Daar ga ik dan: EOS 5D Mark II
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- Rocker
- Veteraan
- BerichtenCOLON 6828
- GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
- WoonplaatsCOLON Zeewolde
- CONTACTCOLON
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten... We zijn hier op het forum allemaal enorm fotogedreven en willen de mooiste platen en dan ook enkel nog maar de mooiste van de mooiste platen uit onze toestellen halen en dat is ook het enige wat we anderen voor durven schotelen... Uiteraard is dat wel heel erg gechargeerd, maar feit blijft dat onze norm van een mooie foto hoger ligt dan wat veel mensen al als een mooie foto ervaren!MarcoEOS550D schreefCOLON 't Is duidelijk dat de TS en het bruidspaar weten wat de wederzijdse verwachtingen zijn, en dat er waarschijnlijk geen topfoto's uit zullen rollen. En TS geeft zelfs aan dat nóg eens te zullen bespreken. Dan is dat toch duidelijk? TS is geen prof, en 't bruidspaar verwacht dat ook niet (en betaalt daar niet voor). Dan zijn we er toch?
OK, waarschuwen "weet waar je aan begint" is prima, maar 't slaat in dit topic wel een beetje door wat mij betreft. Ik heb respect voor Marieke dat ze zo netjes en tectisch blijft reageren!
Marieke, doe je voordeel met alles wat je hier hebt gehoord en misschien nog gaat horen, maar vooral: geniet er lekker van, des te groter is de kans op mooie foto's!
Wanneer je je eigen grenzen kent, en het bruidspaar is zich daar ook van bewust dan is dat prima! Er zijn mensen die tienduizenden euro's opzij leggen voor hun bruiloft, en er zijn mensen die bij de Scapino een ander T-shirt kopen en op de gratis maandagmorgen gaan trouwen... En het spreekt voor zich dat de eerste groep ook heel wat andere eisen aan hun foto's zal stellen en dit niet door een bevriende amateur zullen laten doen.
10 jaar geleden, in het analoge tijdperk nog, heb ik ook ooit eens een bruiloft geschoten. Mijn kennisniveau lag nog vele malen lager dan nu, maar toch voelde dat totaal niet als een probleem, want de verwachtingen waren er ook niet naar... Het was meer leuk dat er uberhaupt nog wat foto's waren.
Maar zo zie je eigenlijk op elk hobbyforum dat mensen hun hobby en resultaten heel serieus nemen en er soms zelfs iets in doordraven. En ik merk dat ik dat zelf ook weleens kan hebben ja
Hoe meer ik weet, hoe meer schroom ik soms ook voel als mensen me nu vragen omdat ik voor mezelf de lat erg hoog wil leggen voor de resultaten.
Maar ik denk dat de waarschuwingen nu wel doorgedrongen zijn bij Marieke, en iedereen kan daarin zo zijn eigen afweging maken...
- Aestiva
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2193
- GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
- WoonplaatsCOLON Vleuten
- CONTACTCOLON
@ Marieke,
Je kan zelfs op f1.2 beide personen scherp hebben (zie mijn site), mits je maar voldoende afstand hebt. Ik heb dit vorig jaar samen met Wirewess en de 50 1.2L getest in diergaarde Blijdorp bij een prewedding.
Het is belangrijk dat je de basis goed onder de knie hebt, dat je weet wat diafragma doet en afstand tot je object en hoe je kan anticiperen met je iso. Alles is gelukkig te leren en ik ben van mening dat (bijna) alle profs ooit ook amateur zijn geweest
Als ik overigens je laatste foto zie, vraag ik mij af of je geen focus probleem heb. Ik zou zeker een focuschart downloaden en eventueel je micro-ajustment bij stellen om de maximale scherpte er uit te halen. Dit staat allemaal in je handleiding.
Je kan zelfs op f1.2 beide personen scherp hebben (zie mijn site), mits je maar voldoende afstand hebt. Ik heb dit vorig jaar samen met Wirewess en de 50 1.2L getest in diergaarde Blijdorp bij een prewedding.
Het is belangrijk dat je de basis goed onder de knie hebt, dat je weet wat diafragma doet en afstand tot je object en hoe je kan anticiperen met je iso. Alles is gelukkig te leren en ik ben van mening dat (bijna) alle profs ooit ook amateur zijn geweest
Als ik overigens je laatste foto zie, vraag ik mij af of je geen focus probleem heb. Ik zou zeker een focuschart downloaden en eventueel je micro-ajustment bij stellen om de maximale scherpte er uit te halen. Dit staat allemaal in je handleiding.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
- veldje63
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1761
- GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
- WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
- CONTACTCOLON
Ten eerste moet Marieke lekker doen wat ze zelf wil. Ik denk dat de afraders hier waarschijnlijk een ander beeld hebben bij een trouwerij fotograferen. Voor mij geldt dat zeker. Ik zie een trouwerij fotograferen als iets met alles erop en er aan. Inclusief een mooie trouwreportage op een locatie.
Dat het hier klaarblijkelijk over iets anders gaat veranderd ook iets in de verwachting.
Voor denk ik de meeste onder ons geldt dat je een trouwerij maar 1 keer doet en dat de fotografische herinneringen van grote waarde zijn. En dat legt een bepaalde druk maar ook verantwoordelijkheid bij een fotograaf. Als beide partijen een houding hebben van, we zien het wel, het resultaat is niet zo belangrijk. Schiet er 1000 en hoop op 10 goede, dan is er niks aan de hand. Weinig druk, weinig verantwoordelijkheid.
Misschien ben ik een heeele trage leerling maar ik heb dat echt niet in een paar dagen geleerd. Dit is vooral trial en error. Veeeeel fouten maken en de fout herkennen. En aan sommige commentaren hier krijg ik een beetje het gevoel dat Marieke met een paar tips wel geholpen is en dat iedereen maar netjes moet blijven helpen en er niemand haar mag afraden om dit te gaan doen.
Ik gun Marieke en de bruidsparen dat zij samen mooie herinneringen maken. En hoop dat zij een veel snellere leerling is dan ik . Er zullen ongetwijfeld mooie plaatjes uit komen.
Dat het hier klaarblijkelijk over iets anders gaat veranderd ook iets in de verwachting.
Voor denk ik de meeste onder ons geldt dat je een trouwerij maar 1 keer doet en dat de fotografische herinneringen van grote waarde zijn. En dat legt een bepaalde druk maar ook verantwoordelijkheid bij een fotograaf. Als beide partijen een houding hebben van, we zien het wel, het resultaat is niet zo belangrijk. Schiet er 1000 en hoop op 10 goede, dan is er niks aan de hand. Weinig druk, weinig verantwoordelijkheid.
Dit vind ik waar mits het over de esthetische kant gaat. Wat je neer zet qua compositie of creativiteit is iets waar vaak d fotograaf een hogere lat heeft dan de gefotografeerde. Maar we hebben het hier over het gebrek aan technische kennis en nog belangrijker, het gebrek aan inzicht waardoor de fouten die gemaakt worden, niet kunnen worden geanalyseerd.Rocker schreefCOLON Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten... We zijn hier op het forum allemaal enorm fotogedreven en willen de mooiste platen en dan ook enkel nog maar de mooiste van de mooiste platen uit onze toestellen halen en dat is ook het enige wat we anderen voor durven schotelen... Uiteraard is dat wel heel erg gechargeerd, maar feit blijft dat onze norm van een mooie foto hoger ligt dan wat veel mensen al als een mooie foto ervaren!
Misschien ben ik een heeele trage leerling maar ik heb dat echt niet in een paar dagen geleerd. Dit is vooral trial en error. Veeeeel fouten maken en de fout herkennen. En aan sommige commentaren hier krijg ik een beetje het gevoel dat Marieke met een paar tips wel geholpen is en dat iedereen maar netjes moet blijven helpen en er niemand haar mag afraden om dit te gaan doen.
Ik gun Marieke en de bruidsparen dat zij samen mooie herinneringen maken. En hoop dat zij een veel snellere leerling is dan ik . Er zullen ongetwijfeld mooie plaatjes uit komen.
groetjes,
Rob
Rob
- Rocker
- Veteraan
- BerichtenCOLON 6828
- GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
- WoonplaatsCOLON Zeewolde
- CONTACTCOLON
@veldje, technisch kunnen leer je inderdaad niet in een paar dagen... dat is een proces van vallen en opstaan voordat die techniek zo automatisch wordt dat je er niet meer over na hoeft te denken. En dat heeft inderdaad tijd nodig!
Toen wij gingen trouwen hadden wij 's avonds ook geen officiele fotograaf. Er zijn wel foto's/films gemaakt door familieleden, zodat de meeste mensen die op de receptie kwam er ook opstaan. Ik lees in het verhaal van Marieke een beetje hetzelfde... Tante Truus met haar compact zal het er vast niet beter vanaf brengen, de echte trouwfoto's zijn overdag al gemaakt incl. rerportage. Daarom speelt de verwachtingswaarde ook zo'n grote rol...
Wat ik eigenlijk alleen maar wil zeggen... Laten we elkaar niet gek maken of al te oordelend zijn, want niet iedereen leeft met dezelfde verwachtingen en wensen van wat wij fotograferen!
Toen wij gingen trouwen hadden wij 's avonds ook geen officiele fotograaf. Er zijn wel foto's/films gemaakt door familieleden, zodat de meeste mensen die op de receptie kwam er ook opstaan. Ik lees in het verhaal van Marieke een beetje hetzelfde... Tante Truus met haar compact zal het er vast niet beter vanaf brengen, de echte trouwfoto's zijn overdag al gemaakt incl. rerportage. Daarom speelt de verwachtingswaarde ook zo'n grote rol...
Wat ik eigenlijk alleen maar wil zeggen... Laten we elkaar niet gek maken of al te oordelend zijn, want niet iedereen leeft met dezelfde verwachtingen en wensen van wat wij fotograferen!
- karin115
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1865
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
- WoonplaatsCOLON Aalten
Het is Mariekes eigen beslissing. Ik ben het er mee eens dat haar beperkte kennis mbt de techniek haar behoorlijk parten kan gaan spelen tijdens die bruiloft.
Ik zou niet teveel gaan experimenteren en daarom heb ik heb in dit geval nog wel een tip:(die voor velen zal klinken als vloeken in de kerk )gebruik de automaat, met name de "portretstand" tussendoor regelmatig. Daarbij hoef je zelf niet teveel na te denken..... en krijg je best acceptabele resultaten.
Het is nu korte termijn werk. Ik zou met de automaat een beetje op zeker gaan. En daarna flink aan de slag om je de techniek meer eigen te maken!
Ik zou niet teveel gaan experimenteren en daarom heb ik heb in dit geval nog wel een tip:(die voor velen zal klinken als vloeken in de kerk )gebruik de automaat, met name de "portretstand" tussendoor regelmatig. Daarbij hoef je zelf niet teveel na te denken..... en krijg je best acceptabele resultaten.
Het is nu korte termijn werk. Ik zou met de automaat een beetje op zeker gaan. En daarna flink aan de slag om je de techniek meer eigen te maken!
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Hoi Judith,Judith schreefCOLON1/80 is te langzaam om goed mee uit de hand te kunnen schieten met een 70-200..
N.a.v. dit topic probeer ik de techniek in te duiken, zodat ik weet wat ik doe en wat ik zou moeten doen
Ik heb het objectief 70-200 IS.
"... you can shoot with this lens hand held at an up-to-4-stop slower shutter speed than with the non-IS Canon 70-200mm f/4 L USM Lens. For example (and theoretically), if you need a shutter speed of 1/250 at 200mm without IS to achieve sharp images, you can shoot at 1/15 with the 70-200 f/4 IS with similar results - this is a huge difference. The image stabilizer will compensate for camera movement during the shot (within limits of course)."
Kan ik nu meer vertrouwen op de lens als ik langzamere sluitertijden heb ipv de regel vasthouden van 200 mm = 1/250 snelheid?
Ik heb volgens mij wel foto's die scherp zijn met een lagere sluitertijd en die ik uit de hand heb geschoten. Ik zie wel dat het lastiger wordt bij foto's waarbij het onderwerp niet stil staat.
Maar dat begrijp ik dan ook wel.
Ik gooi er nog even een foto tegenaan (ik wil graag leren!)
70 mm, F/13, 1/60, Iso 200
28190
Volgens mij is het jongetje minder scherp dan het meisje.Gezien de sluitertijd zou dat kunnen komen als hij meer bewoog dan zij deed.
Maar sowieso is deze sluitertijd vrij traag en is het vrijwel niet mogelijk om met 1/60 scherpe foto's te krijgen van modellen die niet stil staan (laat staan je eigen bewegingen).
Dus bij deze foto had ik beter de Iso omhoog kunnen gooien en een snellere sluitertijd kunnen kiezen.
Dat met die DOF is vrij pittig vind ik. Ik heb al op internet gezocht, maar ik heb nog niet echt een vaste formule kunnen vinden.
Ik heb al wel bijv DOFmaster bekeken en de diepte die scherp is, is van zoveel factoren afhankelijk dat het me even begon te duizelen
Dat mensen de DOFmaster app op hun Iphone zetten, vind ik wel begrijpelijk.
Alle reacties over het wel/niet fotograferen van de bruiloft heb ik natuurlijk gelezen. Ik snap heel goed dat het met mijn beperkte kennis onmogelijk is om dit tot een succes te maken in de zin van perfecte foto's. Het bruidspaar wil helemaal geen fotograaf, ze willen gewoon dat gasten foto's gaan maken. Ik ben dus ook een soort gast
Ik zal het nog eens met ze bespreken dit weekend, zodat we de verwachtingen helder hebben.
Als dit topic zich niet leent voor mijn vragen m.b.t de theorie, dan hoor ik het graag. Dan zoek ik een ander plekje.
In ieder geval ga ik gewoon lekker aan de slag met alle tips van jullie en ik ga ervoor om mijn kennis te vergroten en het fotograferen tot een hoger niveau te brengen.
Ik heb de laatste maanden gezien dat mensen blij zijn met mijn foto's en ze op canvas printen. Dat geeft een kick en daar wil ik meer van
- Rocker
- Veteraan
- BerichtenCOLON 6828
- GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
- WoonplaatsCOLON Zeewolde
- CONTACTCOLON
Gelijk heb je.. gewoon lekker door blijven vragen aan de hand van je foto's, daar leer je het meest van!
f/13 op 70mm, met een afstand tot de kinderen van 2,97m (volgens je exif) geeft op een 5DII een dof van 1,45m. Dat zou ruim genoeg zijn om beide kinderen scherp op de foto te zetten.
Toch heb ik ook het idee dat het jongetje iets minder scherp is, beweging zou dus kunnen, maar gezien zijn houding verwacht ik niet zo heel veel beweging eigenlijk..
Misschien is het ook goed om je lens eens te calibreren, zodat je dat in elk geval ook uit kan sluiten als mogelijke oorzaak?
f/13 op 70mm, met een afstand tot de kinderen van 2,97m (volgens je exif) geeft op een 5DII een dof van 1,45m. Dat zou ruim genoeg zijn om beide kinderen scherp op de foto te zetten.
Toch heb ik ook het idee dat het jongetje iets minder scherp is, beweging zou dus kunnen, maar gezien zijn houding verwacht ik niet zo heel veel beweging eigenlijk..
Misschien is het ook goed om je lens eens te calibreren, zodat je dat in elk geval ook uit kan sluiten als mogelijke oorzaak?
- PDH65
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 890
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
- WoonplaatsCOLON Limburg
- CONTACTCOLON
fotografie is je hobby en dan 3 trouwerijen op hebben staan.
dan is binnenkort zweten je 2de hobby lol
dan is binnenkort zweten je 2de hobby lol
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
- PanzerFaustNL
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2407
- GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
- WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
- CONTACTCOLON
Tja, dan moet je toch iets goed doen, want mensen vragen dat omdat ze foto's van je gezien hebben.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Het stel dat ik woensdagmiddag heb gefotografeerd kwam er ter plekke achter dat ze niet één leuke foto hebben waar ze samen op staan. Ze zijn helemaal blij met de foto's die ik gemaakt heb.
Er zit dan natuurlijk een groot gat tussen het hebben van niks en een leuke foto (die misschien niet helemaal perfect is)
Die drie trouwerijen zijn meer kleine persoonlijke feestjes, zonder teveel poespas en zonder het stempel van 'je trouwdag is de mooiste dag van je leven'. Dat scheelt natuurlijk wel.
En iemand die 97 euro betaalt voor 2 ringen en voor 250 euro een trouwjurk koopt, die hecht misschien minder waarde aan perfecte foto's in een album van 30 x 40 cm in een rvs bewaarbox.
Maar ondertussen wil ik wel gewoon leren hoe ik die perfecte foto's maak natuurlijk!
Er zit dan natuurlijk een groot gat tussen het hebben van niks en een leuke foto (die misschien niet helemaal perfect is)
Die drie trouwerijen zijn meer kleine persoonlijke feestjes, zonder teveel poespas en zonder het stempel van 'je trouwdag is de mooiste dag van je leven'. Dat scheelt natuurlijk wel.
En iemand die 97 euro betaalt voor 2 ringen en voor 250 euro een trouwjurk koopt, die hecht misschien minder waarde aan perfecte foto's in een album van 30 x 40 cm in een rvs bewaarbox.
Maar ondertussen wil ik wel gewoon leren hoe ik die perfecte foto's maak natuurlijk!
- Anko
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 356
- GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
- WoonplaatsCOLON Hardenberg
Heb je ook nog een andere camera naast de 5DII? Ik bedoel een crop-camera? Dan heb je al meer scherptediepte en wat minder snel onscherpte tussen de mensen zoals je en je getoonde foto's laat zien.
Mijn foto's durf ik nog maar amper te laten zien, maar als ik met 50mm f/1.4 op de 550d foto's maak, dan is het ene oog haarscherp en de de andere niet als ik niet uitkijk. Met een kleiner diafragma of een grotere afstand gaat dat dan beter. En wat ik ook merk: als je een heel klein beetje naar voren of achteren gaat, nadat je hebt scherpgesteld, word het punt waarop je hebt scherpgesteld al minder scherp. Op korte afstand is dit goed merkbaar.
Mijn 70-200 is zonder IS, maar ik heb met IS ook mogen proberen. Ik vind het met IS ook al moeilijk om het goed stil te houden. Al is de IS wel een verbetering hierin, het is niet het toverstafje dat bewegingsonscherpte tegengaat.
Ik hoop dat het je lukt om goede foto's te maken, waarmee de bruidsparen gelukkig kunnen zijn en jezelf ook.
Mijn foto's durf ik nog maar amper te laten zien, maar als ik met 50mm f/1.4 op de 550d foto's maak, dan is het ene oog haarscherp en de de andere niet als ik niet uitkijk. Met een kleiner diafragma of een grotere afstand gaat dat dan beter. En wat ik ook merk: als je een heel klein beetje naar voren of achteren gaat, nadat je hebt scherpgesteld, word het punt waarop je hebt scherpgesteld al minder scherp. Op korte afstand is dit goed merkbaar.
Mijn 70-200 is zonder IS, maar ik heb met IS ook mogen proberen. Ik vind het met IS ook al moeilijk om het goed stil te houden. Al is de IS wel een verbetering hierin, het is niet het toverstafje dat bewegingsonscherpte tegengaat.
Ik hoop dat het je lukt om goede foto's te maken, waarmee de bruidsparen gelukkig kunnen zijn en jezelf ook.
- veldje63
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1761
- GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
- WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
- CONTACTCOLON
F13 is best hoog. Ik ga normaliter niet boven de F11.
Zoals al gemeld is je scherptedeel dan behoorlijk groot. Zeker rond de 100mm of minder. Als ik jou was zou ik balanceren tussen F8 en F11. Dan win je al in sluitertijd.
Met iso kan je nog wel wat schuiven maar dat is toch vaak meer handeling dan spelen met je diafragma.
Je zou inderdaad een scherptetest kunnen doen om eens te kijken of je je lenzen niet moet afstellen in je 5d. Er zijn wat topics daarover. Ik heb in mijn 5d alle lenzen afgesteld zodat ze spot on scherp zijn.
Is werkt goed maar is geen wondermiddel. Houding en het goed stabiel houden van je camera doet al veel.
En vragen mag altijd hoor, daar is dit forum voor.
Is er niemand in de buurt die je even live kan coachen?
Of het jongetje op de foto door beweging onscherp is kan goed mogelijk zijn. Kijk eens goed in 1:1 formaat of het strand achter zijn voeten enige scherpte laat zien. Dat moet wel een indicatie geven. Bij 1,5 meter scherpte zou dat wel moeten.
Ik denk trouwens dat het commentaar een stuk minder was geweest als je de uitleg over wat voor trouwerijen het zijn eerder had neergezet
Zoals al gemeld is je scherptedeel dan behoorlijk groot. Zeker rond de 100mm of minder. Als ik jou was zou ik balanceren tussen F8 en F11. Dan win je al in sluitertijd.
Met iso kan je nog wel wat schuiven maar dat is toch vaak meer handeling dan spelen met je diafragma.
Je zou inderdaad een scherptetest kunnen doen om eens te kijken of je je lenzen niet moet afstellen in je 5d. Er zijn wat topics daarover. Ik heb in mijn 5d alle lenzen afgesteld zodat ze spot on scherp zijn.
Is werkt goed maar is geen wondermiddel. Houding en het goed stabiel houden van je camera doet al veel.
En vragen mag altijd hoor, daar is dit forum voor.
Is er niemand in de buurt die je even live kan coachen?
Of het jongetje op de foto door beweging onscherp is kan goed mogelijk zijn. Kijk eens goed in 1:1 formaat of het strand achter zijn voeten enige scherpte laat zien. Dat moet wel een indicatie geven. Bij 1,5 meter scherpte zou dat wel moeten.
Ik denk trouwens dat het commentaar een stuk minder was geweest als je de uitleg over wat voor trouwerijen het zijn eerder had neergezet
groetjes,
Rob
Rob
daar heb je misschien wel gelijk in. Iedereen heeft zo te zien zijn eigen beeld bij een trouwerij. Ik ben niet anders gewend dan relatief kleine feestjes die niet teveel kostenveldje63 schreefCOLONIk denk trouwens dat het commentaar een stuk minder was geweest als je de uitleg over wat voor trouwerijen het zijn eerder had neergezet
Dat afstellen van de lenzen, daar ga ik me nog even in verdiepen.
Als tweede camera heb ik de 40d.
Ik ben vandaag naar de trouwzaal geweest. Ik denk dat ik nog even een ander topic open met 'testfoto's'. Wat een lastige zaal is dat zeg!
Het wordt me alleen maar duidelijker dat ik nog zoveel kennis op moet doen!
Heb vanmiddag nog eens gesproken met de bruid over wat ze kan verwachten. Dat lijkt me nu wel voldoende besproken
- Claudia007
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 529
- GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
- WoonplaatsCOLON Beverwijk
- CONTACTCOLON
Niet als kritiek bedoelt maar het bedrag van een bruiloft zegt niks over wat voor foto’s een bruidspaar wilt hebben.
Al heb je geen geld dan zijn er ook mensen die leuke en mooie foto’s willen hebben.
Dit even omdat de kwaliteit niet afhangt of dat iemand veel of weinig geld heeft, groot of klein trouwt of voor een tweede keer.
Het is maar net wat je er voor over heb en zelfs mensen met veel geld geven geen 2500 euro uit aan foto’s.
Succes Marieke, mijn opmerkingen waren misschien niet zo aardig excuses daarvoor.
Maar er zijn zo veel mensen die denken o dat doe ik wel even.
Jullie hebben duidelijke afspraken dus zal het vast helemaal goed komen.
Al heb je geen geld dan zijn er ook mensen die leuke en mooie foto’s willen hebben.
Dit even omdat de kwaliteit niet afhangt of dat iemand veel of weinig geld heeft, groot of klein trouwt of voor een tweede keer.
Het is maar net wat je er voor over heb en zelfs mensen met veel geld geven geen 2500 euro uit aan foto’s.
Succes Marieke, mijn opmerkingen waren misschien niet zo aardig excuses daarvoor.
Maar er zijn zo veel mensen die denken o dat doe ik wel even.
Jullie hebben duidelijke afspraken dus zal het vast helemaal goed komen.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Ik vind het alleen maar goed dat ik erop gewezen werd dat het eigenlijk een onmogelijke opdracht is die ik toch ben aangegaan.
Ik moet ook zeggen dat ik het best wel spannend vind en dat ik ook onzeker ben of het me gaat lukken.
Vooral ook dat grote stuk ervaring wat ik te weinig heb, dat snel kunnen beslissen welke instellingen nodig zijn voor de situatie.
En het gebruik van de flitser, die ik volgens mij toch nodig zal hebben...
Eigenlijk komt het er op neer dat ik nu een soort spoedcursus voor mezelf moet beginnen waarbij ik een aantal (basis)technieken snel onder de knie moet krijgen.
En daar heb ik vooral ook anderen bij nodig, die wel die ervaring hebben. Ik heb wat lijntjes uitgezet, maar daar heb ik nog geen reactie op.
In de tussentijd hoop ik op wat hulp op het forum hier om mijn spoedcursus succesvol te maken!
Ik moet ook zeggen dat ik het best wel spannend vind en dat ik ook onzeker ben of het me gaat lukken.
Vooral ook dat grote stuk ervaring wat ik te weinig heb, dat snel kunnen beslissen welke instellingen nodig zijn voor de situatie.
En het gebruik van de flitser, die ik volgens mij toch nodig zal hebben...
Eigenlijk komt het er op neer dat ik nu een soort spoedcursus voor mezelf moet beginnen waarbij ik een aantal (basis)technieken snel onder de knie moet krijgen.
En daar heb ik vooral ook anderen bij nodig, die wel die ervaring hebben. Ik heb wat lijntjes uitgezet, maar daar heb ik nog geen reactie op.
In de tussentijd hoop ik op wat hulp op het forum hier om mijn spoedcursus succesvol te maken!
28381
121mm, 1/100, F/8, Iso160.Het stel heeft uiteindelijk deze foto gekozen voor hun trouwkaart. Later vandaag zal ik nog even een 'Beter leren fotograferen voor Marieke' openen
Deze foto heb ik genomen met als afstand tot onderwerp 5,31m. Volgens de DOF tabel valt dit binnen het scherptegebied.
Qua leerpunten:
Om meer op safe te spelen had ik beter een hoger diafragmagetal kunnen nemen. En de Iso had ook omhoog gekund om de sluitertijd sneller te krijgen.
Ik vroeg mij nog af of jullie die DOF-waarden vooraf bekijken, of doe je dat op gevoel of juist op ervaring? Sommige scherptedieptes zijn zó klein, dat je met 'voorkennis' moet handelen, lijkt mij.
Vandaar ook dat al die apps zo populair zijn begrijp ik.
Groeten,
Marieke
Wat de anderen zeggen. Waar je deels tegenaan loopt is de nog smallere scherptediept van de fullframe sensor (voor eenzelfde beelduitsnede en diafragma); die eerste foto genomen met een 85mm lens op f2.8 zou ongeveer de zelfde scherptediepte geven. Controle over focuspunt is belangrijk, vooral goed beseffen dat ongeveer 2/3 van je scherptediepte achter het focuspunt zit.
Ik zou voor de 'group shot' van het hele gezin zelf een bredere beeldhoek uit hebben gezocht, 50mm of zelfs 35mm prime. En dan nog steeds F9-F11. Ik ga liever niet boven F11 op m'n 5DII vanwege potentiële diffractie.
Ik zou voor de 'group shot' van het hele gezin zelf een bredere beeldhoek uit hebben gezocht, 50mm of zelfs 35mm prime. En dan nog steeds F9-F11. Ik ga liever niet boven F11 op m'n 5DII vanwege potentiële diffractie.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Ik heb de laatste week gemerkt dat ik de neiging heb op in te zoomen zodra er een zoomlens op de camera zit. Een nadeel hiervan is dat er meer licht nodig is en dat er minder scherptediepte is.mattia schreefCOLONIk zou voor de 'group shot' van het hele gezin zelf een bredere beeldhoek uit hebben gezocht, 50mm of zelfs 35mm prime.
Ik kan dus veel beter een stap vooruit doen en een bredere beeldhoek kiezen, als ik je goed begrijp.
Hoe kan ik nu berekenen wat overeenkomt? Stel ik zit op 121 mm met 5,3 meter afstand en ik doe een flinke stap naar voren, bijvoorbeeld 1,3 meter. Dan kan ik een bredere beeldhoek kiezen en dan is de afstand tot het object 4 meter. Is er een berekening om te zien op hoeveel mm ik dan fotografeer? Zou ik 50 mm beeldhoek hebben op 4 meter afstand, dan ligt de scherptediepte tussen 2,9 en 6,44 meter en heb ik minder licht nodig. Ook is de diepte van de scherpte groter. Voordelen aan alle kanten dus?