bescherm- of uv-filter?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Eos400dRookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2007 14:22
WoonplaatsCOLON Emmen

Hallo allemaal,

Ik ben binnenkort van plan een telezoom aan te schaffen. Waarschijnlijk de EF 70-200mm f/4 usm. Nu is mijn vraag:
Om het frontglas te beschermen en in topconditie te houden, is dan een UV-filter noodzakelijk, of kan een helder beschermfilter ook prima zijn. Ik lees namelijk berichten, dat uv-licht niet kwalijk is bij een digitale slr. Vroeger bij analoge, was het wel zinvol omdat het nadelig is voor de film in de camera.
Kortom: Is een UVfilter (merk HOYA-B+W-CANON-TIFFEN) wel effectief, of volstaat een goede kwaliteit transparante beschermfilter ook?
Ik heb gezocht naar deze vraag, maar ik kom in de geposte berichten niet tot een duidelijk antwoord hierop.

Groet Sascha
Laatst gewijzigd door 1 op Eos400dRookie, in totaal 7 keer gewijzigd.
Canon EOS 70D met grip & Canon EOS 400D met grip, EF 24-70mm F4L IS USM, EF-S 17-85mm IS USM ❌, EF 70-200 L F/4 IS USM, EF 50mm 1.8 II, Speedlight 430ex II transported in een Lowepro Slingshot ;)
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

zijn veel discussies over. het kan nut hebben in erg stoffige of zanderige gebieden. maar, vergeet niet! je verliest beeldkwaliteit met een extra stukje glas ertussen. zelf nooit zo'n fan geweest van UV filters ivm Flares en teruglopende scherpte, en draai dus liever ter bescherming mijn zonnenkap op de lens! (standaard)

Succes
Canon
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

ik ben ook van het anti-filter, pro-zonnekap kamp!
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

XiaoBianZi schreefCOLONik ben ook van het anti-filter, pro-zonnekap kamp!
+1
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Blue Sky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 17:37

Ik heb een "UV filter" besteld via e-bay uit hongkong voor nog geen 2 € inclusief verzenden. Het is niets meer dan een stuk glas gevat in aluminium. Maar omdat ik hem besteld had voor bescherming van mijn lens heb ik daar geen moeite mee. En ik zie geen verschil tussen het wel of niet opgeschroefd hebben van dat filter.
Laatst gewijzigd door 2 op Blue Sky, in totaal 7 keer gewijzigd.
Volkswagen Passat TDI
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Ik zeg niks over wel of geen filter.
Maar als je besluit wel een filter te nemen, neem dan een wel een goede zoals bv met mrc coating oid,dat scheelt enorm vooral met reflectie's (eigen ervaring)
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Blue Sky schreefCOLONIk heb een "UV filter" besteld via e-bay uit hongkong voor nog geen 2 € inclusief verzenden. Het is niets meer dan een stuk glas gevat in aluminium. Maar omdat ik hem besteld had voor bescherming van mijn lens heb ik daar geen moeite mee. En ik zie geen verschil tussen het wel of niet opgeschroefd hebben van dat filter.
Het lijkt me sterk dat je met een stuk goedkoop afvalglas van twee euro voor je lens geen verschil ziet. Je hebt altijd verlies, hoe goed je filter ook is.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Dit is de eeuwige discussie, hier is mijn positie:
Voor bescherming van je front-lens tegen stoten is een zonnekap nuttiger.
Een UV of clear-filter gebruik je als het nodig is: op het strand, bij grijpgrage kindervingers etc.
Alles wat in het lichtpad zit heeft invloed, hoe beperkt ook.
Als je het verschil niet ziet tussen geen filter en een €2,- filter betekent dat je lens kapot is!

Als je toch een filter wilt, dan zou ik een goede nemen, de duurdere Hoya's, B+W, Kaisermann enzovoort.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Mossel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2008 11:50
WoonplaatsCOLON Den Haag

UV-filter heeft volgens mij toch weinig zin omdat de sensor niet gevoelig voor uv-stralen?

Heeft iemand trouwens ervaring met de kwaliteit van de Canon Protect-filters?

Groet,

Michel
Canon 40D Gripped - EF 24-105 f/4L USM - Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

@PHD, er zijn testen waarin objectieven hogere MTF waardes scoorde met filter... Het gebruik van een goed filter is qua scherpte niet echt een probleem, de toename van flare is wel een issue, daarom idd. altijd een zonnekap gebruiken.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Leesvoer, een berichtje wat ik tijden terug op EOSD plaatste...

Vwb scherpteverlies, er is op internet wel wat te vinden. Zo schijnt iemand van Hasselblad testen te hebben gedaan. Conclusie, scherpteverlies met goede glasfilters is er eigenlijk niet, met plastic filters wel

http://home.c2i.net/jostein.oksne/Utstyr/filters.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ja, daar staat verder geen test Wat andere linkjes en quotes:

http://forum.fourthirdsphoto.com/showthread.php?t=18918" onclick="window.open(this.href);return false;

Citaat:
I didn't expect there to be a significant difference but I was surprised to see that the presence of the filter increased the sharpness quite a bit when the aperture was wide open (f2.. Personally, I wouldn't want to use this lens below f4.0. But if I did, I certainly would use the filter. Besides, it also protects the front lens element.


http://forum.fourthirdsphoto.com/showthread.php?t=18458" onclick="window.open(this.href);return false;

Citaat:
I keep a high-quality Hoya HMC Super UV(0) filter on each of my ZD lenses and it seems clear from these results that there is no harm to my pictures in doing so.


Imatest zelf geeft aan:

http://www.imatest.com/docs/lens_testing.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Citaat:
Lens surfaces should be clean. You should note whether you have a protective (UV or Skylight) filter. It can make a difference— more likely reduced contrast than reduced sharpness.


Mijn tip, zelf even testen, ik zie zelf eigenlijk geen verschil, en blijkbaar is er MTF technisch weinig te vinden. Vermindering van contrast en een toenemende kans op flare is er wel.
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

De vraag van de starter is wel of niet. Zelf heb ik wel ter bescherming, ik zal idd een een keer testen wat het kwaliteits verlies is met 2 foto's oid.

Maar als jij een startende 'fotograaf' bent en bang bent om schade op te lopen zou ik 't idd lekker doen. Maar neem wel een B+W filter of een andere met goed speciaal glas.
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
Blue Sky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 17:37

Ach ja, afval glas :mrgreen: Ik zie geen verschil maar er zullen er vast bij zitten die wel verschil zien. En inderdaad, het gaat meer om de flares dan om de scherpte. Als je daar rekening mee houdt is er weinig aan de hand. Maar goed, iedereen zijn mening nietwaar :) Ik ben in ieder geval tevreden met mijn jampot bodem :)
Volkswagen Passat TDI
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Blue Sky schreefCOLONIk heb een "UV filter" besteld via e-bay uit hongkong voor nog geen 2 € inclusief verzenden. Het is niets meer dan een stuk glas gevat in aluminium. Maar omdat ik hem besteld had voor bescherming van mijn lens heb ik daar geen moeite mee. En ik zie geen verschil tussen het wel of niet opgeschroefd hebben van dat filter.
Lijkt me een hele zinvolle investering op een lens van een paar honderd euro :wink: \

Ook ik ben anti UV filer, die dingen worden je bij de verkoop van een objectief aangesmeerd, omdat het extra verkoop genereert, terwijl de verkoper dondersgoed weet dat het ten koste gaat van de kwaliteit. Als je op het strand foto's maakt met veel wind, dan kan ik me de extra bescherming nog indenken, maar verder is het echt onzinnig. Gebruik gewoon standaard altijd je zonnekap, bevalve bescherming zorgt het ook voor contrastrijkere beelden, zelfs bij minder zonnig weer. Het gebruik van (zelfs de duurste) filters gaat altijd ten koste van contrast, flare, scherpte.

Alleen op de 17-40 wil ik nog wel eens een filter gebruiken, omdat de zonnekap onvoldoende bescherming biedt (ondiep en wijd) en omdat de 17-40 niet weather sealed is zonder filter, dus bij slechtweerfotografie gaat het filter erop. De 24-70 en 70-200 hebben een veel diepere zonnekap die voldoende bescherming biedt en hier komt dus never nooit een UV filter op, laat staan een Hongkong tokkiewokkie filter van twee euro.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik heb op al mijn lenzen een UV filter zitten. Al is het alleen maar voor een verzekerd gevoel. Wel heb ik hoogwaardige multicoated UV-filters er op zitten, omdat je anders de kwaliteit van je fotos op het spel zet. Gebruik je goede UV-filters... dan is geen fotograaf die het verschil ziet in scherpte. Flare heb ik nog nooit gezien op mijn fotos zolang ik de zon buiten beeld hield (zelfs met mijn 17-55).
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Dexter202

Mijn ervaring:

Ik ben ooit met camera gevallen, en wat het toeval wil is de camera (die wel in een tas zat) tegen de grond geslagen. Resultaat: filter kapoet, lens piekfijn in orde :D Sindsdien heb ik op alle lenzen filters 8)

Scherpteverlies is nihil, zelfs met goedkopere filters (Tiffen). Op bepaalde objectieven (zoals mijn 24-105) geven ook duurdere filters (B+W MRC) minder contrast en flair.

Nu gebruik ik op al mijn objectieven B+W MRC filters, m.u.v. de 24-105 i.v.m. flair gevoeligheid. Op de andere objectieven heb ik hier nog geen last van gehad.
Gebruikers-avatar
Blue Sky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 17:37

arnold_w schreefCOLON Lijkt me een hele zinvolle investering op een lens van een paar honderd euro :wink:
Ik heb dat filter besteld met in het achterhoofd dat als ie niet goed is je hem altijd nog als onderzetter kan gebruiken, wat wil je ook voor 2 € :) Maar het viel reuze mee, een prima "filter" als bescherming. Dus zo zie je maar, zelfs afval glas kan prima zijn :mrgreen: Op L glas kan je natuurlijk geen 2 € filters schroeven, dat lijkt zo goedkoop :mrgreen:
Volkswagen Passat TDI
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

het gebruik van een beschermingsfilter is puur persoonlijk en in sommige gevallen zelfs sterk aan te bevelen, dus dit zal altijd een discussie met voor en tegenstanders worden, ongeacht de kwaliteit van het filter.
Dus als jij je beter voelt met een filter dan moet je dit gewoon doen, alleen zou ik de kwaliteit van het filter even afstemmen op het gebruik, is het voor altijd erop dan niet bekibbelen op een filter, is het puur af en toe een beschermlaagje tegen weer, wind en omstandigheden dan mag een goedkoper best, maar in je achterhoofd nemen dat de kwaliteit soms behoorlijk achteruit kan gaan, met name flares, CA en in sommige gevallen ook de scherpte.
Fotograferen is kijken niet klikken.
De vijand
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 19:26
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

UV filters zijn op UV gebied volkomen nutteloos op ons zeeniveau. Hoe hoger je komt hoe meer UV straling en als zodanig krijgt het UV filter dan wel zijn nut.

Als bescherming kan het zijn nut wel hebben maar maak een afweging van de volgende nadelen:

Je lens pakt minder licht (hoeft geen bezwaar te zijn)
Alleen de duurdere (Hoya HD of B&W MRC) bieden de beste kwaliteit mbt lensflare en scherpte
Als je het glas zou breken versplintert het en kan schade aan je lens geven. Het beschermt dus eigenlijk alleen tegen een krasje.
Een krasje voorkom je ook met je zonnekap die je gewoon altijd moet gebruiken.

Mocht je bij kracht 6+ op het strand gaan schieten dan kan een UV filter als bescherming raadzaam zijn omdat zand krassen kan veroorzaken.

Kortom, als je zuinig bent op je spullen en er voorzichtig, gecontrolleerd mee omgaat dan is de zonnekap voldoende voor bescherming naar mijn mening en maak je de mooiste plaatjes!
Laatst gewijzigd door 1 op De vijand, in totaal 9 keer gewijzigd.
Met de vriendelijke groeten van De Vijand

D90 & Grip | Nikkor Glas van 24 t/m 200mm | Gemiddeld grootste diafragma f2.3
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar