Vogels in de achtertuin

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kasperhettinga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Almere

Na aanschaf van een nieuwe telelens (tokina 80-400mm) wilde ik wel eens kijken of ik een beetje kleine vogeltjes kon fotograferen. Hieronder het resultaat. Ook nog watervogels voor het huis gelijk op de foto gezet, waarvan bij deze post 1 voorbeeld. Graag reacties en opmerkingen wat beter kan!

Tuinfoto's met 20D, ISO 400, ca. 380mm (exif ken geen waardes tussen 360 en 400, <1cm van 400mm vandaan), Av, f/8 @ 1/125 met monopod. Gans: ISO400, 120mm, Av, f/5.6 @1/320 zonder monopod.

Moet zeggen dat ik monopod erg fijn vind: zware lens bij 400mm geeft nogal onrustige zoeker uit de hand...

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
[size=75]C20D | S10-20 | C24-85 | S30 1.4 | Zuiko 28 f/2.8 50 f/1.4 135 f/3.5 | T100 Macro | C100-300 | 380EX | Sherpa 200R | Gorillapod | MP4
En dan nog een heleboel analoge apparatuur (o.a. een Zorki 4 en een Olympus OM-2N met lenzen)[/size]
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Op zich mooie foto's, en redelijk scherp. Ook de rode achtergrond bij de vogels vind ik wel prettig kijken :wink:

Foto 2 heeft mijn persoonlijke voorkeur.

Wel vind ik het bij de gans/zwaam jammer dat je 'm zo vanuit vogelperspectief hebt gemaakt. Probeer eens op je knieen te gaan of te gaan liggen zodat je op dezelfde hoogte bent als het beest. Geeft vaker een mooier standpunt :wink:
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Hoe mooi kan iets simpels zijn..........
J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Prima foto's waar ik ook mijn voorkeur heb voor de 2e.

Bij dit objectief kan ik je alleen maar aanraden om altijd een monopod of statief te gebruiken.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

ook ik vind nr 2 de beste van de reeks. Doordat er maar 1 vogel scherp op staat, gaat alle aandacht naar het vogeltje. bij nr 1 en 3 trekken de onscherpere vogels voor mij nog net teveel aandacht. bij nr 4 valt een stuk vogel weg achter de rand van de voertafel en nr 5 vind ik iets teveel van boven genomen, waardoor je op de gans neerkijkt. (in je achtertuin ? :? )
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
kasperhettinga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Almere

Bedankt voor jullie reacties! Ik vind zelf foto 2 ook mooi doordat die lekker scherp is en leuk met bek vol zaden. Alhoewel ik zelf foto 3 met de wat "vagere vogels" op de achtergrond ook wel kon waarderen.

De rode achtergrond was een bewuste keuze, dat is een schuurdeur die met een beetje moeite (in de tuin klauteren) als achtergrond te krijgen was.
Goed idee om foto's van bv. ganzen vanuit een lager standpunt te nemen, gebruik die tip al veel voor kinderfoto's, die daar ook mooier van worden (deze gans zat trouwens niet in achtertuin, ik heb voor het huis een sloot, dierenweide en op paar minuten lopen plassen - vogels zat dus in de omgeving!).

C@sp@r, ik denk dat ik inderdaad altijd vanaf monopod blijf schieten, zelfs als het voor de sluitertijd niet nodig is: het rustige zoekerbeeld zorgt er ook voor dat je bewuster je compositie bepaald.
[size=75]C20D | S10-20 | C24-85 | S30 1.4 | Zuiko 28 f/2.8 50 f/1.4 135 f/3.5 | T100 Macro | C100-300 | 380EX | Sherpa 200R | Gorillapod | MP4
En dan nog een heleboel analoge apparatuur (o.a. een Zorki 4 en een Olympus OM-2N met lenzen)[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar