Jij versus de ander

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

ZEER herkenbaar :wink:
Het is wel heel erg vervelend dat dit soort mensen dus ook in de weg gaan lopen met alles wat maar foto's kan maken, telefoons, snappies enz. terwijl de "fotograaf" in functie voor opdracht zijn werk probeerd te doen. Een paar jaar terug kon je vaak zonder probelemen je werk doen en gingen de mensen zelfs een beetje aan de kant als je foto;s wou maken. Nu drommen veelal regiestrators (mooi woord voor een speletje) als bijen om elkaar heen en zorgen met hun over enthausiasme ervoor dat het onderwerp in kwestie totaal wordt onder gesneeuwd en dat het echte foto moment op die manier zeer spontaan wordt (lees not).

Ik erger me ook enorm aan mensen die met interesse naar je foto's vragen en die vervolgens bekijken in een tempo van een achtbaan en dan vooral ook de foto;s die jij echt super vind totaal negeren.

Leuk stukje leesvoer Jeroen, ik kan het gevoel erg goed begrijpen.

@ Mod's, misschien is het wat om een 1 of 2 wekelijkse colom te introduceren op de startpagina (portaal), waarbij diverse mensen die het leuk vinden en rap van pen zijn dit te laten vullen. Ik denk hierbij aan een soort blog waarbij met enige regelmaat hersenspinsels en of actuele onderwerpen aan bod komen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLON@ Mod's, misschien is het wat om een 1 of 2 wekelijkse colom te introduceren op de startpagina (portaal), waarbij diverse mensen die het leuk vinden en rap van pen zijn dit te laten vullen. Ik denk hierbij aan een soort blog waarbij met enige regelmaat hersenspinsels en of actuele onderwerpen aan bod komen.
Leuk initiatief, doen!
Anoniem 3

Ai Marieke, Marieke (met een knipoog naar Jacques Brel)

Kijk je even op blz 2?
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 3, in totaal 27 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
esveldt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 13:06
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Erg treffend en leuk geschreven!

Doet me wel weer realiseren dat je graag wilt horen dat je mooie foto's maakt maar, tevens kom je er achter dat je het eigenlijk allemaal voor je eigen bevrediging doet!

Elke keer maar zoeken naar de perfecte opname. En hoe kan het beter.

En gelukkig heeft niet iedereen zo'n filosofie over fotograferen want dan wordt het wel heeeeeel erg druk op zo'n voetbalveld.

En zeggen dat het een rukfoto is is niet zo moeilijk, maar uitleggen hoe het beter tot zijn recht zou komen is de schoonheid van het geheel.
Van Kodak DCS315/620 - Nikon D50, D200 - Canon 40D naar
1D MKIII, 17-40 4 L USM, 28-70 2.8 L USM, 70-200 2.8 L USM, 400 5.6 L USM

Wishlist = 135 mm f2.0 en een 300 mm f2,8 met een 1,4 extender
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Een heel leuk verhaal Jeroen, ook erg leuk geschreven; maar we weten inmiddels dat je het schrijven ook behoorlijk beheerst! :D
Het verhaal is heel herkenbaar, maar onderstaande quote vind ik net zo herkenbaar :wink:
esveldt schreefCOLON En zeggen dat het een rukfoto is is niet zo moeilijk, maar uitleggen hoe het beter tot zijn recht zou komen is de schoonheid van het geheel.
Deze zomer moest ik een keer kinderfoto's maken in de tuin waar het gezin woonde.
Diep onder de indruk van mijn fotografiespullen, bleef de heer des huizes maar om me heen draaien.
Toen de foto's gemaakt waren en ik in de tuin werd getrakteerd op lekkere verse koffie en een heerlijke koek bij de bakker vandaan, kwam de beste man helemaal los.

Met zulke spullen als ik had, was het natuurlijk logisch dat ik prima foto's maakte, dat deed de apparatuur immers wel.
Ter illustratie pakte hij een foto van de schoorsteenmantel die hij enkele jaren geleden had gemaakt met een geweldige Sony SRL.
Het was een foto van een meeuw op een muurtje bij het strand, waarschijnlijk genomen midden op de dag.
Hij noemde dit een DIJK van een foto en dat kwam volgens hem door de camera die hij toen had.

Ik zag er heel anders tegenaan: de meeuw was uitgebeten, en viel helemaal niet meer op vanwege de drukke achtergrond (badgasten, parasols en al het andere wat je op een strand tegenkomt)
Omdat ik er tijd voor had, nam ik de moeite om dat op een positieve manier uit te leggen.
Ik ben begonnen door te zeggen, dat ik het knap vond dat de meeuw er helemaal op stond, scherp was en voldoende kijkrichting had. (ook uitgelegd wat 'kijkrichting' is) Dit alles zei ik, had niet de camera gedaan, maar hijzelf!
Toen heb ik gezegd hoe hij de foto nóg sterker had kunnen maken met een andere belichting zodat de meeuw doortekening had gehouden, door een groter diafragma te kiezen en daarmee de achtergrond te vervagen (de term 'laag is vaag' uitgelegd), maar dat een ander standpunt nog mooier was geweest zodat de zee op achtergrond te zien was geweest.

Zelf was ik bang dat ik daarmee toch zijn foto had afgekraakt, maar gelukkig was mijn verhaal positief over gekomen en zei hij: 'Goh, wat heb ik in korte tijd veel geleerd. Jammer dat ik die camera nu niet meer heb, dan zou ik het opnieuw willen proberen'

Toegegeven ik had er tijd voor: lekker in de tuin, zonnetje erbij, koffie en koek. Ik weet wel bijna zeker dat eigenlijk iedereen van hier onder die omstandigheden hetzelfde had gedaan :wink: :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor de racties tot zover,

Maar nogmaals wil ik even benadrukken dat het pure fictie is. Er zijn hier in het dorp geen zomerfeesten o.i.d. en ik kom niet op feestjes waarbij ik die mensen dan weer tegenkom. Zo groot is het dorp nu ook weer niet.
Het is puur gebasseerd op wat ik om me heen zie (ook hier) en hoe ik daar tegenaan kijk.
Wanneer ik aan het fotograferen ben, dan zoek ik meestal mijn eigen ruimte. Ik neem ook nooit foto's mee naar feestjes (of het moet inwendig zijn; mijn galblaas of hernia. Da's altijd grappig)

keesvdh schreefCOLON ik hoop ook dat ik ooit eens van die foto's mag maken die je als voorbeeld geeft met die voetballers, echt mega mooi gewoon.
Dank voor het compliment. Als advies: stug volhouden, vooral doorgaan en de aanhouder wint. Veel lezen, veel fotograferen en veel laten zien voor kritieken (en niet bang zijn om selchte kritieken te krijgen)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
CaNonTruDy
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Waar het huis staat

Chapeau Jeroen :wink:
[size=75]Lach naar het vogeltje.[/size]
markskiekjes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2008 21:57
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Goed geschreven opiniestuk.
Wel een beetje elitair hier en daar, maar dat doet voor een opiniestuk minder ter zake.
http://www.flickr.com/photos/markskiekjes/ || http://www.primafocus.nl/
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Sterk verhaal :)

bij deze TKA: dure camera met diverse lenzen. Verkoop mijn spullen i.v.m. overcompleet door de aanschaf van een alles in 1 veel kleiner model.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar