50 mm Zeiss

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
TimZ11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2010 21:22

Iemand die de Zeiss Planar gebruikt?
Laatst gewijzigd door 1 op TimZ11, in totaal 21 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ja, er is iemand die die lens gebruikt. Wat wil je weten?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

TimZ11,

Bedoel jij de "Carl Zeiss 50mm ZE Planar T f/1.4"?

Zo ja, dan is het in eerste plaats handmatig scherpstellen, want een automatische (AF) focus heeft de lens niet. Op diafragma f1.4 zeer soft en niet goed bruikbaar vanwege een hele kleine scherpte/diepte. Minimaal het diafragma afknijpen naar f2.8. Het ideale werkdiafragma van deze lens ligt rond de f5 a f5.6; is hij op zijn scherpst. Het diafragma verder afknijpen dan f8, is niet aan te raden, vanwege het terug lopen van de scherpte. Tevens vind ik de bokeh ook niet zo mooi; een beetje hoekig in de onscherpe achtergrond.

Kortom: Geen slechte lens, maar mijn inziens geen top lens. 8) Welke wel goed is en volgens mij qua verkoopprijs nog onder de Zeiss ligt, is de Sigma 50mm f1.4 HSM; zeker het overwegen waard.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
TimZ11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2010 21:22

Dat is een goeie vraag. Sinds de aankoop enige jaren geleden heeft mijn vriendin mijn 50 mm 1.4 gejat, en denk ik na over de aanschaf van een eigen lensje (liefst een waar ze af blijft, anders ben ik zo terug bij af, daarom dacht ik het best een zonder af)...

Las dat de 2.0 een heel aardige lens is - is die goed als walk-around. Ik ben enigzins afgeleid door de naam Makro..
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

TimZ11,

Voor de duidelijkheid: Ik bedoel niet de makro f/2 variant!

De lens die ik noemde in mijn bovenste bericht, heb ik een tijdje gebruikt voor portretten, maar heb hem daarna van de hand gedaan, omdat ik toch liever AF heb.

Wil je persé een 50mm brandpunt, dan zijn er betere alternatieven!

- Canon EF 50mm f/1.4
- Canon EF 50mm f/1.2
- Sigma 50mm f/1.4 HSM

Ik ben normaal niet zo'n Sigma fan, maar de genoemde Sigma is echt ontiegelijk goed. Geld overigens ook voor de Canons.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

de zeiss is ontzettend goed hoor, wil je bizarre scherpte kan je toch beter voor een macro objectief gaan, die 50mm's worden naar mijn idee gemaakt voor portretten. dusjah zoals een macro hoeven die niet alles haarscherp te hebben anders zie je elk dingetje foutje oneffenheid etc.
Canon speelgoed en een leica X1
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

een goedkoop alternatief zou de EF-S 60mm f2.8 macro zijn van Canon. vol open vlijmscherp! en nog net iets meer tele (als dat je voorkeur zou hebben). voor portretten vind ik het geen verkeerde lens. soms gebruik ik de canon 50mm f1.8 II. maar die moet je ook naar f2.8 afstoppen voor wat scherpere opnamen. dan nog vind ik de 60mm scherper! je bent overigens wel iets meer kwijt!

Succes met de keuze
Canon
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar