Papegaaiduikers

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Tja, al vaker te zien geweest, maar ik hoor graag de op- en aanmerkingen op mijn papegaaiduikers.
De foto`s zijn gemaakt op eiland Runde in Noorwegen.

Bedankt,
groeten Sarpa
#1

4407

#2

4408

#3

4409

#4

4410

#5

4411

druifje45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 353
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2010 08:23
WoonplaatsCOLON leiden

een beetje overbelicht maar ik vind het verder mooie foto's. groetjes krista
gek zijn is ook leuk
eos 50d, manfrotto statief en een volle tas
Gebruikers-avatar
wiepko lubbers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2009 21:25
WoonplaatsCOLON Wieringermeer

Sluit mij aan bij de opmerking van Krista.
Verder is foto 3 te krap gesneden.
Desondanks mooie foto's van een bijzondere vogel.
Vr.gr. Wiepko
Kijken is nog niet altijd alles zien. Fotograferen is vastleggen wat je ziet.
gertj123
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Nijverdal

inderdaad beetje overbelicht

foto 2 is fraai

vgr
Gert
"Je bent nooit te oud om te leren"

Bezoek ook eens mijn FlickR account
Gebruikers-avatar
ikke dus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2009 18:26
WoonplaatsCOLON tussen de struiken

Tja ik heb het idee dat je op Runde snel tegen het overbelichte aanzit, had er zelf ook last van.

Foto 3 is idd een beetje krap gekaderd. maar wel mooi.
Verder heb je leuke pose te pakken.

Helaas zit er geen Exif gegevens bij je foto's, want ik ben wel benieuwd waar jij ze mee geschoten hebt.

Zijn deze gemaakt op het plateau als je dat fijne houten trapje afdaald? :oops:
Heb je de zeearenden ook nog gezien?
Op zoek naar mijn 2de perfecte foto. De eerste is mislukt.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Vooral de 1e twee vind ik heel mooi.
Jammer dat ze geen kleine visjes tussen hun snavel hebben.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Jeetje, de papegaaiduikers zijn favoriet hier op het forum. Ik wilde binnenkort hier ook een serie van op het forum zetten. En ook ik heb ze gefotografeerd op Runde.
De foto's:

1. mooi plaatje met een mooie belichting. Ik vind niet dat deze overbelicht is. Het wit is zeker niet uitgebeten. Echter is het niet zo'n spannend plaatje mede door de drukke achtergrond.
2. Als je ooit op Runde de papegaaiduikers hebt gefotografeerd dan ken je deze rotspunt. Een mooi plekje is het. Helaas gooit de lucht hier roet in het eten. Deze is nogal flets. De foto lijkt me laat in de avond genomen (heb nog geen werkende exif viewer voor mijn Imac).
3. Mooie belichting zo met het avondzonnetje. Hij mag van mij iets donkerder zodat het avondlicht wat beter uit de verf komt. Zoals andere ook zeggen is de compositie wel erg krap. Als dit met een prime lens is genomen snap ik dat je niet snel even de compositie kon veranderen door wat achteruit te lopen.
4. Mooie foto van een duikertje die zijn vleugels even strekt of op het punt staat om weg te vliegen. Hij heeft voldoende kijkrichting en komt mooi los van de achtergrond. Helaas is het avondlicht even verdwenen achter een wolk.
5. Mag van mij ook een fractie donkerder om het avondlicht wat beter uit te laten komen. Omdat de foto's 's avonds zijn genomen is er maar beperkt licht en moet men de sluitertijd voldoende hoog houden ten koste van het diafragma. Ik had dan het probleem dat het moeilijk is om twee beestjes beide scherp op de foto te krijgen (wilde niet al te hoog gaan met de iso). Jammer dus dat de tweede duiker niet scherp is maar ik snap dat dit je niet gelukt is.

Al met al een leuke serie.
Wanneer ben je op Runde geweest. Ik was er rond 6 juli en wat ik jammer vond was dat ze niet met visjes in hun bek vlogen. Heb jij die wel gezien?
Laatst gewijzigd door 1 op Hansvanos, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

ikke dus schreefCOLON Zijn deze gemaakt op het plateau als je dat fijne houten trapje afdaald? :oops:
Heb je de zeearenden ook nog gezien?
Whaaa, dat houten trapje!!! Met een grote rugzak over dat smalle paadje langs die afgrond. Met windkracht 8/9/10 je dan omdraaien en de trap afdalen waarvan de sporten op bijna een meter uit elkaar staan. Let er dan ook nog op dat je bij het omdraaien niet tegen de licht overhangende rots aanstoot. Ik was toch altijd wel blij als ik die trap gedaan had.
Op een avond dat ik er was zaten er opeens 8 zeearenden in de lucht. Mooi om te zien vooral als ze wat gaan vechten in de lucht.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Dank allen voor de reacties en (uitgebreide) opmerkingen.
Inderdaad op de bekende plek op Runde, in het avondlicht, want anders zitten ze toch op zee. Helaas geen enkele duiker met visjes gezien, hoewel cliche, wilde ik dit toch graag zelf een keer vastleggen. De zeearenden had ik eerder al gezien, maar niet bij de duikers op de rots. Overigens was ik er op 14 juli en zijn de foto`s gemaakt met een 5DMkII en een 100-400.

@hansvanos, bij die laatste was het een bewuste keuze om de achterste onscherp te maken (had nog wel ruimte in iso), maar ik begrijp dat dat niet zo goed uitpakt. Zelf houd ik wel van dit soort `scherpteverloop` in foto`s. Ik zal nog eens kijken om ze een tintje donkerder te maken.

Groeten,
Sarpa
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Sarpa schreefCOLON@hansvanos, bij die laatste was het een bewuste keuze om de achterste onscherp te maken (had nog wel ruimte in iso), maar ik begrijp dat dat niet zo goed uitpakt. Zelf houd ik wel van dit soort `scherpteverloop` in foto`s. Ik zal nog eens kijken om ze een tintje donkerder te maken.
Ik moet toegeven dat het wel diepte aan de foto geeft. Zo zal ik mijn foto's dan ook maar bekijken :wink:
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Een fotogeniek vogelke, maar jammer van dat harde licht!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
ikke dus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2009 18:26
WoonplaatsCOLON tussen de struiken

Whaaa, dat houten trapje!!! Met een grote rugzak over dat smalle paadje langs die afgrond. Met windkracht 8/9/10 je dan omdraaien en de trap afdalen waarvan de sporten op bijna een meter uit elkaar staan. Let er dan ook nog op dat je bij het omdraaien niet tegen de licht overhangende rots aanstoot. Ik was toch altijd wel blij als ik die trap gedaan had.
Ja een geweldig trapje :? :lol: :P
Sarpa schreefCOLON bij die laatste was het een bewuste keuze om de achterste onscherp te maken (had nog wel ruimte in iso), maar ik begrijp dat dat niet zo goed uitpakt. Zelf houd ik wel van dit soort `scherpteverloop` in foto`s. Ik zal nog eens kijken om ze een tintje donkerder te maken.
Ik vind dit juist geweldig mooi, helaas is net mij niet gelukt om zo'n foto te maken.
Op zoek naar mijn 2de perfecte foto. De eerste is mislukt.
Gebruikers-avatar
Krizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 08:51
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Mooie serie... Blijven heerlijke vogels.
Wij waren er van 8 t/m 11 juli en dat heerlijke trapje.. gewoon vanaf gegaan met 2 kids en 1 hond en een volle fototas.. piece of Cake ;);) zie mijn serie.

De reden dat er geen vogels met visjes waren komt omdat er geen/nauwelijks jongen zijn. De legsels waren vroeg dit jaar met veel eieren waarna de vis dieper de fjorden ingetrokken is en de moeders en vaders mee. Waarna eigenlijk alle legsels mislukt zijn. Waarom ze nu nog op de kliffen blijven weten ze niet.. denk dat Knut en Johann dat gevraagd hebben is leuk voor de toeristen. :lol: :lol: :lol:
Ondertussen al ruim een tas vol dure speeltjes met een wensenlijstje dat nog groter is
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar