Portet verscherpen

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
450Dshooter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2008 19:13
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Hallo, is er hier iemand die toevallig mij kan vertellen of een link geven ( i kkan het namelijk niet vinden ) Hoe je het best portretfoto's kan verscherpen, ik heb toch zeg maar veel last dat als ik met onscherp masker doet en dan een masker eroverheen en dan terug schilderen met witte brushtool en ik gaat dan wat over de lippen ofzo dat ik dan toch soms wat korrels ziet

Wie kan mij een goede tip geven of uitleggen dat ik dat kan voorkomen of beter kan doen

Alvast bedankt :D ( Ik weet het vraag veel de laatste tijd, maar ben ook op zoek naar de juiste weg naar perfecte foto's, en dat lukt al aardig mede dankzij jullie tips en opmerkingen )
Canon EOS 450D, Canon EF-S 18-55 IS Kit, Canon 55mm-250mm IS lens, Canon 50 mm F 1,8 II

Fotograferen, moeilijk om te begrijpen, maar begrijp je het, gaat er een wereld voor je open ! !
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als je de korrel bnt gaan zien, ben je voor dat gedeelte iets te ver doorgeschoten met het verscherpen. Het kan heel goed dat je voor andere delen de juiste verscherping hebt gekozen, maar voor dat gedeelte net niet.

In dat geval kun je beter dat gedeelte in een aparte laag anders verscherpen en alleen dat gedeelte met een masker laten zien.

Heb je ook Slim verscherpen/Smart Sharpen gebruikt ? Dit is een variant op USM die soms net effe betere resultaten geeft...
Gebruikers-avatar
Marjolein
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 13 Mei 2007 10:14

Ik gebruik de sharpentool in CS4 op 7%.
www.marjoleinhoogendam.com
Gebruikers-avatar
450Dshooter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2008 19:13
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Nee ik gebruik onscherp masker, dan een laagmasker, die maak ik zwart(hierdoor is dan de onscherp masker niet meer zichtbaar) , dan kleur ik met een witte penseel weer terug wat ik scherp wilde houden ( dus dan gaat ik over de ogen, mond, enz dingen die ik nog wel scherp wil houden en dan heb ik af en toe gewoon dat ik korrels gaat zien
Canon EOS 450D, Canon EF-S 18-55 IS Kit, Canon 55mm-250mm IS lens, Canon 50 mm F 1,8 II

Fotograferen, moeilijk om te begrijpen, maar begrijp je het, gaat er een wereld voor je open ! !
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als je de korrel gaat zien, dan staat de hoeveelheid/amount bij onscherpmasker te hoog.

Onscherpmasker maakt de groter contrast bij de randen. Dit geeft de illusie van een scherpere foto.

De radius bepaald de grootte van het gebied waarin het contrast wordt vergroot. De hoeveelheid, hoe sterk dit gebeurd (En treshold/drempel) welke overgangen genegeerd gaan worden.
Roewin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2009 10:08
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik zet de foto om in LAB. Selecteer dan het Lichtsterktekanaal.
Daarop verscherp ik. Het voordeel is dat je flink kunt verscherpen zonder de kleuren aan te tasten.
Daarna terugzetten in RGB.
Met een masker eventueel het portret bijwerken.
EOS 1000D+ kitlens+sigma 35-135mm / www.hanswind.nl/albums
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

idd sharp tool werkt goed
gewoon een kopie maken, sharp tool er op en de opcity verlagen, en de ongewenste delen weg halen met een layermask of het gummetje
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

450Dshooter schreefCOLONHallo, is er hier iemand die toevallig mij kan vertellen of een link geven ( i kkan het namelijk niet vinden ) Hoe je het best portretfoto's kan verscherpen, ik heb toch zeg maar veel last dat als ik met onscherp masker doet en dan een masker eroverheen en dan terug schilderen met witte brushtool en ik gaat dan wat over de lippen ofzo dat ik dan toch soms wat korrels ziet

Wie kan mij een goede tip geven of uitleggen dat ik dat kan voorkomen of beter kan doen

Alvast bedankt :D ( Ik weet het vraag veel de laatste tijd, maar ben ook op zoek naar de juiste weg naar perfecte foto's, en dat lukt al aardig mede dankzij jullie tips en opmerkingen )
portret professional ff op Google zoeken
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar