Onscherpe foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Dank je Andre!

Als de foto's wel scherp zouden zijn als ik buiten fotografeer, dan kan het denk ik niet een front- of backfocus probleem zijn, of wel?
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Als je nog even bij verteld welke lens je gebruikt kan er gerichter gezocht worden naar een oorzaak/oplossing.
Heb in de EXIF gezien (zittende dame) dat er met een lens gewerkt wordt dat op 30mm staat (Canon 18-55mm IS Mk II?)

Buiten gaat het wel goed, gebruik je dan ook een statief?? Zo nee, dan KAN dat het euvel zijn. Je zou denken dat een statief een 'scherpe' foto opleveren moet omdat je geen beweging in de camera/lens hebt. Niets is minder waar als IS nog aan staat.
IS wil een beweging compenseren dat er niet is, en blijft daar naar zoeken. Hierdoor raakt het IS-systeem in de war omdat het geen beweging kan corrigeren.

Kortom de veel gegeven tip is hier ook het proberen waard: bij gebruik statief => IS uit!

(volgende vraag zou denk ik zijn: Wat is EXIF?? In de EXIFstaan de gebruikte instellingen van de camera en eventueel gebruikte software in de computer)
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Dag Andre, fijn dat je met me mee wilt denken.

De foto's die ik geplaatst heb zijn niet met statief gemaakt. Ik heb die pas onlangs gekocht, in de hoop dat het probleem dan over zou zijn. Nee dus, en wellicht ook te verwachten, ik heb best een stabiele houding, dacht ik.
Ik heb net buiten foto's gemaakt, zo maar van bomen etc waarbij ik dezelfde afstand tot de boom heb gehouden dan bij de portretfoto's, en maar de automatische modus heb ingesteld. Ik zal er zo een paar uploaden.
De lens is EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS STM.

Wel een goede tip, om de IS uit te zetten wanneer ik met statief fotografeer. Dank daarvoor, dat had de fotohandelaar er niet bij gezegd...

Ik ga even kijken hoe het ook weer moet en een paar zojuist gemaakte foto's uploaden.

Bedankt!
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

43227

43226

43225

43224

PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Deze foto's zien er zo 1-2-3 scherp uit, dus da's mooi.

Volgende tip is (tenminste, die ik toen kreeg in het begin van mijn fotografie carrière) :
sluitertijd = aantal mm * 1.6, voorbeeld:
18mm lens 'afstand', dan een tijd aanhouden van 1 / (18*1.6) = 1 / 28.8 => afgerond 1/30 van een seconde.
55mm lens 'afstand', dan een tijd aanhouden van 1 / (55*1.6) = 1 / 88 => afgerond 1/100 van een seconde.
Let wel, dit is slechts een vuist-regel, wil niet zeggen dat je op 55mm en 1/30 tijd nooit scherpe foto's kunt maken.

Ander puntje van aandacht is je diafragma ("F-getal"). Als die klein is (groot "F-getal", bijvoorbeeld F22) dan is ook een groter gebied voor en achter het scherpstelpunt scherp. (Grotere 'Depth-Of-Field'). Andersom met met een groot diafragme (klein "F-getal", bijvoorbeeld F2.8) is een heel klein gebiedje voor en achte het scherpstelpunt scherp.

F22 = klein en F2.8 = groot?? Erg verwarrend maar er is een verklaring voor die ik zo niet geven kan...
Uitleg: http://www.youtube.com/watch?v=l3zdybilbCY" onclick="window.open(this.href);return false; (weet niet hoe jouw Engels is...)

En nog maak ik regelmatig onscherpe foto's... ("klik maar raak voor een knaak", wissen kan altijd nog...)
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Even een paar vragen.
Heb je zelf het cellofaan van de verpakking verwijderd? Met andere woorden wie heeft het menu ingesteld?
aangezien je zegt half kaasje L denk ik jij zelf?

Wat je kan proberen is zet de kwaliteit op RAW en niets anders en de mode op M. Kies kleur RGB. verder op Neutraal of standaard.
Wit balans op automatisch ISO op 100 of 200 ISO. Diafragma op f 8 of f9 of 11 grote wiel op de achter kant recht naast het schermpje.. Stel de scherpstelling op spot alleen middelste vierkantje. Pas de belichting aan met het kleine knopje rechts aan de voorkant. Maak nu een paar foto’s en kijk of ze beter zijn.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Voor scherpte maakt RAW of JPG niets uit...
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ja dat weet ik wel. :)
.
Maar je moet uitgaan, tenminste maar dat is mijn mening, wil ze verder gaan met beeldbewerking, je het beste in RAW moet gaan fotograferen en in de M mode wil je controle behouden. Dus waarom zou je daar niet direct mee beginnen?

Vroeger zo’n 50 jaar geleden toen ik begon had je de leerboeken van Dick en Adriaan Boer, de oprichters van het blad FOCUS. Je had toen een diafragma ring op een lens. Hun advies was toen, zet je camera op diafragma 11 afstand op 5 meter belichting op 1/125 en dan ben je altijd van 3 meter tot oneindig scherp en dan maak je altijd een respectable foto. De film gevoeligheid op DIN... ben ik vergeten. Later kwam ASA en nu hebben we ISO en meer automatisme maar de basis van de fotografie is toch het zelfde gebleven. Voor probleem oplossing ga ik altijd terug naar een voor mij beproefde basis instelling en vandaar uit ga ik dan verder.
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Hallo Andre en Roel,

@Andre: ik zit nu op cursus portretfotografie, wat je beschrijft begrijp ik. Ga 't eens proberen. Het is inderdaad mooi dat deze foto's scherper zijn, maar hoe kan het nou dat de eerdere dat niet waren? Of kan ik nu al de conclusie trekken dat mijn instellingen niet goed waren, omdat dit foto's zijn in de automatische modus?
@Roel: de fotograaf in de fotografie zaak heeft de instellingen voor me gedaan, maar inmiddels heb ik al wat geëxperimenteerd en zelf terug gezet naar fabrieksinstellingen en vervolgens weer anders ingesteld. Op advies van de docent fotografie heb ik jouw tip grotendeels al uitgeprobeerd, maar nog niet helemaal. Ik ga het nog eens doen, met alle details die je beschrijft. Dank. Nog wel even voor de zekerheid:

"Diafragma op f 8 of f9 of 11 grote wiel op de achter kant recht naast het schermpje.. Stel de scherpstelling op spot alleen middelste vierkantje. Pas de belichting aan met het kleine knopje rechts aan de voorkant"

Wat bedoel je met grote wiel etc? Naast mijn scherm pop de achterkant zit geen groot wiel. En het knopje rechts voor? Als je de gebruikelijke termen ervoor geeft, zoek ik het wel op in de gebruiksaanwijzing;-)
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Dat 'grote wiel' heeft de 100d niet.... Je moet even je handleiding doorkijken naar de diafragma instellingen.

Wat Roel bedoelde is die ring dat om 'set' heen zit (boven het blauwe/groene prullenbakje). Bij de xxD en xD camera's zit daar een draaibare ring om instellingen te kunnen aanpassen.
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

PE1PQX schreefCOLONDat 'grote wiel' heeft de 100d niet.... Je moet even je handleiding doorkijken naar de diafragma instellingen.

Wat Roel bedoelde is die ring dat om 'set' heen zit (boven het blauwe/groene prullenbakje). Bij de xxD en xD camera’s zit daar een draaibare ring om instellingen te kunnen aanpassen.
André bedankt! Had aangenomen, dat het allemaal qua bediening’s wieltjes en knoppen wel aardig overeen zou komen.
Mijn voor laatste aanname werd een aardige verassing. Tas in auto op naar de Noorderplassen in Almere. Na veel zoeken eindelijk daar aangekomen was het spoor volkomen bijster. Gelukkig paadje naar de vogelhut wel gevonden. Tas open en...geen camera! Waren twee fotografen aanwezig en om gezichtsverlies te voor komen mijn verrekijker maar gepakt! :roll:
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Roel Jansen schreefCOLON
André bedankt! Had aangenomen, dat het allemaal qua bediening’s wieltjes en knoppen wel aardig overeen zou komen.
Mijn voor laatste aanname werd een aardige verassing. Tas in auto op naar de Noorderplassen in Almere. Na veel zoeken eindelijk daar aangekomen was het spoor volkomen bijster. Gelukkig paadje naar de vogelhut wel gevonden. Tas open en...geen camera! Waren twee fotografen aanwezig en om gezichtsverlies te voor komen mijn verrekijker maar gepakt! :roll:
HAHA... Is een actie dat ook mij zo maar zou kunnen gebeuren: geen cam in de tas.
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Dag allemaal, ik heb nog een vraag ivm mijn onscherpte probleem. Ik heb met mijn Eos 100D heel veel onscherpe, grote foto's gemaakt. Nu heb ik een Apple laptop, ik zet een foto op het bureaublad, open 'm in voorvertoning. Als ik dan naar 'extra's' ga, en 'open infovenster', dan zie ik tot mij verbazing 72 dpi staan (en 3456x5184 pixels).

Betekent dit dat ik ergens in de camera (ik heb niet kunnen vinden waar dan) 'm had moeten instellen op 300 dpi ? Want ik wil foto's maken die in een boek kunnen.

Ik heb vandaag de camera (een ander merk) geleend van de fotoverkoper. Die foto's zijn wel scherp en laten in voorvertoning zien dat het 300 dpi is.

Kan iemand hier helderheid in geven? Moet je dat instellen op je camera? Waar dan? Ik heb het dus niet kunnen vinden..

groent van Claudia
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Kies je zelf je focus punt of staan alle punten aan? Bij de tweede foto (van de eerste pagina) Heb ik het idee dat de focus op haar been ligt en niet op haar ogen.
Mijn tip is; zoek in de handleiding op hoe je alleen het middelste focuspunt kan instellen (is ook de beste met crossfocus). Dan kan je zelf precies bepalen waar je op wilt scherpstellen ipv dat de camera een punt uitzoekt.

het feit dat je buiten betere foto's maakt dan binnen, betekent dat het niet aan de cam/lens ligt. Probeer mijn tip eens, ik denk dat je behoorlijke resultaten boekt.
Ps, let idd tevens op je sluitertijd. Hoewel je flitst kan een lange sluitertijd toch voor bewegingsonscherpte zorgen.

Veel succes!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

72dpi vs 300dpi heeft hier niks mee te maken en zal niet de reden van onscherpte zijn. Een computer rekent niet in dpi's en maakt daar dus ook geen gebruik van als hij een foto/afbeelding op het scherm weergeeft. Jouw scherm heeft een bepaalde resolutie in pixels en een foto heeft dat ook.. dat is ook het enige wat door de computer gebruikt wordt. Dpi staat voor Dots Per Inch, puntjes per inch dus en geeft enkel aan hoeveel puntjes (pixels) er op 1 inch af worden gedrukt als je gaat printen. Deze waarde is volstrekt willekeurig.. als ik een foto heel groot af wil drukken en hij staat op 300dpi en de foto is aan de lange zijde 3000 pixels, dan zou ik hem dus op maximaal 10 inch kunnen printen (ong. 25cm).. stel dat ik hem echter op 1 meter wil printen dan stel ik de dpi waarde gewoon op 75 in en dan kan ik op 40inch printen (3000/75=40).

Wat voor leentoestel had je mee van de fotozaak? Dat daar wel scherpe foto's uit komen wil nog namelijk nog steeds niet zeggen dat het ook aan jouw 100D ligt.. als je een compact camera met kleine sensor krijgt, dan zal er veel meer scherptediepte zijn en is het gewoon appels met peren vergelijken
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Beste mensen,

Dank voor jullie bereidheid om mee te denken.

@Rocker De leencamera was een Nikon F40. De lens die daarop zat heb ik ook op de Eos 100D geprobeerd, maar dat maakte niets uit (eveneens onscherp).
Wat je schrijft over pixels en afdrukken kan ik deels volgen. Je kunt wel een groter beeld willen afdrukken dan de 10 inch uit jouw voorbeeld, maar dan is de afdruk toch onscherp (omdat je dan geen 300 dpi meer overhoudt)? ik ga even van de situatie uit van drukken voor een boek, omdat dat mijn situatie is. De foto's moeten scherp genoeg zijn voor in een boek.
Ik begrijp nog steeds niet waarom de scherpe foto's van de Nikon camera laten zien dat ze 300 dpi zijn, en mijn Canon foto's 72 dpi.

@Beasar ik heb scherp gesteld op het middelste rode puntje - op de ogen terwijl ik half indrukte, vervolgens de camera wat laten zakken (want ik wil personen er helemaal op hebben) en doorgedrukt. Was me verteld dat je het zo moest doen.
Als ik alleen op de ogen scherpstel, dan worden de benen wellicht weer onscherp, en ik wil de mensen er helemaal scherp op hebben. Dat moet toch kunnen met een EOS 100D met lens EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS STM?

Ik heb er inmiddels een punt achter gezet met de verkoper. Hij kon me duidelijk niet helpen en suggereerde dat ik de foto's zo groot uitvergroot dat ze vanzelf onscherp worden. Dan ben ik uitgepraat. Alsof ik voor mijn lol al sinds november (!) probeer dit probleem op te lossen.

groeten van Claudia
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Nu ben ik in verwarring.. Een EOS lens past niet rechtstreeks op een Nikon body!!

Dus als je een Nikon F40 mocht lenen, had je ook een ander lens (of er is een tussenring gebruikt om toch EF-lens op een Nikon-vatting te kunnen zetten)
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Claudialina
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 22:42

Klopt, het was een andere lens op mijn eos body. Dat maakte niets uit.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Tsja. Bij het lezen van de vragen en je toelichtingen ontstaan toch wat twijfels.

Het ontbreekt kennelijk nog aan essentiële basiskennis.
van zowel functies, bediening en instellingen je camera, als de theorie van fotografie.
Ik lees dat je bent begonnen aan een cursus portretfotografie?
Terwijl je nog steeds problemen hebt met de pure basis en het krijgen van scherpe opnames?

Met alle respect. Maar je benoemt het ene probleem na het andere.
Zaken die ook niet eens echt met elkaar te maken (hoeven) hebben.

Fotograferen moet je leren. Zeker bij een overstap van telefoon of compactcamera naar een dslr.
Want daarmee heb je meer invloed op de eindresultaat. Maar voor goede resultaten moet je dus ook meer zelf weten en kunnen.
Volgens mij was eerst eens een basiscursus fotografie dan ook beter op zijn plaats geweest.
Een goede basiskennis van zowel camera, theorie als ook verwerken op de pc's is een basis om ook plezier te kunnen beleven aan de fotografie. En als je dat beheerst je verder gaan bekwamen.
Dat is een beetje als je inschrijven voor een autorace terwijl je nog moet leren autorijden.
Zonder enige basiskennis is elke specifiek gerichte vervolg cursus ook erg lastig en eerder af en toe pijnlijk dan leuk.

Probeer bijv. Eens contact te leggen met een meer ervaren iemand van dit forum die in de buurt woont.
Spreek een dagje af en ga eens aan de slag met zowel instellingen van je camera als een stukje theorie.
Als dat allemaal duidelijker wordt en je bewust bent van wat je doet en waarom, en dat allemaal lukt, kun je van daaruit verder.

Een andere volgorde geeft maar al te vaak teleurstellingen en uiteindelijk vertraging of zelf weer einde oefening als gevolg.
Laatst gewijzigd door 1 op Frank64, in totaal 5 keer gewijzigd.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Misschien kan je vertellen in welke omgeving je woont. Wellicht kan een EOS lid je op weg helpen. De 100D is een geweldig mooie camera met dezelfde sensor als de 7D.
Het zou zonde zijn als je nu ontmoedigd er mee ophoud. Er vast iemand die je op weg kan helpen. ;)

Groet,
Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar