70's shoot met Jill + Update

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Ganz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 717
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 22:25
WoonplaatsCOLON provincie Utrecht
CONTACTCOLON

@ Closeshooter pffff 20 jaar dan mag je inderdaad wel verwachten dat je dat onder de knie hebt.
maar heb je tips voor me ? bijvoorbeeld welke workflow ik aan moet/kan
houden ?

@metin gaaf dat je die PSD klaar gezet hebt, ik ga ook vanvond even weg. als ik weer thuis kom ga ik hem bekijken en proberen te ontleden.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

workflow is lastig, bij mij is het haast automatisme, maar in ieder geval stapje voor stapje, dat werkt het best, dus eerste licht/donker, daarna per kleurkanaal ietwat veranderen in kleine stapjes.
Soms verander ik het file naar cmyk, dan heb je nog iets meer ruimte/mogelijkheden, alleen niet vergeten terug te ztten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Ganz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 717
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 22:25
WoonplaatsCOLON provincie Utrecht
CONTACTCOLON

@ closeshooter ik snap het wel, sommige dingen doe je "gewoon" zo even uit de hand, bovendien is het per foto natuurlijk weer anders.

@ Metin, ik heb de PSD bekeken.
De layer met de Hue/Saturation snap ik deels wel, op de maks die je hebt gemaakt pas je alleen deze settings toe.

Maar waarom zo'n vreemde mask ??

De ander layer heb ik proberen toe te passen op de grote versie van de foto. maar ik kom er nog niet achter wat die layer precies doet ?
ik zie een dambord wat zou beteken dat er iets met de fill/opacity gedaan is maar die staan beide op 100 ??
Nazilka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2008 01:46

Mooie foto's en leuk bedacht ook :)
Vind de bewerking echter niet bij het thema passen.. die oogt juist meer modern.
Gebruikers-avatar
Ganz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 717
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 22:25
WoonplaatsCOLON provincie Utrecht
CONTACTCOLON

dus als ik het goed begrijp vind je de z/w mooier beter ?
Metin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2007 15:28
WoonplaatsCOLON Hengelo
CONTACTCOLON

Ik heb dus in het PSD bestand de volgende lagen:
1. Background layer.
2. Layer 1.
3. Hue/Saturation

Background layer is [zoals het hoort] onaangetast.
Ik zie een dambord wat zou beteken dat er iets met de fill/opacity gedaan is maar die staan beide op 100 ?
Kijk goed bij layer 1, de laagoptie staat op "screen/bleken" ("screen" als je een Engelse versie hebt). Wat doet het laag als je op "screen" zet? Het maakt je laag lichter. Daarom gooi ik dan een laagmasker erover heen en ga met de gradient tool van boven naar beneden (als je voorgrond kleur zwart is en je achtergrond kleur wit), zodat de bovenkant -op het laagmasker- donker wordt en in beeld gewoon normaal laat zien, maar de onderkant blijft licht. Dus er is een gradatie aan zwart/grijs/wit, waardoor het layer 1 van donker naar licht gaat. Waarom? Omdat je background layer boven lichter was dan de onderkant.

Laag 3 is dus Hue/Saturation. Die staat met zijn laagoptie dus op "Hue". Druk eens, terwijl je shift ingedrukt houdt op het laagmasker. Je ziet gelijk wat die doet... toch ;)

Ik hoop nu dat alles duidelijk is, als er nog vragen zijn.. weet je me te vinden. :P
"Logica brengt ons van A naar B, verbeelding brengt ons overal!" Albert Einstein
Gebruikers-avatar
Ganz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 717
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 22:25
WoonplaatsCOLON provincie Utrecht
CONTACTCOLON

Metin

Heel erg bedankt voor de PSD file en nog belangrijker de uitleg erbij.
Na enig stoeien met PS heb ik hem door wat je precies hebt gedaan met de foto.

Ik ben weer wat wijzer geworden.
Metin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2007 15:28
WoonplaatsCOLON Hengelo
CONTACTCOLON

Super, ik twijfelde of je mijn uitleg zou begrijpen. Niet dat ik twijfel aan jou, maar eerder aan mijn manier van uitleggen. (ben namelijk een chaoot). :)
"Logica brengt ons van A naar B, verbeelding brengt ons overal!" Albert Einstein
Gebruikers-avatar
Ganz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 717
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 22:25
WoonplaatsCOLON provincie Utrecht
CONTACTCOLON

Mischien nog een klein dingetje:

Als ik op een andere foto een Hue/Saturation aanpassings laag maak
krijg ik een rond bolletje met een zwart/wit symbool (contrast teken ?? )

Bij jou verise zie je zo'n soort regelpaneel voor de zelfde fucntie, weet je hoe dan kan komen ?
Metin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2007 15:28
WoonplaatsCOLON Hengelo
CONTACTCOLON

Gevraagd:
Ik snap wat je bedoeld. Dat heb ik mezelf ook een keer afgevraagd waarom de ene keer zo'n Ying Yangachtig teken is en de andere keer een regelpaneel.

Antwoord:
Dat weet ik dus ook niet. Wat ik wel denk dat ik het wel weet is (ja ja, volg je hem nog?), dat het niks uit maakt. Die Ying Yang-achtig teken staat voor aanpassingslaag. En dat is het belangrijkste dat je moet weten volgens mij. :)
"Logica brengt ons van A naar B, verbeelding brengt ons overal!" Albert Einstein
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar