Portret met 100mm macro

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
tweenie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2010 20:15
WoonplaatsCOLON Volkel
CONTACTCOLON

Hallo Forumleden,

Vandaag niet alleen mijn macro 100mm 2.8 buiten gebruikt maar ook binnen voor portretopnames.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ikzelf ben er zeer tevreden mee. :o

1:

Afbeelding

2:

Afbeelding

3:

Afbeelding

4:

Afbeelding

5:

Afbeelding

Groeten
Twan
als ik het niet meer weet .... kijk ik hier
_________________________________
canon eos6d -- ef24-105[b][color=#FF0000]L[/color][/b] -- ef100-2.8macrousm -- ef50mm 1.4EX -- ef70-210 F4 -- EX430II
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik zat net iets te lezen m.b.t. het scherpstellen en ik zie het hier ook terug, bij foto 1 is "hij" in zijn gezicht net even wat minder scherp dan "zij". Volgens dat tijdschrift zou je dan op de middelste punt moeten scherpstellen en dan zou je allebei scherp in beeld krijgen.

Qua compositie is er niks mis mee. Mevrouw kijkt lekker bijdehand in de lens

3 is ook wel een stoere foto,
4 en 5 vind ik het meest geslaagd.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Anoniem 3

Met uitzondering van #4, waar het scherptepunt m.i. verkeerd, nl op de das, ligt, vind ik het TOP-portretten.
Dat geldt voor de foto's maar ook voor de geportretteerden.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Een hele fraaie reeks en itt Gabriël vind ik het focuspunt van #4 helemaal niet verkeerd.
De scherpte op de das is imo goed gekozen omdat het gezicht met de neergeslagen ogen nu minder aandacht vraagt!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@gabriel en j.jennekens, de scherpte van de jongen in foto is die is goed genoeg? Ik heb het idee dat deze minder scherp is.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Leonidaz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2010 22:43
CONTACTCOLON

Mooie kindertjes (halfbloed?) en prima geschoten! wat betreft de eerste de jongen is idd niet scherp. Kan zijn dat het zo bedoeld is (doe ik ook wel eens bij een portret van de een de ander wat vager op de achtergrond. Als het niet de bedoeling was de volgende keer F4 gebruikern ofzo.
[size=75]30D | 50 F1.8 | 17-85 F4.0-5.6 IS USM | 70-200 F4 L USM | Redged RTT-423 + RT-1 | Flipside 300[/size]
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Erg mooi gedaan hoor.
Stuk voor stuk mooie platen, met nr.5 als favoriet.
Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Nummer 2 en nummer 3 vind ik echt heel gaaf. Heerlijk scherp en twee mooie blikken. Huid is ook goed zacht (niet té overdreven) wat het geheel erg zacht doet overkomen. Blik van de jongen op 4 is super. Dat hij in het haar (bijna wel/net niet) dicht loopt vind ik hier juist wat toevoegen.

Ik heb geen EXIF reader maar als je een portret maakt van twee mensen achter elkaar dan is het bijna onmogelijk om ze beide scherp te krijgen. Dan moet ja een heel hoog F getal toe.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Prachtige serie hoor.
Alleen nr 1 vind ik qua belichting niet helemaal je van het.
Op nr. 2 die haar over haar neus misschien nog even wegshoppen.
Favo zijn nr 3 en vooral nr 4

grt, Cees :wink:
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Bij foto 1 is "hij" in zijn gezicht net even wat minder scherp dan "zij". Volgens dat tijdschrift zou je dan op de middelste punt moeten scherpstellen en dan zou je allebei scherp in beeld krijgen.
Als het de bedoeling is dat ze allebei scherp zijn, dan zou een hoger f-nummer een betere oplossing zijn. Overigens vind ik de foto zoals deze is qua scherptediepte okay, het geeft diepte en geeft de foto letterlijk een focuspunt op het meisje.

Bij foto #4 vind ik de onscherpte van het gezicht helemaal goed. Alleen is de shawl wel scherp en nogal fel van kleur waardoor deze afleidt, misschien dat de shawl gedesatureerd kan worden (kortom, iets minder fel van kleur).

Voor de rest niets mis met de foto's. Leuke moddellen - je eigen kinderen?
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

foto 1, jammer van de scherptediepte, En de krappe kadering. Zou hem iets ruimer aan de zijkanten houden.
foto 2, Vind de foto verder goed gelukt. Maar zou de scherpte op het andere oog(van haar uit linkeroog) genomen hebben. compositie is wel leuk.
foto 3, Staat er mooi op. Hou er niet zo van dat een gedeelte van het onderwerp in de achtergrond verdwijnt(maar dat is smaak verschil)
Foto 4, Ben ik het met Addy101 eens.
foto 5, Zou ik ook iets donkerder gemaakt hebben, Waardoor de lichte huid aan de linkerkant wat donkerder wordt.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
MGf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2010 19:59

PanzerFaustNL schreefCOLON@gabriel en j.jennekens, de scherpte van de jongen in foto is die is goed genoeg? Ik heb het idee dat deze minder scherp is.
Minder scherp? Ik denk dat je best wel onscherp mag zeggen. :)

Vraagje, Twan: Waarom heb je alle foto's op F2.8 geschoten?
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Leuk hoor! Zie je dat zo;n lens veel meel mogelijkheden heeft. Meeste is al genoemd. Met f2.8 krijg je idd voor portretten een enorm DOF, zoals bij 1 duidelijk te zien is - als ze op een wip-wap in de speeltuin zaten, was dat minder storend geweest dat bij deze achtergrond. Mag je met een plas licht best naar de F9 of hoger proberen te trekken, eens kijken wat daar voor een beeld geeft.

2 en 3 lopen hier op de niet-gecalibreerde monitor behoorlijk dicht qua haar en kleur. 4 is keurig (hoe zou die er zw/w uit zien), 5 is toppertje. Keep on truckin'!
Gebruikers-avatar
tweenie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2010 20:15
WoonplaatsCOLON Volkel
CONTACTCOLON

Hallo Forumleden,

Bedankt voor al jullie reakties, altijd leuk om complimenten te krijgen :D

@ PanzerFaustNL : dit was ook mijn opzet om hem onscherp in beeld te krijgen. Ik was aan het testen/kijken hoe mijn macrolens als portretlens was in te zetten. Daarom zijn de foto's ook met F2.8 genomen. Heb namelijk ook gebruik gemaakt van natuurlijk daglicht. Verder bedankt
@ gvasseldonk : Bedankt, betreffende foto 4 klopt, maar vind hem zelf heel mooi.
@ j,jennekens : Bedankt voor je reaktie
@ Leonidaz : Ook bedankt, zie verder boven waarom de jongen onscherp is :D .
@ slakkie75 : Bedankt :lol:
@ E7picture : Leuk om te horen dat je ze gaaf vindt.
@ ceesd : Bedankt
@ addy101 : Dit was inderdaad de bedoeling. Klopt ook bij foto4. Hier heb ik de kleuren iets feller gemaakt.
@ BossA : Bedankt voor je commentaar, ga ik zeker iets mee doen volgende keer. Blijft moeilijk met natuurlijk licht.
@ MGf : De foto's zijn alle met F2.8 geschoten als test en om de sluitertijd niet te laag te krijgen. Het blijven kinderen :lol:
@ Hari Seldon : Zal zwart is gaan proberen, bedankt voor je reaktie.

Groeten Twan
als ik het niet meer weet .... kijk ik hier
_________________________________
canon eos6d -- ef24-105[b][color=#FF0000]L[/color][/b] -- ef100-2.8macrousm -- ef50mm 1.4EX -- ef70-210 F4 -- EX430II
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar