canon 40d vs 50d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De 5dI is alles waard :lol:

Maar als je nog in een twijfelperiode zit: zet alles van je af en stel een beslissing voor een paar weken uit.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Mijn twijfel ligt bij de techniek van de 5d ten opzichte van de meerprijs.
Nou snap ik dat het ff is en dat het een heerlijke camera is, maar hoe lang zou ik hier mee vooruit kunnen.

(en wat is een schappelijke prijs voor de 5dmk1 omdat ik toch wel heel grote verschillen voorbij zie komen)
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn ervaring: de 5DI is uitzonderlijk (net als de opvolgers) voor studio en landschappen.
Voor snelle sporten niet echt geschikt door de wat achtergebleven AF (hoewel een toevalstreffer dan wel weer schitterend is).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Stel dat ik voor de 5dmk1 ga, kan ik dan mijn tamron sp 90mm di af macro wel gewoon blijven gebruiken?

En nog 1 keer een vraag(:P) ik fotografeer vooral natuur, wild en macro.....is de 5dmk1 beter dan de 50d?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik heb geen ervaring met de 5D1/50D, maar een Tamron 90mm gaat prima werken op beide camera`s (ik heb zelf van het weekend nog foto`s gemaakt met een Tamron 90mm icm een 5D2).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De Tamron is geschikt en de beeldkwaliteit van de 5D1 is beter.

Voor wild op afstand is de 50D beter geschikt (een 200mm objectief gedraagt zich op een 50D als een 320mm).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Okee, bedankt voor de informatie voorziening:).

Ik ga eerst even wat rondneuzen naar een leuk geprijsde 5dmk1 en een canon 200mm f2,8.
Daarna gaat de hand op de knip:)
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

beeldkwaliteit van een 5D is en blijft als een huis overeind staan, echter denk wel na voor je hieraan begint, lenzen worden ineens heel anders, bv een amcrolens van 90 mm blijft nu ineeens 90 mm, terwijl op een 40/50D dit +/- 150 mm is (cropfactor), scheelt best veel, heb zelf de overstap een aantal jaren geleden gemaakt en was toen ""genoodzaakt"" om de 100 mm macrolens in te ruilen voor een 180 mm.

Ook 200 mm of 320 mm (cropfactor) scheelt best veel.

Fullframe heeft zijn voordelen, beeldkwaliteit, mooi ISO gebruik, groothoek wordt opneens echt groothoek, maar nadelen zijn de telelenzen die een stuk minder tele worden, dus om dezelfde mm te krijgen moet je ineeens vrij diep in de buidel gaan tasten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

@TS, wat voor objectieven heb je? op een 5D1 passen geen EF-S objectieven (Of de vreemdfabrikaat objectieven welke ten behoeve van APS-C formaat camera`s zijn ontwikkeld. Deze zullen fysiek misschien passen maar zullen ernstige vignettering hebben icm de mogelijkheid op beschadigde spiegels).

ik fotografeer al heel wat jaren met fullframe (eerst 1Ds, nu 5D2) maar de ervaringen zoals Closeshooter ze omschrijft mbt macro herken ik eigenlijk niet. Mijns inzien zijn ook insecten prima te fotograferen met een 90mm (of zelfs 65mm tot 5:1 :mrgreen: ) op fullframe.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik snap je verhaal helemaal closeshooter, en dat is ook de reden dat ik hem naast mijn 50d wil gaan gebruiken dan.
Voor de echte tele foto's blijf ik bij mijn 50d, ik zit echter met een luxeprobleem dat ik een 2e body kan aanschaffen:)
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

2 x hetzelfde gepost, sorry !
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

@sanderL

Ik heb momenteel: canon 70-200F4L, Tamron 90mm DI Macro, een lullige sigma 18-300(die zal vast niet passen)

En ben nog aan het kijken naar: Sigma 70-200f2,8 (of canon 200mmf2,8) en een canon 50mmf1,8 of een 17-55 oid maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ik zit nagenoeg in hetzelfde schuitje, maar in mijn geval niet als tweede body. Ik zat in eerste instantie ook te twijfelen tussen 40D en 50D, daar is naderhand ook 5Dclassic bij gekomen. Mijn budget was 500euro, daar is 85euro bijgekomen vanwege de verkoop van mijn 50mm 1.8II. Ik zit nu te twijfelen tussen: alleen een groothoeklens + wat budget over, een 40D + een groothoeklens, of een alleen een 5Dclassic (en daarna sparen voor de 17-40L vanwege de toch gewenste groothoek).

Voor mij is de 50D afgevallen vanwege:
- Dat ik niet de meerwaarde zie van de hogere resolutie omdat ikzelf toch niet op groot formaat uit print. Daarnaast omdat ik niet, of erg weinig mijn plaatjes crop om een mooie uitsnede te krijgen. Met een hogere resolutie kan je meer croppen en toch nog wat resolutie overhouden..
- Dat de noise van de 40D niet slechter lijkt te zijn dan die van de 50D. Meningen zijn hier verdeeld over, niets dan discussie hierover op internet.
- Hogere resolutie van het schermpje is leuk, maar zal toch te weinig blijven om goed de scherpte te controleren.
- +/- 200 euro duurder..
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

dat van de prijs is volgens mij niet geheel juist. Ik heb de goedkoopste 40d nu op 220 euro staan en de goedkoopste 50d op 340.
nou ben ik er wel achter gekomen dat het zeer lastig is een 5d voor rond de 450 te vinden.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

jichem schreefCOLONdat van de prijs is volgens mij niet geheel juist. Ik heb de goedkoopste 40d nu op 220 euro staan en de goedkoopste 50d op 340.
nou ben ik er wel achter gekomen dat het zeer lastig is een 5d voor rond de 450 te vinden.
Dan doe ik ergens iets fout?! Ik heb in mijn gedachte staan dat ik moet rekenen: +/- euro300 voor een 40D, euro450-500 voor een 50D, euro550-600 voor een 5D1.
Zou graag willen weten hoe je aan jouw indicaties komt! :roll: Zou budgetair gezien mijn keuze makkelijker maken denk ik.
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik struin rond op mp en bied hier en daar, op die manier kom je nog wel eens wat interessants tegen!
Groeten,

Jichem
twistersam

jichem schreefCOLON@sanderL

Ik heb momenteel: canon 70-200F4L, Tamron 90mm DI Macro, een lullige sigma 18-300(die zal vast niet passen)

En ben nog aan het kijken naar: Sigma 70-200f2,8 (of canon 200mmf2,8) en een canon 50mmf1,8 of een 17-55 oid maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Als die lullige sigma een DG is past deze ook op FF camera's een DC is voor crop's
Mocht je een 50 mm prime willen gaan kopen zou ik zeker de 50mm F1.4 van sigma eens overwegen. Is echt een supper lens.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Haha, laat bij die van mij nou net DL staan.
Maar ik zal maar het zekere voor het onzekere nemen denk ik:)
Groeten,

Jichem
twistersam

Als het goed is staat net boven de zoom ring ergens met gouden letters de merknaam sigma met daar achter in een goud vakje DG of DC
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Helaas, geen gouden letters en dus ook geen dc/dg

Ik weet alleen dit het is de : 28-300 DL IF aspherical hyperzoom....
Groeten,

Jichem
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar