Baby foto's ; Wie heeft er tips?

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
XXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 22:09
WoonplaatsCOLON Beuningen (Gld)
CONTACTCOLON

Volgende week wil ik wat foto’s gaan maken van een baby van zo’n 8 weken.
Wie heeft er tips voor mij. Het kind kan nog niet zelfstandig rechtop zitten en de foto’s zullen waarschijnlijk binnen genomen moeten worden.

Alvast bedankt
frarie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 262
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 12:42

Probeer het kindje naast een natuurlijk lichtbron te krijgen (naast het raam).

Close-ups van het gezichtje:
- Niet van onderen (niet rechtstreeks de neusgaten inkijken)
- Kom redelijk dichtbij en gebruik een laag diafragmma (grote opening) ivm weinig licht. Probeer daarbij goed scherp te stellen en de scherptediepte zo te krijgen dat je in ieder geval het hele gezicht scherp hebt. Ogen zijn het belangrijkst, probeer zoveel mogelijk daarop te focussen.
- Frontaal is meestal het makkelijkst en kan erg mooi plaatjes opleveren.
- Een handje die een vinger van een ouder vastklemt is ook prachtig wanneer je die in beeld kan krijgen... een aantal met ook nog het gezichtje erbij, maar zonder is weer op een andere manier prachtig.

Verder af:
- Voetjes en handjes zijn superschattig :)

Probeer zo min mogelijk te flitsen daar de ouders dat meestal niet zo leuk vinden en het is ook erg moeilijk om met flits een zacht resultaat te krijgen (wat bij een babyfoto erg belangrijk is).

Ben zelf niet zo ervaren, maar heb een half jaar geleden foto's gemaakt van m'n neefje. Een aantal voorbeelden:
Afbeelding

Probleem bij deze is dat de voetjes lijken te bungelen. Zorg ervoor dat het kindje altijd in zijn geheel lijkt te rusten. De foto moet niet het idee geven dat het kindje moeitje moet doen om te liggen (geeft rust in de foto).
Afbeelding

Een voorbeeld waarbij ik zelf de combinatie van een ouder mensenhand leuk vind. Maar hier kan je ook goed zien dat van onderen wat minder mooi effect geeft doordat je rechtstreeks de neusgaten inkijkt:
Afbeelding

En ja, ik heb er ook nog een met de ogen open, het jochie was gewoon erg moe ;) Probeer natuurlijk zoveel mogelijk te schieten wanneer die mooie oogjes open zijn :)
Afbeelding

Succes, ben benieuwd naar je resultaten!
20D|50 1.8|17-85IS|70-300DO/IS|Velbon Ultra Max i
XXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 22:09
WoonplaatsCOLON Beuningen (Gld)
CONTACTCOLON

Bedankt voor je tips. Ik ga ze zeker gebruiken.
Je zegt dat je niet zo ervaren bent, maar je plaatjes zijn mooi. Vooral de laastste.
Djustin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2005 21:05
WoonplaatsCOLON Ooltgensplaat

Hallo

Ik krijg met regelmaat die hele kleintjes voor mijn camera, misschien heb je wat aan dit idee?
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=15856[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=15855[/img]
Canon Eos 300D, Sigma 18-55, Canon 28-80, Tamron 80-210 1:4,5-5,6
Marieke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 453
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:09

Flitslicht laat inderdaad een doortekening van de huid zien die je anders niet ziet, en komt dus erg onnatuurlijk over. Als het niet anders kan zo licht mogelijk inflitsen, maar liefst het kind bij een groot raam of buiten fotograferen, als dat mogelijk is. Buiten op een zonnige, maar bewolkte dag geeft mooi licht, als het te plannen is.

Met 8 weken kan het kind ook goed opgetild worden, en een beetje helpen met koppie omhoog houden.
Je kunt dus aan papa op mama vragen of ze hem zo willen optillen dat alleen hun hand achter het hoofd het hoofdje ondersteunt, liefst onzichtbaar. Dan zorgen voor een neutrale achtergrond. Buiten kan groen leuk zijn, of een beetje een tegenlichtopname met een blauwe lucht op de achtergrond (dan misschien wel inflitsen voor de schaduwen). Binnen een effen muur.

Als je hem ergens oplegt om te fotograferen, zorg dan voor een heeeeeel neutrale ondergrond. Gewoon een wit laken bijvoorbeeld, dan kun je die laten vervagen naar de randen op de foto en er een dromerig plaatje van maken. Zowieso is veel rust op het plaatje het handigste. Het kind moet eruit knallen, dus geen gebloemde grandfoulard als achtergrond.

Als het de bedoeling is om er een serie van te maken die aan de muur komt of zo, kun je ervoor kiezen het kind tussentijds te verkleden (of juist niet) en samen met de ouders een storybook maken van welke poses leuk zijn (frontaal met koppie, van opzij en bijvoobeeld van bovenaf genomen met kind in hydrofielluier gewikkeld of zo).

Bij foto's op een vaste plek ... maak een opstelling met statief en draadontspanner als je die hebt, zodat je meer de aandacht van het kind kunt trekken. En geef mama en papa duidelijke instructies, achter je gaan staan als ze aandacht van kind willen helpen trekken, grenzen aangeven wanneer ze wel en niet in beeld komen, etc.

Oh, ja, en papa's en mama's nemen meestal de foto's van hun kinderen, dus zet die er ook op een plaatje eens bij.

Succes ermee!
[size=75]Apparatuur kopen heb ik nu wel onder de knie, nu het fotograferen nog ;-)
[url=http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=11181&rid=11181]Shutterstock[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=file&filetypeID=0&s1=0&text=&username=MiStock&color]Istock[/url][/size]
XXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 22:09
WoonplaatsCOLON Beuningen (Gld)
CONTACTCOLON

Nuttige tips! Hartelijk dank.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar