Een snelle flits vraag

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
superjohn
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 250
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON beesd

Ik moet onverwacht, over 2 uur, foto's maken bij een receptie.
Het is binnen dus ik zal moeten flitsen.
Ik heb ter beschikking:
1D Mark III
17-40 L4
580 EX

ik heb geen idee waar ik de flits/camera op in moet stellen.
Het ontbreekt me aan de tijd om te oefenen, alles op laden nog in bad e.d dus wie kan me helpen?
netwerken is net werken
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Als je weinig tijd denk ik dat je beste hem op TLL moet laten staan en dan in je camera de flits compenseren door hem harder en zachter te laten flitsen.

Kijk hiervoor in de manuel van de camera.


Succes
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Op de M stand zetten. Iso 800 en je diafragma op bijvoorbeeld 4,5 . Sluitertijd op 1/40 of lager (uiteraard afhankelijk van de lichtomstandigheden)

Dan kun je met je sluitertijd de achtergrond belichting regelen en met je diafragma de flitser voor je onderwerp in de voorgrond.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

...zou de sluitertijd zeker niet lager dan 1/40 zetten, vind 1/40 al aan de lage kant eigenlijk. Overdag heb je waarschijnlijk toch best nog veel omgevingslicht, zeker met iso 800 krijg je dan toch nog snel bewegingsonscherpte. Ik zou inderdaad iso 800 instellen, diafragma stel ik bij een receptie meestal in op f/5.6. Probeer indirect te flitsen als het mogelijk is. Omnibounce kun je gebruiken of indirect met het in je flitser ingebouwde witte reflectieschermpje uitgetrokken. Gewoon even wat testfoto's maken en spelen met iso en corrigeren met flitsbelichtingscompensatie indien nodig. Als je in RAW schiet kun je nog aardig wat achteraf corrigeren.

Als je behoorlijk wat omgevingslicht hebt zou ik proberen of het misschien wel zonder flitsen kan.
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Carolina165 schreefCOLON...zou de sluitertijd zeker niet lager dan 1/40 zetten, vind 1/40 al aan de lage kant eigenlijk. Overdag heb je waarschijnlijk toch best nog veel omgevingslicht, zeker met iso 800 krijg je dan toch nog snel bewegingsonscherpte.
De flitser bevriest je onderwerp......
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

...dat principe snap ik wel maar dat werkt niet overdag (aannemende dat er ramen zijn in de lokatie) en dan ook bij iso 800 en f4.5. Daarvoor moet de omgeving toch een stuk donkerder zijn :D
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

daar ging ik wel vanuit dat het een redelijk donkere ruimte zou zijn.........
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

...ik fotografeer regelmatig recepties en bij dit jaargetijde is het gewoon lastig. Soms sta je in een 'glazen doos' te fotograferen en de andere keer in een soort kelder. Met het principe van het bevriezen van een onderwerp ga je ervan uit dat je sluitertijd laag mag zijn maar dan ben je de achtergrond aan het doorbelichten. Daarvoor moet je camera dan op een statief staan, maar dan nog neem ik aan dat de mensen bij een receptie bewegen en krijg je met dit principe toch altijd bewegingsonscherpte bij lage sluitertijden. Ik zou dat dus niet aanraden. Je zou zelfs voor redelijk veilig kunnen gaan. Iso flink hoog zetten, 1600 ofzo kan gerust, foto's worden doorgaans niet groter dan 10 x 15 gebruikt, en dan gewoon de AV stand pakken, f/5.6, flitser op TTL. Komt meestal wel goed.
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Als je in een redelijk donkere ruimte bezig bent hoef je de camera echt niet op statief te zetten hoor, ik heb onlangs nog een receptie gefotografeerd en zat daar nooit boven de 1/40 uit de hand meestal zat ik lager. Uiteraard wel de flitser gebruikt.

Als er redelijk wat omgevingslicht is dan zou ik inderdaad kijken of het zonder flits lukt op iso 1600 dat kan met 1D makkelijk.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

....en hoe zag je achtergrond eruit dan? Kan me niet voorstellen dat als je uit de hand langzamer dan 1/40 fotografeert je dan onbewogen foto's hebt...?? en dan ook nog bewegende mensen op een receptie?? :roll:
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Carolina165 schreefCOLON....en hoe zag je achtergrond eruit dan? Kan me niet voorstellen dat als je uit de hand langzamer dan 1/40 fotografeert je dan onbewogen foto's hebt...?? en dan ook nog bewegende mensen op een receptie?? :roll:
deze is op 1/15 gemaakt.... geen topfoto, maar niet bewogen toch :wink:
http://photos.smugmug.com/photos/882570558_2nCMh-L.jpg
Gebruikers-avatar
superjohn
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 250
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON beesd

Thx voor de tips, ik ga het nu proberen :roll:
netwerken is net werken
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

veel succes en laat even weten hoe het gegaan is he !
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

...inderdaad geen slechte receptie-foto hoor :D. Zo te zien inderdaad wel een donkere situatie daar.
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Ik lees ook even mee, ik moet over een maand ook voor het eerst op een receptie en een feest foto's maken.

Ook moet ik in september trouwfoto's maken in een kerk en op het feest.
Is het dan handig om bv in de kerk 800ISO en bij het feest 1600ISO te fotograferen?
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Richard, ik lees dat je een 350D gebruikt. Ga dan beslist niet hoger dan ISO 800

Als het even kan, gebruik dan ISO 400 in de kerk.Met goed invallend licht kom je daar best mee weg. Als je niet mag flitsen gebruik dan de Av modus en selecteer de grootste diafragma-opening (laagste getal). Mag je wel flitsen, richt de flitskop dan schuim omhoog en gebruik een diffuus-kapje f het witte lipje wat in de flitskop zit (wat je naar buiten kunt trekken. Op die manier verspreid je het licht beter. Gebruik dan de M modus en stel de sluitertijd in op 1/60 en het grootste diafragma (= laagste getal) en ISO 400

Op het feest 's avonds kun je de M modus gebruiken, ISO 800, flitser recht omhoog gericht (naar het plafond) en de flitser compenseren +1 en uiteraard weer zo'n groot mogelijke diafragma-opening gebruiken.

Succes!

Gr. John
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
hl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2010 17:00

Met een 30D of een 350D in RAW... durfde ik best nog wel een ISO 1600 wagen. Een beetje ruisonderdrukken en sharpenen in de nabewerking doet een hoop voor je foto's.

Als je echter een grotere groep (4-5-6) fotografeert zou ik juist dat grote diafragma mijden. De kans zit er dik in dat je sommige mensen van die groep niet scherp hebt. Meestal kies ik dan f/5.6 als ik er recht voor sta met een cropcam, 6.3 of 7.1 met m'n FF. Sta ik er schuin voor.. dan betrap ik mezelf met de 5D soms zelfs op f/10.

Wat betreft die sluitertijd: Let ook op je lichtmeter! Zorg ervoor dat je tussen de -2 en -1 blijft (ik gebruik bewust spotmeting en dat kan wat lastig zijn, die moet je "kennen". center weighted average werkt volgens mij wel aardig), dan is je achtergrond niet zwart, maar valt ie ook niet over je voorgrond. Zo heb ik gisteravond op een festival nog op m'n dooie gemakje 1/4s f/5.6 ISO 1600 geschoten. Donker hol, klein beetje achtergrondlicht en het resultaat is dan wel lekker. Dat er wat mensen in de achtergrond bewogen zijn... voegt m.i. eerder wat toe dan dat het afbreuk doet aan je foto.
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

John en hl bedankt voor de tips.

Ik ga trouwens eerst nog een keer een proefrepotage doen met het bruidspaar. We kunnen dan in die kerk foto's maken en misschien ook waar het feest is.
Dus ik kan de verschillende instellingen van bv iso eens uitproberen en vergelijken.
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar