fotograferen in een kerk

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
spiko
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2008 15:48
WoonplaatsCOLON Emmen
CONTACTCOLON

Ik wist niet zo gauw in welke topic ik mijn vraag moest stellen, daarom maar in deze.

Ik wil volgende week met een model foto's gaan maken in een kerk. Kan iemand mij vertellen of dit is toegestaan of moet ik toestemming vragen?

Groet,
Erik
Canon 400D + kitlens | Tamron 70-300 mm
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Beetje algemene vraag denk ik?

Het licht er natuurlijk aan welke kerk?

En ik zou sowieso toestemming vragen.
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
RonaldMa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 11:20
WoonplaatsCOLON Wassenaar

Volgens mij zijn er geen algemene richtlijnen voor het fotograferen in een kerk, maar de volgende zaken lijken me wel vanzelfsprekend:
- Vooraf toestemming vragen (is geen 'standaard' openbaar gebouw).
- Niet tijdens dienst of vieringen.
- Passende kleding (gaat hier tenslotte om een gebedsruimte).
- Passend thema (zie vorig punt).
- Vaak is flitsen niet toegestaan (uitdaging).
EOS 450D EF-S 18-55 kit - Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS - EF 50mm f/1.8 II - Speedlite 430EX II, dit alles in een Lowepro Slingshot 200 AW Zwart
Gebruikers-avatar
spiko
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2008 15:48
WoonplaatsCOLON Emmen
CONTACTCOLON

@ Andre,

Ik bedoel de Grote Kerk in het centrum.
Canon 400D + kitlens | Tamron 70-300 mm
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

RonaldMa schreefCOLON - Vaak is flitsen niet toegestaan (uitdaging).
Als er toch verder niemand in het gebouw is waarom zou je dan niet mogen flitsen?
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Beschading (door et licht) van de kunstwerken bijv.

Plus waarom zou je uberhaupt flitsen? Verpest je gelijk heel de sfeer!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

BasZ schreefCOLONBeschading (door et licht) van de kunstwerken bijv.

Kun jij me dat eens uitleggen Bas ???
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Wat gebeurt er met het kunstwerk als u flitst?

De meeste kunstwerken, behalve die van steen, zijn gevoelig voor licht. Voor de tentoonstelling gemaakt wordt, wordt uitgebreid onderzocht aan hoeveel licht de objecten wordt blootgesteld tijdens de tentoonstelling, en hoe lang de objecten dus in de tentoonstelling mogen staan. Misschien dacht u dat ze in de musea van variatie hielden, dat is zo, maar vaak zal deze beperking aan licht de oorzaak zijn. Als een object per dag een bepaald aantal lux (lichtsterkte) mag hebben in het aantal uur dat het museum open is, kunt u zich wellicht voorstellen dat die hoeveelheden zonder illegale flits-fotografie berekend worden. Als er dan wel geflitst wordt, wordt er ineens veel meer lux verbruikt dan was toegestaan (soms ligt die hoeveelheid zo hoog, dat deze zelfs meer is dan voor de hele duur van de tentoonstelling is toegestaan!). Hierdoor kan het object beschadigen. Dit betekent niet dat het object voor uw neus op de grond kapot zal vallen, maar in het object kunnen wel chemische processen ontstaan, zodat bijvoorbeeld het papier vergeelt en de tekst verbleekt. Juist doordat er inééns zo’n grote hoeveelheid licht komt, al is het nog zo kort, worden deze processen op gang gebracht.
Er zijn regels voor de belichting van schilderijen: 150 lux maximum. Dat is niet toevallig zo.

Immers, lichtschade (door opwarming door de infraroodcomponent en door verkleuring door de UV component) is CUMULATIEF. B.v. één jaar onder 150 lux heeft hetzelfde effect als 300 lux gedurende 6 maand. Lichtgevoelige tekeningen worden daarom b.v. na 10 weken belichting tot vier jaar lang in het donker gelegd om te bekomen van de lichtschade (b.v. in de Albertina te Wenen was het om die reden onmogelijk tekeningen te ontlenen voor onze Rubenstentoonstelling in 2007 aangezien die tekeningen in Lille te zien waren op de Rubensexpo van 2004). Men moet de schade gezien zij cumulatief is, als volgt berekenen : zovele keren zoveel seconden aan een veel hoger lichtintensiteit dan 150 lux (een klein beetje flash geeft het effect van daglicht (dat sterker zijn kan dan 150 lux - daarom worden museumzalen verduisterd) tot tientallen meters ver, dus vanaf armlengt fotograferen geeft zeer veel meer dan 150 lux op het schilderij.Als U een schilderij ontlijst zult U trouwens zien dat de kleuren die door de sponning van de lijst bedekt waren, helderder zijn. De schade door licht is dus reëel.
En dan hebben we het nog geen eens over de hinder die je aan mensen brengt met al dat geflits.

