fabrieksfout in glas Canon 50mm 1.8 II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
pixelvox
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Tijdens het opbergen van mijn camera en lenzen gisterenavond nadat ik wat foto's van de katten had gemaakt, zag ik dat er iets raars was met mijn 50mm lens. Het was net of er een viezikje IN de lens zat.

Tijdens inspectie van de lens bij goed licht zag ik dat er inderdaad iets mis was met de lens; er zit een soort van barstje in de binnenlens/middelste lens (weet niet precies wat de officiele technische namen voor alle lensonderdelen zijn). Of eigenlijk niet echt een barstje, het is meer alsof er een chip uit het glas is. In het midden van het gebiedje zit een soort van rond iets, als een speldenprik, en daaromheen is het glas weggechipt.

Ik heb werkelijk geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren. De lens is slechts 1.5 maand oud, is nooit gevallen of ergens tegen aan gestoten en ook nooit onderhevig geweest aan extreme teperaturen of iets dergelijks. Het is spontaan gekomen. Net alsof er misschien een miniscuul bubbeltje in het glas heeft gezeten en die is 'gespat' ofzo?

Is dit een fabrieksfout?? Ik zou anders niet weten wat het zou kunnen zijn. Ik ben er echt wel een beetje geschokt door. Hoop later vandaag of anders begin volgende week langs de fotozaak te kunnen gaan waar ik hem gekocht heb. En ik hoop stiekum dat ik hem gewoon vervangen krijg.. het lijkt me dat de reparatie duurder zou zijn dan de lens waard is. En hij valt nog onder garantie.

Zal eens proberen of ik er een foto van kan maken, geen idee of dat gaat lukken. Oveirgens, ik heb de foto's van gisterenavond bekeken maar hier geen rare dingen op kunnen ontdekken. Zal er nog eens wat foto's bij meer licht mee maken ook; ik heb het idee dat zo'n chipje in het glas nog wel eens voor vervorming van het licht zou kunnen zorgen?
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

Ook even een foto maken op f22 van de lucht.
Gebruikers-avatar
pixelvox
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Afbeelding

Klik hier voor een grotere versie van bovenstaande foto (1500x924)

Foto van lucht komt eraan; het is hier alleen erg bewolkt, is dat erg?

eta: foto van de lucht op f/22 (onbewerkt)

Als ik goed kijk zie ik her en der verspreidt over de foto allemaal stippeltjes. Nu begin ik zenuwachtig te worden haha, is dit nu doordat er een chip in het glas zit (bijvoorbeeld dat stipje binnenin de chip) wat dit veroorzaakt of heb ik inmiddels ook ontiegelijk veel stof op mijn sensor??
ngeersing
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2008 11:09
WoonplaatsCOLON Roden
CONTACTCOLON

Als ik goed kijk zie ik her en der verspreidt over de foto allemaal stippeltjes. Nu begin ik zenuwachtig te worden haha, is dit nu doordat er een chip in het glas zit (bijvoorbeeld dat stipje binnenin de chip) wat dit veroorzaakt of heb ik inmiddels ook ontiegelijk veel stof op mijn sensor??
Misschien moet je een keer je sensor laten reinigen. Er zit waarschijnlijk vuil(stof) op je sensor.
[size=75]EOS 40D+BG-E2N - Canon 430EX II- Canon 70-200 F4 [color=#FF0000]L[/color] - Canon 17-40 F4 [color=#FF0000]L[/color] - Canon 100mm F2.8 Macro - Canon 50mm F1.8 II - Canon 18-55mm - Een lege portemonnee[/size]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Die stipjes lijken me stof en heeft iedere sensor wel op F22.
Misschien alleen niet net na het schoonmaken.

Ik zou even terug gaan naar je leverancier, echter het lijkt erop dat het niet op de foto zichtbaar is.

Schiet je full frame of crop? Dat kan uitmaken of je er last van hebt of gaat krijgen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Op F22 ga je dat barstje niet zien omdat je dan maar een heel klein stukje (binnenste) van je lens gebruikt.

Maar op F1.8 kan het misschien reflecties geven, die niet meteen zichbaar zijn als vlek, maar meer contrastverlies. Ik zou even teruggaan inderdaad. Lijkt me productiefout.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
muier
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2006 19:33

Het is zeker een fabrieks fout die te zien is op je foto van de lens.
Ga dus terug naar de leverancier en vraag een nieuw exemplaar.
In mijn tas zit :iets zwaars waar ik zware dingen aan vast kan maken en ook nog een zwaar ding waar ik een combinatie van de voorgaande zware dingen op kan bevestigen
Gebruikers-avatar
pixelvox
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Bedankt voor de reacties.
Helaas ben ik onderweg naar de fotozaak in Utrecht gestrand (wegwerkzaamheden aan de ringA10 en eindeloos file, dus toen ben ik wegens tijdsnood omgekeerd en terug naar huis gegaan..) en zal ik pas dinsdag/woensdag weer tijd hebben om met de lens terug te gaan, dus daarover volgende week pas meer.

Op de foto's die ik gisterenavond gemaakt heb, kon ik eigenlijk geen rariteiten ontdekken. Maar het beetje natuurkunde dat ik nog in mijn hoofd heb zitten, deed me er wel aan denken dat het chipje wellicht wel reflectie of een soort van regenboog effect zou kunnen geven bij bepaalde omstandigheden? Het is fijn dat ik er hoogstwaarschijnlijk weinig last van zal hebben, maar omdat ik toch denk aan een productiefout ga ik er zeker mee terug.

Wat betreft de stipjes op de foto; ik denk inderdaad dat er inmiddels wel wat stof op de sensor zal zitten. Ik heb de camera (een 400D trouwens) inmiddels een goede 2.5 jaar en ben er veel mee op stap geweest dus dat verbaasd me niets. Zal eens rondbrowsen op het forum naar info over het zelf schoonmaken van de sensor.. al weet ik nog niet helemaal of ik dat wel aan ga durven.

To be continued:)
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik heb ook eens zoiets gehad na een valpartij. Volgens mij is het een scherfje dat van de rand van een lens af komt en nu tussen twee lenzen zit. Normaal is het niet te zien. Ik kon wel een onscherpe vlek zien bij een klein diafragma en vooral als ik heel dichtbij scherpstelde. Vergelijk het met fotograferen door gaas. Dat is ook heel onscherp en daardoor nagenoeg onzichtbaar.
Gebruikers-avatar
pixelvox
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Piet van Vroonhoven schreefCOLONIk heb ook eens zoiets gehad na een valpartij. Volgens mij is het een scherfje dat van de rand van een lens af komt en nu tussen twee lenzen zit. Normaal is het niet te zien. Ik kon wel een onscherpe vlek zien bij een klein diafragma en vooral als ik heel dichtbij scherpstelde. Vergelijk het met fotograferen door gaas. Dat is ook heel onscherp en daardoor nagenoeg onzichtbaar.
De lens is 100% zeker niet gevallen of gestoten, en het chipje/scherfje zit ook niet los maar echt vast op 1 plek. Dus ik denk eigenlijk dat het wel echt ín het glas zit en niet ervoor of tussen..
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als je goed naar de foto van de lens kijkt lijkt het meer op een soort bandje dat tussen het glas en het frame zit en dat niet meer goed zit. Toch???
Gebruikers-avatar
pixelvox
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Excuses voor de late reactie, het internet is er de afgelopen drukke week een beetje bij ingeschoten.
jonggolde schreefCOLONAls je goed naar de foto van de lens kijkt lijkt het meer op een soort bandje dat tussen het glas en het frame zit en dat niet meer goed zit. Toch???
Ik weet niet precies naar welk gedeelte van de foto je gekeken hebt, maar dit herken ik niet echt?

Inmiddels ben ik vorige week woensdag terug geweest naar de fotozaak waar ik dit objectief gekocht heb. Jammer genoeg was hij toch al te lang in mijn bezit (1.5 maand /snif) om hem direct te vervangen en moest hij toch worden opgestuurd naar Canon.

Waar ik wel echt van stond te kijken was de manier waarop de winkelmeneer omsprong met de lens: om te kijken of er iets los zat in de lens (ik neem tenminste aan dat dit zijn reden was) werd er met de lens diverse malen op de toonbank getikt. Echt behoorlijk krachtig en hard, iets wat ik never nooit niet met mijn lenzen zou doen!! Ik vond het zo'n gekke actie, dat ik het niet kon laten iets te zeggen in de trant van "wow, nou, zoiets zou ik zelf dus nooit doen".. Is dit een normale actie, of ben ik niet de enige die het enigsinds raar vind? Ik hoop maar dat wat ook het probleem mag zijn met het objectief deze actie de boel niet verergerd heeft.

Ik hoop binnenkort meer te horen. Ben toch wel heel benieuwd. En ik wil natuurlijk gewoon graag mijn 'fantastic plastic' terug hebben ;-)

eta: Oh ik heb inmiddels ook zo'n puf ding gekocht en mijn sensor ontstoft. Vond het doodeng om te doen, maar achteraf viel het eigenlijk ontzettend mee!
(tijdelijk afwezig!)
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Een objectief is een precisie instrument. Als een verkoper zo lomp ermee zou omspringen zou ik er zeker iets van zeggen en gelijk mijn vraagtekens zetten bij de verkoper en de winkel.

Ik zou zelfs er zelfs een mail aan wagen naar de winkel met deze opmerking. Niet normaal meer...
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Plus ik hoop ook niet dat je dezelfde objectief nu weer krijgt...

Lenzen kunnen wel wat hebben, maar je kan er ook wel weer te hard mee omgaan!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
pixelvox
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Blij te horen dat ik niet de enige ben die het een belachelijke actie vind. :D

Vooralsnog ben/was ik erg te spreken over deze winkel; heb er goede informatie gekregen, er werd de tijd genomen voor mijn (beginners)vragen, mocht diverse lensen uitproberen etc. en ik had niet het idee dat ze me iets probeerde te verkopen (als in, tegen mijn zin of extra duur ofzo). Echter werd ik voorgaande keren geholpen door twee andere heren, en deze meneer (die vanaf het begin al niet echt mijn voorkeur had door zijn uitstraling lol) heb ik meestal kunnen mijden. Deze keer was hij echter alleen in de winkel.

Heb besloten bij het ophalen van mijn lens m'n vriend mee te nemen (straalt iets meer uit dan ikzelf ;) En ik kan prima mijn eigen zaakjes regelen maar soms is het gewoon wel prettig een grote vent naast/achter je te hebben staan, en daar maak ik dan graag even gebruik van hhehe) en inderdaad te melden hoe er met mijn objectief omgegaan is. En ik hoop inderdaad stiekum ook echt op een geheel nieuw objectief en niet een gerepareerde versie. En dat ze bij Canon niet iets hebben van "hmm is er wel voorzichtig mee omgesprongen?"oid.

Heb de winkel ansich nog niet perse afgeschreven maar het hangt er zeker wel vanaf hoe dit verhaaltje zich ontwikkeld of ik er in de toekomst nog zo graag terugkom. To be continued.
(tijdelijk afwezig!)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar