Good photographic skills can often overcome these limitation

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Ik ben al eerder deze onduidelijke opmerking tegengekomen. Kan iemand vertellen WELKE skills hij precies zal bedoelen?

EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS
Weaknesses: The greater zoom range of the 28-135 is associated with linear distortion at the zoom ends as well as vignetting and mild chromatic aberration. Image quality doesn't hold up to large print enlargement if you shoot at apertures wider than f/8 or f/11 compared to the L-zooms. There are many times where you want to control background by opening up aperture, and your options with the 28-135 lens are limited. Good photographic skills can often overcome these limitations.

http://www.wlcastleman.com/equip/review ... /index.htm
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Dat vraag ik me ook af. Ik denk dat je die review hoe dan ook met een korrel zout moet nemen. Gezien hij spreekt over een "poor build quality" terwijl hij zelf blijkbaar twee stuks heeft gehad die van "good build quality" waren volgens hem.
Nu kan je me een hoop vertellen en vooral dat er kwaliteitsverschillen in lenzen zit maar ook in de bouw?
Gebruikers-avatar
efgee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2009 11:59
WoonplaatsCOLON Oosterwolde

Hij bedoeld hier mee dat wanneer je scherpte diepte met deze lens wil bereiken je creatief moet zijn, dwz hoger diafragma getal is vaak niet mogelijk bij deze lens ivm beperkte lichtsterkte. (F4-F5.6). Dus moet je gaan spelen met ISO of met statief en dergelijke.
Op zich is er niets mis met deze lens. Ik heb deze lens ook. De bouw van de lens is minder degelijk dan de 24-105L lens. Ik heb de lens zelf al eens vergeleken met de 24-105L (van een vriend): foto van een muur op gelijke brandpunt afstanden. Ik kon zelf weinig verschil zien.

groet,
Fokke
[size=75]Canon 40D, Canon 28-135 mm IS USM. EF 70-200mm F/4[color=red]L[/color] IS USM
Redged, Kata, B+W, Hoya.][/size]
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Met de ISO of statief verander je niets aan de scherptediepte hoor....

Ik vraag me dus af welke skills hij bedoel... ik kan ze niet verzinnen....
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Sushi schreefCOLONMet de ISO of statief verander je niets aan de scherptediepte hoor....

Ik vraag me dus af welke skills hij bedoel... ik kan ze niet verzinnen....
Dat dacht ik ook, vandaar mijn vraag.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

Sushi schreefCOLONMet de ISO of statief verander je niets aan de scherptediepte hoor....
niet direct, maar beide instellingen stellen je wel in staat om je sluitertijden langer, en daarmee je diafragma kleiner te laten zijn...
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Maar dat diafragma kán juist niet kleiner. Da's juis de clou. Verhaal zeker niet helemaal gelezen? :wink:
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

hmm... nog een keer gelezen, maar ik zie nog steeds nergens staan hoe klein het diafragma kan of dat daar een maximum op zit.

neemt niet weg dat ook ik de laatste zin opvallend vind en niet goed kan plaatsen trouwens ;)
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
Gebruikers-avatar
efgee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2009 11:59
WoonplaatsCOLON Oosterwolde

There are many times where you want to control background by opening up aperture, and your options with the 28-135 lens are limited. Good photographic skills can often overcome these limitations.

Het gaat om bovengenoemde zin. De opties zijn beperkt als je wilt spelen met diafragma. Dwz (en dat is mijn ervaring ook)
Met een hoog diafragma getal ben je al gauw beperkt in sluitertijden ivm de lichtsterkte van de lens. Want die is beperkt.

gr,
Fokke
[size=75]Canon 40D, Canon 28-135 mm IS USM. EF 70-200mm F/4[color=red]L[/color] IS USM
Redged, Kata, B+W, Hoya.][/size]
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Er wordt ook gesproken dat de beeldkwaliteit beter wordt als je kleinere diafragma's gebruikt. Dus een goede beeldkwaliteit met een groot diafragma zou moeilijker zijn met dit soort superzooms omdat je anders lensfouten krijgt.
Of lees ik het nu helemaal verkeerd?
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind het helemaal niet onduidelijk, en kan me prima voorstellen wat de auteur bedoelt...
Besef je alleen dat je over nuances spreekt. Je kunt nog zo'n mooie verzameling skills hebben, maar van f/5,6 maak je geen F/1,2. Tuurlijk zijn er allerlei manieren om je beeld desondanks te beïnvloeden...
... Spiegel-Werk ...
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik zou me kunnen voorstellen dat de auteur bedoelt dat je je afstand tussen het voorwerp en je objectief moet veranderen om verschil in scherptediepte te genereren. De makkelijkste methode is natuurlijk je diafragma veranderen, maar aangezien dat hier niet super wil zul je een alternatief moeten zoeken. Een andere mogelijkheid zou zijn om een andere invalshoek te benaderen, b.v. naar een plek lopen waarbij je beeld dusdanig is, dat je achtergrond een stuk verder weg is ten opzichte van je voorwerp. (even een half cirkeltje lopen bijvoorbeeld, zodat je net die ene "scherpe" boom of auto in de achtergrond laat verdwijnen en je alsnog een blurry achtergrond krijgt).


Mag ik mezelf nu overigens photographically skilled noemen?

:P
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

hm.. photoshop skills kan dat wel..

focus stacking zoals dat in macro soms gebruikt word. 2 foto's maken 1 scherpe boom en 1 helemaal out of focus.. en dan met focus stacking daar wat van maken..
Canon speelgoed en een leica X1
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

gumpje schreefCOLONIk vind het helemaal niet onduidelijk, en kan me prima voorstellen wat de auteur bedoelt...
Besef je alleen dat je over nuances spreekt. Je kunt nog zo'n mooie verzameling skills hebben, maar van f/5,6 maak je geen F/1,2. Tuurlijk zijn er allerlei manieren om je beeld desondanks te beïnvloeden...
Als je ons nou eens deelgenoot maakt van jouw prima voorstelling?! :)
Is ut nau me camera of muh camera?!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar