Krasjes op glas sensor 350D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Blue Sky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 17:37

Tijdens het schoonmaken van de sensor van mijn 350D (al veel vaker gedaan) zijn nu een paar hele fijne krasje ontstaan op het glas. Vanaf F10 zijn deze duidelijk te zien. Ik heb inmiddels een andere sensor (compleet) gevonden en ga proberen hem te repareren. (ik heb het juiste gereedschap en ervaring om dit soort fijnmechanica te repareren) Nou wordt dit een hele klus en gelukkig staan op internet een paar goede faq's oa http://astro.ai-software.com/articles/m ... _350D.html

Is er naast deze reparatie misschien nog een ander idee om die krasjes weg te krijgen? Want als het makkelijk kan waarom dan moeilijk doen...
Volkswagen Passat TDI
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je zou kunnen proberen te polijsten. Als het niet lukt, dan stop je er alsnog die andere sensor in.
Leg je alles wel uitgebreid met foto's vast? Best interessant denk ik
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Als je bij kleinere diafragma's meer onzuiverheden in de foto ziet is er naar mijn idee waarschijnlijk iets met je Objectief en NIET met de sensor.
Onzuiverheden op je sensor zouden bij alle lenzen en diafragma waarden even goed zichtbaar moeten zijn.

Disclaimer: dit is mijn eigen boerenkool verstand, ik ben geen camera reparateur.

Edit: het kan ook nooit kwaad om wat voorbeeld foto's te plaatsen met gebruik van verschillende lenzen en diafragma's.
757D + 8-400 mm
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

En als het "glas" van plastic is dan kan je Brasso (koperpoets) gebruiken voor het polijsten.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Afotos schreefCOLONAls je bij kleinere diafragma's meer onzuiverheden in de foto ziet is er naar mijn idee waarschijnlijk iets met je Objectief en NIET met de sensor.
Onzuiverheden op je sensor zouden bij alle lenzen en diafragma waarden even goed zichtbaar moeten zijn.

Disclaimer: dit is mijn eigen boerenkool verstand, ik ben geen camera reparateur.

Edit: het kan ook nooit kwaad om wat voorbeeld foto's te plaatsen met gebruik van verschillende lenzen en diafragma's.
Het is zo dat stofjes en oneffenheden op de sensor beter zichtbaar worden met een kleiner diafragma, het is in dit geval niet gek dat de krasjes te zien zijn vanaf F10(en hoger) :wink:
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Na wat onderzoek bleek mijn uitspraak idd niet juist, voor de geinteresseerden:
Technical note: The dust isn't actually on the sensor surface. It's on the surface of a filter which is in front of the actual sensor itself. This is why dust shows up more at smaller apertures. Since the dust spots are some distance from the actual sensor pixels, a wide aperture lets in light which can "go around" the dust spot. It's a bit like using a large softbox for lighting. Shadows (and what shows up in the image is the shadow of the dust spot) are light and soft. At small apertures it's like using a small pinpoint spotlight and shadows are dark and hard edged. The following images show dust spots as f22 and f11. They have been GREATLY processed to show the dust spots as clearly as possible. On the straight images the spots are totally invisible at f11 and only very faintly visible at f22
http://www.bobatkins.com/photography/tu ... clean.html

Weer wat geleerd :)
757D + 8-400 mm
adrianus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2005 18:30

Blue sky .

Ik kan bijna niet geloven dat je strepen op je sensor kan maken .mits je met een scherp ding in de camera gaat zitten steken .
zou wel handig zijn als je een een foto laat zien die uit de camera komt . en een foto van de sensor als je dat zou lukken .
kan je ook uitleggen hoe en waarmee je schoonmaakt .

En je hoeft alleen je filter er van te vervangen , dus niet heel de sensor . maar je had er verstand van schreef je :-) .
Dus dat zal wel goed komen .

gr .
Gebruikers-avatar
Blue Sky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 17:37

adrianus schreefCOLON En je hoeft alleen je filter er van te vervangen , dus niet heel de sensor . maar je had er verstand van schreef je :-) .
Dus dat zal wel goed komen .

gr .
Dat kan ik doen maar het filter zit stofdicht op de sensor. Als ik die eraf haal KAN er stof tussen het filter en de sensor komen en dat is wel het laatste wat je wilt. Dus is het beter om de hele unit te vervangen.

Er zitten echt krasjes op het filter. Als je er een lamp schuin op laat schijnen kun je ze duidelijk zien. Ook op de foto zitten ze op dezelfde plaats. Ik heb het altijd met swabs gedaan maar waarchijnlijk is er een zandkorrel tussen de swab en het filter gekomen wat die krasje heeft veroorzaakt. Mooie les voor de volgende keer om beter op te letten...

Afbeelding

Het stof wat je ziet is er later weer ingekomen...
Volkswagen Passat TDI
adrianus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2005 18:30

Ik weet niet hoe je de swaps bewaard of opslaat .
Maar ik neem aan als je schoon gaat maken dat je de swaps ook niet gewoon op tafel legt .
Zodat allerlei troep aan de swaps kan gaan zitten .

Mocht het allemaal toch zo zijn dan is het ook vreemd dat de strepen allerlei kanten op gaan .
En dat op een klein gebied .

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de swaps scherpe kantjes aan het poetslapje heeft gehad .maar dan nog vind ik de richtingen van de streepjes niet kloppen ??

het is erg vervelend dat je dit meemaakt lijkt mij . en hoe ben je aan een andere sensor gekomen als ik vragen mag .

gr
Gebruikers-avatar
Blue Sky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 17:37

Ik heb de swab ook van boven naar beneden ipv van links naar rechts gebruikt omdat er nog wat vegen op het glas zaten. Daardoor heb ik wat harder gedrukt als normaal...
De sensor kon ik via MP van iemand overnemen.
Volkswagen Passat TDI
Gebruikers-avatar
Blue Sky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 17:37

Ik heb inmiddels de sensor vervangen en mijn cam werkt weer prima.

Afbeelding

Afbeelding

Dit condensatortje zat los en moest opnieuw gesoldeerd worden. Delicaat klusje zo op die flatcable.

Afbeelding

En dit is het glas van de sensor.

Afbeelding

Oude en nieuwe sensor.

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn gemaakt met een Sony DSC-P52. Nu weer verder met de keuken want daar ben ik ook nog mee bezig :-)
Volkswagen Passat TDI
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Erg leuk dat je er een fotoverslag van hebt gemaakt!

En... Natuurlijk blij te horen dat hij het weer doet! Overigens kan je die sensor nog mooi modden voor IR-fotografie door het IR-filter er af te slopen (en in een 350D met kapotte sensor te stoppen).
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
MarietB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2009 10:22
WoonplaatsCOLON Heerlen

Ik vind dit ontzettend knap gedaan!
Gebruikers-avatar
Fr3ddy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2010 15:55

Ik ook!

En voortaan weer gewoon Scotch Tape gebruiken om je sensor te cleanen, haha!
5D + gLas
Gebruikers-avatar
Blue Sky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 17:37

MarietB schreefCOLONIk vind dit ontzettend knap gedaan!
Thanks !! :D
Volkswagen Passat TDI
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar