mmk schreefCOLONKlopt, je hebt gelijk, maar vergeleken met andere objectieven in dezelfde test (en dat waren er nog al wat)... Het objectief is kennelijk wat soft bij deze instellingen. Of soft: misschien is minder contrastrijk een betere woordkeuze.
Moet zeggen dat ik er in de praktijk niet zo'n last van heb, daar ik hem vooral voor bandjes gebruik en gemiddeld wat verder weg sta dan een meter of 3.
Ik zeg ook niet dat de kwaliteit op 2.8 helemaal bagger is, maar hij is wel soft. Het is bijvoorbeeld stukken beter vanaf f/4!
Ik kan me voorstellen dat je na wat USM toe te passen in PS je resultaten heel erg vergelijkbaar zijn met de f/4!
Ik heb dezelfde test (min of meer dan) gedaan met een 70-200 IS USM. In de winkel ook een wand geschoten met de 2.8 en dezelfde wand met een 4. De f/4 kwam STUKKEN scherper voor de dag en het is dan ook die geworden... Misschien is het het aard van het beestje van Canon dat op 2.8 het kan zijn dat alles wat softer is dan daarboven... Dat wil niet zeggen dat de kwaliteit helemaal bagger is...