Plus zoals ik al eerder zei flits je heel de sfeer in de kerk "weg".
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

Maar zoals ik nu lees in je bericht ga je er van uit dat in de kerk een (tijdelijke) tentoonstelling is van kunstwerken of heb ik het mis.
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

In de kerk hangen toch meestal ook kunstwerken?

Denk dat je voornamelijk niet mag flitsen in een keer vanwege het storen van anderen die eventueel in gebed zijn e.d.

Maar dus denk ik ook deels vanwege de kunstwerken.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Roper
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Schagen

Zelf heb ik een ook een keer in een kerk een fotoshoot gedaan. Erg moeilijk vanwege het weinig licht inval.
In de kerk waar ik was mocht ik wel flitsen maar werd niet mooi omdat je de sfeer daarmee verpest.

wij zijn gewoon de kerk in gelopen naar de pastoor of dominee gegaan en gevraagt of we foto's mochten maken en vertelt wat voor foto's we van plan waren te maken, de beste meneer had hier geen bezwaar tegen.
Hij hielt ons wel in de gaten maar was ook wel heel benieuwd naar het resultaat. Liep er ook met 3 gotic's naar binnen dus ja dat was wel even vreemd maar alle 3 zwaar gelovig en hadden dus veel respect.
en ja je moet je natuurlijk wel een beetje aanpassen je kan niet hard praten enzo, rekening houden met anderen. Het is echt een hele uitdaging.

Ik liep die dag met me modellen door de stad om overal en nergens foto's te maken en zo kwamen we ook in de kerk. Als ik het nog is zou doen zou ik eerst een keer langs gaan om alles goed te bekijken qua licht en mogelijkheden.

veel succes en ben nieuwsgierig naar het resultaat

Maarten
Canon 400D met 18-55 kitlens, 28-135 IS USM, 75-300 USM III, UV-filters, 430EX, Vanquart alta2 statief, falcon eyes flitsers en een lekker rugzakkie!
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONIn de kerk hangen toch meestal ook kunstwerken?

Denk dat je voornamelijk niet mag flitsen in een keer vanwege het storen van anderen die eventueel in gebed zijn e.d.

Maar dus denk ik ook deels vanwege de kunstwerken.
Staat niet bij wat hij wil gaan fotograferen toch? Misschien wil hij wel een model gaan fotograferen. Dus dat de sfeer dan meteen weg is ben ik niet met je eens. Hangt er helemaal vanaf hoe je flits en waar je je flitser neer zet.

En niet alle kerken staan vol met oude rommel :wink:
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONPlus waarom zou je uberhaupt flitsen? Verpest je gelijk heel de sfeer!
Wanneer je goed flitst, verpest je de sfeer niet... :wink: Mensen die dit vaak roepen, hebben de flitstechniek vaak nog niet goed onder controle...

Kerken, is vaak op hoge ISO-waarden fotograferen. 800, 1600 of 3200 ISO.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

En ja ik heb de flitstechniek nog niet onder de knie, dat geef ik eerlijk toe! ;)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Roper
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Schagen

Roper schreefCOLON In de kerk waar ik was mocht ik wel flitsen maar werd niet mooi omdat je de sfeer daarmee verpest.

klopt bij mij ook ik heb de flits techniek ook niet helemaal onder de knie :oops:
Canon 400D met 18-55 kitlens, 28-135 IS USM, 75-300 USM III, UV-filters, 430EX, Vanquart alta2 statief, falcon eyes flitsers en een lekker rugzakkie!
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

BasZ schreefCOLONEn ja ik heb de flitstechniek nog niet onder de knie, dat geef ik eerlijk toe! ;)
Nu onmiddellijk bijscholen, of die 580 EX II aan mij geven als je er toch niks aan hebt :D

:wink: :P

Roper schreefCOLON klopt bij mij ook ik heb de flits techniek ook niet helemaal onder de knie :oops:
Met 430's kan ik ook wel uit de voeten, zal ik je mijn adres sturen?
:D

:idea:
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON


Wanneer je goed flitst, verpest je de sfeer niet... :wink: Mensen die dit vaak roepen, hebben de flitstechniek vaak nog niet goed onder controle...

Kerken, is vaak op hoge ISO-waarden fotograferen. 800, 1600 of 3200 ISO.

gr. Benny
Dat ben ik nou helemaal met je eens!
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar