Vallende lijnen 24-105 vs 17-40

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik denk er over om binnenkort een EF 17-40 te kopen voor mijn 5D MkII. De 16-35 is me gewoon te duur. Ik heb nu een 24-105 die prima bevalt. Als ik met deze een foto maak zoals onderstaande foto op 24mm en iets omhoog gericht dan krijg je dus die vallende lijnen (zo heet het toch?). Mijn vraag is nu: als ik dezelfde foto maak met een 17-40, ook op 24mm, is het effect dan hetzelfde als bij de 24-105 of is het minder? Misschien is het wel een hele domme vraag maar ik heb er niet echt een antwoord op kunnen vinden. Wel iets op Photozone dat de 24-105 een "massive barrel distortion" (massieve tonvormige vertekening :wink: :wink: ) vertoont op 24mm. Maar dat is volgens mij niet hetzelfde. Vandaar mijn vraag en nou zijn er vast wel mensen die ervaring hebben met beide objectieven en hier een antwoord op hebben (dat hoop ik tenminste).

11649

Grtz, Gerard.
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

ik heb ze beiden op de 5dII en om eerlijk te zijn merk ik het niet... als het wel storend aanwezig is ros ik m ff door PS3 heen
[url]http://www.flickr.com/photos/bartkoper/[/url]
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Grotere beeldhoek geeft nog meer vervorming. Als je de opname ruim kadert kun je het met software (LR of DxO om maar een paar te noemen) heel makkelijk weer rechttrekken.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dit is vervorming tgv het perspectief.
http://toothwalker.org/optics/distortio ... erspective" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat heb je met iedere groothoeklens als je h'm scheef houdt.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Truuk is om het zelf hoger op te zoeken door op bijvoorbeeld een ladder te klimmen of een Tilt/shift lens te kopen.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dit komt gewoon omdat je je camera kantelt. Buiten eventuele vervorming van een lens zal ieder brandpunt dit effect teweegbrengen zodra je je camera niet parallel houdt met de lijnen. Dus ook de 17-40 zal dit hebben, de 24-70, de 16-35, noem het maar op.
De 17-40 vervormt op 24mm wel minder dan de 24-105 op 24mm

Het zal in de foto pas recht zijn als je met je camera gruwlijk omhoog kan (en dat is vaak meer dan twee meter, dus al snel niet meer met een gewoon keukentrapje te doen) of met een Tilt-Shift (maar beide tips gaf Bob ook al)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Dank voor jullie reakties, dit is al een beetje wat ik vermoedde. Ik weet dat het komt door het omhoog richten van de camera. Ik dacht het misschien minder zou zijn omdat je niet meer in de uiterste groothoek van het objectief zit. De volgende keer moet ik ruimer kaderen dan kan ik het in Lightroom nog rechttrekken.

Een hoger standpunt was daar niet mogelijk, of ik moest boven op het standbeeld van graaf Jan van Nassau klimmen. Ik denk niet dat dat word gewaardeerd :wink:.
Grtz, Gerard.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

---
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Dat speelt ook een beetje mee. Mijn polarisatiefilter past nu op alle lenzen en zou dan ook op een 17-40 passen. Maar de belangrijkste reden blijft de prijs. Als ik de Tamron 10-24 in de verkoop doe dan ben ik al een mooi eind op weg naar een 17-40. En ik denk ook dat ik f2.8 niet echt zal missen.
Grtz, Gerard.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Probeer eens de 30-dagen proefversie van DxO, je weet niet wat je ziet:
http://www.dxo.com/intl/photo" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Het verbaast me eigenlijk dat Jeroen en Chris zeggen dat er op 24 mm verschil zit in de vertekening tussen beide lenzen. Theoretisch zou het zo moeten zijn dat de vervorming t.g.v. perspectief exact gelijk is. Perspectivische vervorming is 100% gerelateerd aan brandpuntsafstand, elk verschil anders dan de brandpuntsafstand kan dus alleen maar worden veroorzaakt door lensfouten.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@eric_nl: Volgens mij heb je gelijk.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^+1
Subtiel maar belangrijk verschil:
vervorming ==>> fouten in het objectief
vertekening ==>> positie van de camera ten opzichte van het object
mate van vertekening ==>> de brandpuntsafstand

Daarom zou je eerst moeten corrigeren voor de objectieffouten (ton-, kussen-, snorvervorming) en daarna voor de vertekening.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

wat ik altijd doe in dit soort situatie's is verandering van mijn standpunt en door dit de "vallende" lijnen zelfs te versterken om zo dit soort foutjes onderdeel te laten worden van de foto, is geen oplossing maar gewoon "misbruik" van de fouten die je toch niet kunt omzeilen, tenzij je met software aan de gang gaat of zelfs tilt en shift lenzen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik heb de proefversie van DxO Optics gedownload maar ik kan nog niet vinden waar ik die lijnen weer recht kan zetten.
Kan iemand mij dat even vertellen?
Grtz, Gerard.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Volgens mij doet DxO dat helemaal automatisch bij het verwerken als je je camera en lensgegevens gedownload hebt in het programma toch?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Bij mij gebeurt dat niet. Er worden wel automatisch enkele correcties gedaan maar de lijnen worden niet rechtgetrokken.
Grtz, Gerard.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Mm.. helaas, kan ik je ff neit verder helpen, probeer hem ook net uit.
Bij lightroom 3 kun je het wel vrij eenvoudig in beeld zien en gebruiken. Die misschien ook uitproberen?
Trouwens, volgens mij kan het standaard bij je camera geleverd DPP het ook?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

eric_nl schreefCOLONHet verbaast me eigenlijk dat Jeroen en Chris zeggen dat er op 24 mm verschil zit in de vertekening tussen beide lenzen. Theoretisch zou het zo moeten zijn dat de vervorming t.g.v. perspectief exact gelijk is. Perspectivische vervorming is 100% gerelateerd aan brandpuntsafstand, elk verschil anders dan de brandpuntsafstand kan dus alleen maar worden veroorzaakt door lensfouten.
De vervorming door het perspectief zal ongetwijfeld gelijk zijn.
Maar optisch gezien vervormt de 24-105 meer dan de 17-40 op 24mm. Dit in combinatie met een vervorming door perspectief zal dan nog meer opvallen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

DxO corrigeert automatisch de objectiefvervorming als de camera+objectiefcombinatie ondersteund wordt.

De perspectiefvertekening corrigeer je zelf door over 2 wegglopende lijnen te selecteren (er verschijnen dan stippellijnen op de weglopende lijnen).

Het handigste is om van een A4-tje met tekst een opname onder een hoek te maken (wel iets van f/11 of f/16 gebruiken i.v.m. de scherptediepte).
Het A4-tje zie je dan als een trapezium op de opname.

Daarna de perspectiefvertekening corrigeren zodat je weer een rechthoekig A4-tje krijgt.
De tekst is dan ook goed leesbaar als het origineel messcherp is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar