Unsharp Mask instellingen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Petter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2006 09:41
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Even een vraagje over het instellen van Unsharp Mask in Photoshop en ja ik heb gezocht :roll: en nee ik heb niet mijn antwoord gevonden :wink:

Enige tijd geleden heb ik een foto geplaats waar ik het positieve commentaar kreeg om de foto met Unsharp Mask te bewerken. Ik ben aan het proberen geweest maar loop vast op de juisten instellingen.

Kan iemand mij precies vertellen hoe Unsharp Mask werkt en hoe ik de instellingen moet instellen?

Alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
steffiem
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2006 00:17
WoonplaatsCOLON Velserbroek

Petter schreefCOLONKan iemand mij precies vertellen hoe Unsharp Mask werkt en hoe ik de instellingen moet instellen?
Alvast bedankt.
Ik denk dat het grotendeels van je foto afhangt, maar ik gebruik voornamelijk de volgende waardes:

Amount: tussen de 100 en 250
Radius: 0,9 - 1,0
Threshold: 0 - 10

Gewoon een beetje spelen met verschillende waardes, je ziet snel genoeg wanneer het 'overdone' is of niet.

Succes,
Groet,
Stefan.
[size=75][b]Don't Shoot the Photographer...![/b]
-----------------------------------------
Canon EOS 450D | Canon EF-S 18-55 IS | Canon EF-S 55-250 IS | Canon RS-60E3 | Velbon CX 530[/size]
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Canon adviseert zelf een instelling van 300, 0.3, 0 maar dit vind ik zelf nog te hard, dus gebruik ik 300, 0.2, 0 of, wat nog makkelijker werkt, een plugin als sharpenGUI.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Canon mag adviseren wat ze willen :wink: , je moet zelf in de gaten houden hoe ver je gaat.
De grootte van de foto speelt ook een grote rol.

Je moet zien dat je geen "halo's" krijgt. Dat zijn lichte lijnen die rond bv een arm, kabel, ... verschijnen.

(niet dat ik een expert ben in het verscherpen hoor)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Onze eigen EOS DIGITAAL Photoshop goeroe (MacEd) heeft op zijn website een aantal tuterals staan waaronder eentje over unshap mask.

http://members.chello.nl/e.vanderlinden ... page8.html

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Petter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2006 09:41
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Allereerst wil ik jullie hartelijk danken voor jullie commentaren.

Ik ben aan de slag gegaan met de instelling die Fred aangaf: 300, 0.3, 0

Hier volgen de foto's graag jullie commentaar.

Voor Unsharp Mask:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51891[/img]

Na Unsharp Mask:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51892[/img]

Voor Unsharp Mask:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51893[/img]

Na Unsharp Mask:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51894[/img]


Ook las ik iets over het fotograferen in Raw.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

bmvduin schreefCOLONOnze eigen EOS DIGITAAL Photoshop goeroe (MacEd) heeft op zijn website een aantal tuterals staan waaronder eentje over unshap mask.

http://members.chello.nl/e.vanderlinden ... page8.html
De tutorials van Ed staan ook op deze site onder ...... Tutorials.
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik heb laatst een boek gekocht Photoshop voor fotografen van Ferdinand Sennema. Hier staat het volgende in om de unsharp mask in te stellen:

Een goede werkwijze bij verscherpen met onscherp masker is de volgende.

1 Stel Drempel in op 0 zodat de hele foto verscherpt wordt
2 Stel Straal en Hoeveelheid in op het maximum (het beeld ziet er verschrikkelijk uit).
3 Verlaag Straal naar ongeveer 1,0 pixels
4 Verhoog Drempel zodanig dat beeldruis niet verscherpt wordt
5 Stel Straal zodanig bij dat alles er scherp en natuurlijk uitziet
6 Verlaag nu Hoeveel tot een niveau waarbij het beeld er natuurlijk uitziet
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Nog een tip. Pas de verscherping als allerlaatste stap in je foto bewerking toe!
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

martinculemborg schreefCOLONNog een tip. Pas de verscherping als allerlaatste stap in je foto bewerking toe!
En dat betekent dus ook na eventuele verkleiningen of vergrotingen!
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Maar natuurlijk VOORDAT je de foto opslaat :P

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

Verscherpen is het beste voor verkleinen. Verkleinen voegt geen onscherpte toe (Als je bicubic sampling gebruikt tenminste)
Camera Obscura
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Friso schreefCOLONVerscherpen is het beste voor verkleinen. Verkleinen voegt geen onscherpte toe (Als je bicubic sampling gebruikt tenminste)
Hehe, eindelijk iemand die het begrijpt ;-)

Als je mijn tutorial hebt gelezen en begrijpt, kun je voor iedere omstandigheid en reolutie het onscherp masker zelf instellen.

Echter, de foto van de paddestoel is niet scherp dus krijg je met onscherp masker ook niet scherp. (ik denk bewegingsonscherpte).

Als Canon alléén díe instelling adviseert vind ik dat een beetje raar. Ik moest met de 300D een andere verscherping toepassen dan met de 30D. Met de 300D zat ik meer in een lagere hoeveelheid en een grotere radius. Met de 30D gebruik ik een hoog percentage voor hoeveelheid en een veel lagere radius. (Meestal 500% / 0,3 - 0,4 / 0-24(Vaker 0 dan een hogere waarde omdat de 30D minder ruist).
Gebruikers-avatar
Drrrrkkk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 227
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 13:24
CONTACTCOLON

Frevo schreefCOLONCanon adviseert zelf een instelling van 300, 0.3, 0 maar dit vind ik zelf nog te hard, dus gebruik ik 300, 0.2, 0 of, wat nog makkelijker werkt, een plugin als sharpenGUI.
Ik gebruik die inderdaad al jaren, super!
Echter, ik ben dit weekend overgestapt op Photshop CS4 en nu krijg ik die plugin niet meer werkend :(
[-despite all my rage i am still just a rat in a cage-]
Gebruikers-avatar
MSP Photographics ©
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 641
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2008 01:09
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Ik gebruik wat usm betreft voor alle foto's dezelfde waardes(die vrij hoog liggen) omdat ik altijd naverscherp via een layer.Zo kan ik op 100% view heel nauwkeurig naverscherpen.Datzelfde doe ik wanneer ik noise ninja gebruik,dit om te voorkomen dat ik detailverlies heb.Voor mij werkt het iig perfect op deze manier... :wink:
Tomorrow is what you make of it...
[url=http://www.istockphoto.com/MSP_Photographics]MSP @ iStock[/url]
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Om nog een stapje verder te gaan, standaard USM is in veel gevallen niet voldoende, je verscherpt er delen van het beeld mee, die je helemaal niet verscherpt wilt hebben, bijvoorbeeld beeldruis.

Ik ben een hele tijd aan het stoeien geweest om een goede sharpen action te bouwen voor PS en daar zitten oa de volgende elementen in:

- convert naar lab color
- select lightness channel
- select all
- copy
- make new channel
- paste
- find edges
- levels
- color range
- expand
- feather
- delete current channel
- convert naar RGB
- usm 108% - 0,8 - 2
- set selection to none
- usm 50% - 0,6 - 0


Dit dus even in vogelvlucht, omdat elke stap weer specifieke instellingen heeft. Het resultaat is iig dat alleen datgene verscherpt wordt wat ook verscherpt moet worden.

De waardes zijn weer afhankelijk van de gebruikte camera (resolutie), iso en objectief.

Zelf ben ik overigens ook erg onder de indruk van DxO Optics, deze doet lenscorrecties op het gebied van scherpte erg goed, veel meer detail dan alleen USM.[/list]
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Arnold,

Ik doe het ook altijd via de Lab-modus. De kleuren blijven dan ongemoeid tijdens de verscherping...

En ik lees dat sommigen hier beweren dat je VOOR het verkleinen moet verscherpen, dat is in mijn ogen niet juist. Ik verscherp na het verkleinen via de USM op het Lab-modus > kanalen > lichtsterkte. Daarna weer naar RGB-modus.

Ik verscherp meestal met een lage radius van 0,3, hoeveelheid tussen de 200 a 400 en de drempel op 1.

Inderdaad, ligt het ook aan de grote van de foto, hoeveel je naverscherpt na het verkleinen.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar