lenzen poetsen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

ik heb dus net een nieuwe camera en een setje mooie lenzen. mijn vraag is hoe ik het beste deze lenzen stofvrij kan maken zonder het glas te krassen?

Jullie als ervaren fotografen moeten hier toch ervaring mee hebben???
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

zo min mogelijk, kleine stofjes zijn niet zichtbaar op je foto's, wat ik doe is regelmatig even een blaaspeertje erover heen, desnoods even met een brille poetsdoekje (droog die je gratis krijgt bij de opticien), verder niet.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Anoniem 3

En ook hier bewijst de Artic Butterfly weer zijn diensten....
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Persoonlijk zou ik een Artic Butterfly alleen gebruiken voor de sensor. Of je moet er 2 hebben :wink:

Er is namelijk een mogelijkheid dat vuil van je objectief aan de Artic Butterfly blijft kleven, met mogelijke vervuiling van je sensor tot gevolg.

Objectieven / lenzen gewoon poetsen met een daarvoor geschikt doekje.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONEn ook hier bewijst de Artic Butterfly weer zijn diensten....
Lijkt me niet helemaal de bedoeling, hoe krijg je vettige vlekjes weg of aanslag? Daarbij ga ik mee met de opmerking van sander over het gebruik daarna weer op je sensor.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Kodak lens papier
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONEn ook hier bewijst de Artic Butterfly weer zijn diensten....
Dat is zonde... Ik heb daar een ander zacht kwastje voor. Ben veel te bang dat mijn artic bevuild zal worden met vette vingers of ander vuil wat wel eens op je lens beland. Je moet de spullen wel gebruiken waar ze bedoeld voor zijn denk ik. :wink:

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

Ik heb daar zo'n blaasbalg voor en een zacht kwastje. En voor vettige vlekjes een brillendoekje. Maar het meeste gebruik ik het zachte kwastje.
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Sensor: blaasbalg.

Lenzen: even lekker op ademen en dan poetsen met t-shirt (nog 1 van de voordelen van het gebruik van filters)
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

ahaverkamp schreefCOLON Lenzen: even lekker op ademen en dan poetsen met t-shirt (nog 1 van de voordelen van het gebruik van filters)
Doe ik ook vaak! En bij stof eerst een busje perslucht eroverheen. Zijn er dan nog vlekken, dan gebruik ik een lensdoekje met wat Glassex. Werkt perfect!
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

ahaverkamp schreefCOLONLenzen: even lekker op ademen en dan poetsen met t-shirt (nog 1 van de voordelen van het gebruik van filters)
Dit is het slechste wat je kunt doen ook al zitten er filters voor. Als jij blaast met je adem komt er altijd deeltjes mondvocht (speeksel) mee. Dit zijn zeer hardnekkige en moeilijk verwijderbare vlekken.

Nooit doen dus. Zijn gewoon doekjes voor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Als het nodig is doe ik ze eerst af met een blaasbalg met kwastje en daarna veeg ik er overeen met een microvezeldoekje.

Die microvezeldoekjes zijn ook fijn voor je schermpje van de camera, deze wil met warm weer nog weleens vettig worden van de vinges, neus of zweet en met zo'n doekje kun je die heel gemakkelijk schoon maken....... :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

BartjeD schreefCOLONAls het nodig is doe ik ze eerst af met een blaasbalg met kwastje en daarna veeg ik er overeen met een microvezeldoekje.

Die microvezeldoekjes zijn ook fijn voor je schermpje van de camera, deze wil met warm weer nog weleens vettig worden van de vinges, neus of zweet en met zo'n doekje kun je die heel gemakkelijk schoon maken....... :wink:

gr. Bart
Idem hier........

Enne dat van dat t-shirt, wel eens van lichaamsvet en zweet gehoord? :lol:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 19 keer gewijzigd.
kooskoets2001
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2009 08:18
WoonplaatsCOLON Druten

Hallo

Persoonlijk reining ik de objectieven altijd met Pallas Cleanview doekje en de blaasbalg, werkt tot nu toe uitstekend. Voorzijde beide, achterzijde alleen blaasbalg en met de tengeltjes eraf blijven.
Ofschoon het nut discutabel is, vrijwaar ik het frontelement van stof en andersoortig vervuilend ongerief door plaatsing van een UV filter.

Overigens dat idee van die varkensharen kwast ga ik meteen in praktijk brengen.

Groet, Ray
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar