een tijdje met fotografie bezig. Ik fotografeer meer met gevoel dan techniek, maar om beter te kunnen worden ben ik me ook meer aan het verdiepen in techniek.

Nu weet ik dat mijn vragen vaker gesteld zijn, maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien.

Ik ben door twee vriendinnen gevraag om een trouwreportage te doen.
Ik ga dan heel de dag mee en fotografeer dan alles.

Ik ben in het bezit van het volgende materiaal:

Canon IXUS 850 IS (voor de fun)

Canon 350D
Canon zoom lens EF 75-300 1:4-5.6 III USM
Canon zoom lens EF 28-90 1:4-5.6
Canon zoom lens EF-S 18-55 1:3.5-5.6 II

Nu vind ik het heel vervelend om steeds te wisselen met mijn lenzen en zou graag advies willen voor een lens die ik goed kan gebruiken voor de reportage (binnen en buiten) en voor de toekomst.

Zelf zit ik te denken aan de Canon EF-S 18-200 IS, maar lees er goede en minder goede berichten over.

Ook wil ik graag een filtser aanschaffen, zelf zat ik te denken aan de Canon Speedlite 430 EX II

Graag hoor ik wat jullie mij voor advies geven.
Ik wil in de toekomst een professionelere camera aanschaffen en mss een opleiding gaan doen in fotografie.
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

bruiloft fotografie is echt een vak appart, zoek maar eens op het forum naar bruiloft en je komt een heleboel info tegen.

voor wat betreft lenzen:

-Tamron 28-75 f2.8: leuke lens voor weinig geld, lichtsterk en een lekker bereik. alleen weinig groothoek, dus als je een groepsfoto maakt zal je een len smoeten hebben met voldoende groothoek.

-Tamron 17-50 f2.8: iets minder bereik maar wel lichtsterk en niet duur.

-Canon 24-105 f4L : ideale lens voor bruiloften ed, maar wel prijzig en geen groothoek

-Canon 24-70 f2.8L : ook ideale lens voor bruiloften vanwege zijn bereik, geen is en prijzig

Wat je ook kan doen is lenzen huren, voor rond de 25 euro per dag heb je dan een 24-70 of 24-105.
ik raad je ook aan om een backup body mee te nemen (huren?) je wil het niet meemaken dat je cam er mee ophoud op die dag!

EDIT:
de 18-200 niet aan beginnen voor dit soort fotografie, leuk dat je niet hoeft te wisselen maar de kwaliteit van de foto's zal niet super zijn. leuke vakantie lens.
en als dit je eerste keer is : maak dat goed duidelijk aan je vriendinnen en spreek van te voren af wat je van elkaar verwacht! je kan het niet nog een keer overdoen

en nogmaals: veel lezen hier op t forum en google over bruiloft fotografie
..
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik hoop en neem aan dat je niet de enige fotograaf bent dan?

Aangezien je zo'n dag maar 1x kan vastleggen en het echt wel een vak apart is?

Mijn eerste trouwshoot ging ook niet echt heel optimaal, maar was toen ook "2e" fotograaf dus er was geen nood aan de man!

Schoot overigens toen (die eerste keer) met 2 bodies.
Toen nog me 20D met Tamron 28-75 2.8 en een andere (geleend van vriend) 20D met een mijn Sigma 70-200 2.8

Ik zou zelf in jouw geval sowieso een flitser aanschaffen en dan is de 430EX II inderdaad zeer zeker geen slechte keuze!
Plus ik zou een 2e body regelen/lenen/huren met bijvoorbeeld een 24-105 F4 of een 24-70 als je veel in low-light hebt.

Qua lenzen:
Tamron 28-75 2.8 heb ik op mijn 30D ook gehad, mooie lens die ook nog eens scherp en lichtsterk is!
18-200 IS is leuke lens, leuk bereik maar kwaliteit minder dan bijv. de Tamron hierboven.
24-105 F4 IS, beter middenzoom van Canon in mijn oogpunt!
24-70 2.8 blijft ongekende lens, lichtsterke middenzoom

Natuurlijk moet je ten alle tijden goed met het koppel gaan praten van wat willen / waar ze foto's willen maken / etc.etc.

Of course is een no-brainer dat je genoeg accu's (eventueel goedkoop te bestellen via forum), genoeg opslag (CF's/image tank) meeneemt en bijvoorbeeld een hele simpel: genoeg uitgerust bent (altijd erg druk zo'n dag!)!

Ik weet niet waar die reportage zich gaat plaatsvinden / waar je woont, anders kan ik je natuurlijk altijd wel helpen, desnoods tips alleen.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Kees0187
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 12:22
WoonplaatsCOLON Middelharnis

Hoi Danielle,

Je hebt er niet bij vermeld wat je budget is welke je voor je lens over hebt :?:

De allerbeste keus is de 24-105L lens maar deze is erg kostbaar ( € 900- ) :D

Een goede keus goedkoper maar met iets minder bereik is de Tamron 28-75 f/2.8 :idea: Geweldig mooie lens voor portret en ook bruiloftsreportages. Ook binnen zonder te willen flitsen een hele goede lens!
Zeker ter vergelijking met je huidige lenzen een geweldige stap vooruit! veel scherper, mooiere kleuren en lichtsterker! ( € 320- ) :D

Ook een idee is de Canon 28-135Is ( € 320- ) :D met een groter bereik maar veel minder lichtsterk. Deze zou je echt alleen in combinatie met je flitser moeten gebruiken! of bij daglicht. Wel een mooi bereik en tov je huidige lenzen alweer een stap vooruit.

430-II is gewoon een hele goede flitser :!:

De superzooms ( 18-200 enz ) zou ik persoonlijk overslaan, deze klinken aantrekkelijk door hun enorme bereik maar zijn vaak erg soft in scherpte en kleur! maar ook vervorming in meer of mindere mate.

Zelf heb ik al een aantal keer een bruilofts, feest -reportages met de tamron 28-75 f/2.8 gemaakt en dit viel zeker niet tegen. Deze zal het ook op je 350D gewoon erg goed doen! De Tamron was eigenlijk mijn allroundlens totdat ik de 24-105L heb gekocht!

Vergeet even je upgrade naar een duurdere camera, je 350D is een fijne en goede camera, maar ga liever eerst investeren in betere lenzen! daarna kan je altijd nog kijken naar een 1000D of 450D body welke al weer een stapje vooruit zijn tov de 350D.

:!: Je 18-55 vervangen door een versie met IS. naast de stabiliteit ook optisch een betere lens ( zal je ongeveer € 60- a € 70- kosten met inruil )

:!: Je 28-90 vervangen door bv de Tamron 28-75 f/2.8 Deze zal je op je 350D echt wel gaan gebruiken als allround objectief. Iets minder zoom maar wel een hele hele mooie lens voor super scherpe plaatjes met mooie kleuren, maar ook een geweldig mooie lens om te beginnen met portret fotografie.

:!: Je 75-300 later vervangen door een 55-250IS ( € 220- ) Ook een hele mooie zoom met stabiliteits er op! Deze is voor de prijs echt een hele goede lens.

Succes en groeten, Kees

-------------------------------------------------------------------------------
8) 50D, 24-105L f/4, 55-250IS en een kast vol accesoires
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

hallo Daan, welkom op het forum.

wat betreft bruidsreportages, dit is echt een vak appart, dus vergis je niet, zelf doe ik het ook al een aantal jaar en ben blij dat ik mee heb mogen lopen met een ervaren bruidsfotograaf en zo een en ander heb mogen leren.

zelf gebruik ik 2 body's canon 40D en op de een een 24-105 mm lens van canon, moet zeggen daar ben ik echt zéér tevreden mee. (deze lens wordt ook vaan de bruidsreportagelens genoemd omdat hij hier heel erg geschikt voor is)
de tweede body heeft meestal de canon 50mm 1.8 er op zitten, daarnaast wissel ik die wel eens voor een 70-300mm of 100mm maar over het algemeen schiet ik bijna alles met de 24-105 en de 50mm lens.

ik zou in elk geval niet aan de 18-200mm lens beginnen, deze geeft kwalitatief veel mindere foto's en is niet echt geschikt om klasse plaatjes te maken.
zoals al gezegd je kunt beter een 2e body huren (of 2ehands aanschaffen) en investeren in een goed lens.

wat betreft een flitser die 430 is een prima keus, zelf had ik de sigma 500 super, deze heb ik sinds kort weggedaan en daarvoor in de plaats een nieuwe canon 580 EX mark ll besteld.
De sigma beviel me overigens uitstekend, heb deze alleen weggedaan omdat deze niet samen kan werken met mijn canon ringflitser en ik dat wel graag wil.

vergis je niet in het fenomeen bruidsfotografie en als het kan oefen dan ook vooraf zodat je weet waar je aan begint.


succes hoop dat je er wat mee kunt
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik weet ook niet wanneer die bruiloft eerst, maar loop anders eerst eens mee met een bruiloftshoot!
Dan kan je inderdaad ERG veel leren en dan weet je een beetje wat je te wachten staat!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Kees0187
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 12:22
WoonplaatsCOLON Middelharnis

Laat even weten wanneer je bruiloftsshoot is!

Februari en Maart heb ik enkele geplande reportages en misschien als je in de buurt woont kan je mee om eens te zien wat dit inhoud en wat er bij komt kijken! 2x Bruiloft, 1x feest op sportvereniging, 2x portret reportage.

Neem je eigen camera mee en later op de avond kunnen we op de laptop ( deze neem ik ook vaak mee om resultaten bij twijfel te bekijken ) je gemaakte foto's bekijken en eventuele tips hierop geven.
Ook geen super pro hier, maar krijg gelukkig wel steeds meer en leukere betaalde foto opdrachtjes welke door via via tot stand komen.

groeten, Kees
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
danie11e
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2009 10:26
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Bedankt voor alle snelle reakties, ik ben al het informeren of ik een dagje mee kan lopen met een fotograaf. (vrijwilligers??)
(Kees was me al voor met een aanbod, dankje, ik neem graag contact met je op)


Aan opslag heb ik ook gedacht, ik moet nog een paar kaartjes aanschaffen.

De bruiloft is 13 aug. 2009, dus ik wil voor die tijd gewoon zeker weten dat ik al mijn zaakjes op orde heb. Ik ben van plan mijn laptop ook mee te nemen, zodat ik helemaal zeker weet dat ik genoeg opslag heb.

Ik ga het alleen doen, mijn vriendinnen hebben er genoeg vertrouwen in dat het mij gaat lukken. Ik heb ze zeker duidelijk gemaakt dat het "mijn eerste keer" is dat ik een bruidsreportage maak.

Ik zal een pdf document uploaden op mijn site en hier een link plaatsen, dan kunnen jullie zien wat ik gemaakt heb en commentaar leveren en advies geven.

Naast dat ik de flitser wil aanschaffen heb ik ongeveer 350,00 over voor een lens.

groetjes Daan
Canon 350D | Canon 450D | 5D MarkII | Canon EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS | Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS EF | Tamron 28-75mm F/2.8 Di XR LD
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik weet het niet hoor.

Ik vind dat mensen die trouwen, recht hebben op de zo hoog mogelijke kwalitatieve foto's.

Ik zou gaan voor de 24-105 4L alhoewel je veel groothoek gaat missen wat ik essentieel vind (behalve op full frame).
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Mijn 5 cent...

Eens moet de eerste keer zijn dus tref voor bereidingen en doe je best.

Geloof het of niet maar er zijn mensen die een foto al heel snel
geweldig vinden. Terwijl de gemiddelde fotograaf nog twijfel heeft
of hij hem niet gewoon zal deleten.

Bespreek vooraf wat ze krijgen of juist niet dan zijn er geen vraag
tekens over.

Grootste tip, ga zo snel mogelijk met je externe flitser oefenen. Want
dat zal zeker een struikel blok zijn.

En ja zorg dat je je spullen op orde hebt !

Groeten,
Ger.
Mijn websites: http://www.roepieroepie.nl
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

De 24-105 mm die hier veel wordt genoemd is gemaakt voor dit soort reportages, maar dan op full frame. Voor een Full frame is het bereik ideaal. Op een 350D moet je voor hetzelfde bereik kijken naar bijvoorbeeld een 17-85 is. Anders mis je veel te veel groothoek.
Voor een flitser zou je kunnen kijken naar de METZ 58 AF1. Je hebt dan meer vermogen en een extra flitsbuis ten opzichte van de speedlite.
Je moet wel de tijd nemen om er mee te oefenen, vooral op de mogelijkheid om indirect te flitsen en tegelijkertijd met de tweede flitsbuis direct in te flitsen.
MarkVDW
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2009 21:00

Nu vind ik het heel vervelend om steeds te wisselen met mijn lenzen
Tja, ff kort door de bocht, maar dan had je geen DSLR moeten kopen...


10-22, (leuk voor overzichtsfoto`s)
24-105, (je standaard objectief)
70-200, (een beetje tele kan nooit geen kwaad)

Bovenstaande lijstje kost natuurlijk een kleine 2 mille, erg veel geld, en `t zijn zo maar een paar objectieven die mij wel geschikt voor 'the job' lijken. Misschien is huren eerst een betere oplossing.
[size=67]50D, 400D + BG-E3, zooi Canon glas van EF(S) 10-200 F/1.8-5.6 en meer...[/size]
Gebruikers-avatar
danie11e
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2009 10:26
WoonplaatsCOLON Rotterdam

http://danatic.com/Fotoboek_web.pdf

Dit is de link naar de pdf.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en natuurlijk wat er beter kan!

gr. Daan
Canon 350D | Canon 450D | 5D MarkII | Canon EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS | Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS EF | Tamron 28-75mm F/2.8 Di XR LD
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Op zich zijn het leuke foto's maar ik heb twee punten die beter kunnen.
Bij foto's tegen een lichte lucht moet je flitsen. Anders wordt ofwel de lucht uitgebeten of het onderwerp te donker.
Bij het fotograferen van personen in witte kleding, en bij bruiloften heb je er altijd wel een die iets wits aan trekt, opletten dat er nog structuur in de stof zit. Dit betekent dat je moet overbelichten, maar hier moet je thuis op oefenen.
Gebruikers-avatar
Mijkeltje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:55
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Leuke vormgeving van je fotoboek.
Wel zou ik -naast de gegeven tips- willen meegeven dat je iets meer op je scherpte mag letten. Je kunt ook altijd nog in PS een stukje verscherpen, wat veel fotografen overigens standaard doen. Ik mis ook wat kleurtjes (ondanks dat ik 'n groot zwartwitliefhebber ben).

Met je objectieven moet je trouwens een heel eind kunnen komen. Natuurlijk zijn er mooiere en betere objectieven, maar je zou je er mee moeten kunnen redden lijkt me. Als ik jou was zou ik 't even laten bij wat 't is en eerst maar eens even roeien met de riemen die je hebt. Je komt er dan vanzelf wel achter wat je nodig hebt, want dat kunnen anderen niet voor jou bepalen.

Zelf werk ik trouwens met twee camera's tijdens een shoot. Vooral tijdens de actiemomenten is dat erg prettig, inderdaad om niet teveel van lenzen te hoeven wisselen. (En daarbij is 't erg fijn 'n backupcamera te hebben natuurlijk.)
[size=67]Camera+toebehoren+creativiteit[/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik vind de foto met die vliegende Uil geweldig :)

Maar om een antwoord op je vraag te geven (iets meer dan 350 euro) zou ik voor een Canon 24-105 f4 IS L of een 24-70 f2.8 L gaan.
Voor een flitser zou ik beginnen met een 580EX.
Hiermee heb je ook gelijk een goede investering voor later en tweede hands hier en daar af en toe nog wel eens te koop aangeboden.

Voor wat je foto's betreft vind ik de hoofd onderwerpen te veel van uit het midden genomen en dat Z/W met rood is niet mijn smaak.
Wel leuk al die kaderingen die je hebt gemaakt en dat doet het wel goed bij bruiloftfotografie.

Verder is het gewoon veel doen en oefenen dit soort fotografie en dan zal je ook door krijgen dat je niet perse hoeft over te belichten als iemand iets wits aan heeft.

Niets moet alles mag :wink: als je maar crea bent en dat ben jij wel :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
danie11e
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2009 10:26
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Bedankt voor de tips!

De vormgeving van het boek en de kleurtjes heb ik gekozen omdat ik bij de hema het boek als proef heb laten maken, volgende week kan ik het ophalen, dan kan ik kijken wat het resultaat is.
Als het me bevalt kan ik het als voorbeeld laten zien.

Als jullie weten waar je het beste een fotoalbum kan laten printen hoor ik het graag. Het gaat me dan om de kwaliteit van de foto's. Het vormgeven kan ik wel om mijn pc.

Van de uil vind ik zelf ook een hele mooie foto. Ik heb trouwens in het boek idd gekozen om veel dingen in het midden te zetten. Terwijl ik dat juist met fotografie niet doe. Ik zal er opletten bij het maken van een ander boek.

Wat de lenzen betreft moet ik nog goed op me in laten werken, natuurlijk wil ik het beste, zeker als ik straks die trouwreportage ga doen, maar ik heb ook al begrepen dat het wel slim is een tweede body mee te nemen.
Nog ideeën waar je die kan kopen voor een leuk prijsje en waar ik dan voor kan kijken, wil er dan wel gelijk een stapje op vooruit gaan kwa 350D.

bedankt iig voor de tips.
groetjes Daan
Canon 350D | Canon 450D | 5D MarkII | Canon EF-S 18-55 1:3.5-5.6 IS | Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS EF | Tamron 28-75mm F/2.8 Di XR LD
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Over fotoalbums is al het ea. geschreven hier.
Je kan ook de zoekfunctie gebruiken en zoek dan eens op fotoalbum
Hier alvast wat zoek resultaten.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =fotoalbum

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =fotoalbum

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =fotoalbum
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar