fotos verkleinen

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

als ik een foto heb die ik hier wil posten dan mag deze maximaal 900 bij 900 pixels zijn. Echter, de fotos uit mijn 50D zijn vele malen groter. Nu merk ik dat als ik ze verklein dat dan toch weer e.e.a. aan kwaliteit verloren gaat.

Ik verklein ze nu door ze te openen in PAINT en dan in de lengte en breedte op 18% te schalen.

Iemand een tip over hoe het beter kan of moet ik simpelweg de foto nog een keer bewerken nadat hij kleiner gemaakt is?

Alvast bedankt weer
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Nadat je de foto bewerkt hebt, moet je hem altijd even verscherpen. Bijvoorbeeld in photoshop.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... erscherpen
Laatst gewijzigd door 1 op Ralph_86, in totaal 12 keer gewijzigd.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Nou is paint sowieso niet echt een geschikt programma om foto's te bewerken, maar ik heb het net even snel geprobeerd.

Als je de foto's verkleind dan zijn ze op zich nog prima te bekijken, alleen als je ze daarna weer íetsje vergroot dan worden het inderdaad waardeloze foto's. In photoshop kun je dit oplossen door de smart objects van de maken, zo verlies je geen kwaliteit als je de foto's verkleind en daarna weer vergroot.
Gebruikers-avatar
hanvar
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 18:32
WoonplaatsCOLON hoorn

lennart_ros schreefCOLONHoi allemaal,

als ik een foto heb die ik hier wil posten dan mag deze maximaal 900 bij 900 pixels zijn. Echter, de fotos uit mijn 50D zijn vele malen groter. Nu merk ik dat als ik ze verklein dat dan toch weer e.e.a. aan kwaliteit verloren gaat.

Ik verklein ze nu door ze te openen in PAINT en dan in de lengte en breedte op 18% te schalen.

Iemand een tip over hoe het beter kan of moet ik simpelweg de foto nog een keer bewerken nadat hij kleiner gemaakt is?

Alvast bedankt weer
Ik gebruik irfanview, kan alles in bulk, resizen ,rename etc.
http://www.irfanview.com/
Canon EOS 5D II | Canon EF 28-300mm f3.5-5.6 L IS USM | Sigma 12-24mm HSM | Canon EF 24-105 F/4L USM | 580ex II | Powershot SX50HS
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

@ Ralph en Mitchel: Als TS over Photoshop zou beschikken, zou hij dan paint gebruiken om te verkleinen denken jullie?

@ TS: Er bestaan een hoop kleine programma´s die je gratis mag downloaden om foto´s te verkleien zonder veel kwaliteitsverlies, somming passen daarna zelfs nog verscherping toe (dit is nodig omdat je na verkleining detail verliest). Ik kan nu maar even op 2 programma´s komen, namelijk bordermaker (www.bordermaker.nl) of irfanview (www.irfanview.com)

Paint is niet helemaal geschikt voor dit soort doeleindes.

Succes!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Anoniem 3

Voor het snelle verkleinwerk gebruik ik Picasa.
Exporteren, zet grootte op 900 pixels en klaar....
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

er is een handig (gratis) programaatje wat erg prettig en snel werkt :

Bordermaker, hiermee kun je vrij snel een hele serie foto's in een handeling voorzien van een kader, eventueel tekste, watermerk en verkleinen.

Wat ik altijd doe is na het bewerken van de serie foto's even dit opstarten en een apart mapje met daarin de gekaderde verkleinde foto's, erg handig als je even snel een serie foto's wil laten zien of als je ze hier wil plaatsen of ergens anders.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

bmvduin schreefCOLON@ Ralph en Mitchel: Als TS over Photoshop zou beschikken, zou hij dan paint gebruiken om te verkleinen denken jullie?
Zou best kunnen toch? Ik krijg regelmatig mensen in de winkel die photoshop wel in hun bezit hebben, maar veel te ingewikkeld vinden om mee te werken. Vandaar ook mijn verwijzing naar de tutorial m.b.t. verscherpen :wink:
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
corroza
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 629
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 18:13
WoonplaatsCOLON vianen

op de microsoftsite staat een pograma resize pictures.
ophalen instaleren. dan rechtsklik op de foto uitklapmenu resize pictures kiezen en je maat opgeven echt twee tellen werk

http://www.microsoft.com/windowsxp/usin ... lman2.mspx

cor
niet de techniek maar het moment van afdrukken bepaalt de foto
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar