hoe te werken met macrorail en balg

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

ik wil een object van 1cm3 beeldvullend fotograferen. Daarvoor heb ik een balg aangeschaft. Samen met Tamron sp di Macro 90mm 1:2.8

Probleem is als ik het voorste punt scherp stel is de achterste cm uiteraard onscherp.

Als ik steeds iets verder scherp stel wordt het object op de eerste foto toch groter dan die op de laatste?
Hetzelfde gebeurd als ik de balg steeds 1 mm verleng.

Dien ik de hele constructie van camera en balg steeds 1 mm richting object te schuiven, dan wel het object richting lens?

Vervolgens allign en stack ik de 15 fotoos in PS.
In de proefjes die ik nu heb gedaan met stacken zie ik echter bovengenoemde schaalverandering niet terug.

Heeft iemand enig idee hoe dit scherpstellen over de volledige diepte in stapjes precies zit?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Anoniem 3

Ergens op het forum loopt een super-stakker rond, die zeker wel weet waar de schoen zou kunnen wringen.... :wink:

Als leek zou ik zeggen: doe niets aan de afstand, want dan krijg je idd een ander perspectief.
Scherpstellen op ander punt zou toch geen vergroting/verkleining van het vorige punt moeten opleveren... (dacht ik)
maar toch: een interessant probleem. Als ik morgen een beetje tijd heb, ga ik mijn muurbloempje er eens aan onderwerpen.
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

1> te fotograferen onderwerp vast op stabiele opstelling zetten en goed uitlichten.
2> Fototoestel met lens (eventueel met balg) op macro rail bevestigen. Stabiele vaste opstelling!!
3> Macrorail in achterste stand zetten.
4> geheel uitlijnen met te fotograferen object waarbij het punt van het te fotograferen object dat het kortste bij de lens is scherp dient zijn.
5> Nu een foto nemen waarbij je er even op moet letten dat je scherpte diepte zo groot mogelijk is. (klein diafragma- groot getal)
6> macrorail proefondervindelijk NAAR te fotograferen onderwerp TOE draaien. ( enkele mm's tot misschien wel 1 cm)
7> volgende foto maken met exact dezelfde instellingen.
8> macrorail exact dezelfde afstand weer naar object toe draaien met exact dezelfde instellingen.
9> volgende foto maken. enz. enz. enz.
10> als achterste punt van te fotograferen object ook haarscherp gefotografeerd is ben je eigenlijk klaar met de foto's.
11> alle opnamen in photoshop stacken. > zie voor tutorials internet, youtube, boeken enz. enz.

Resultaat in Photoshop kan nu in één keer goed zijn maar ook komt het voor dat fotoshop "wazige" plekken in de stack heeft.
Dit kun je oplossen door vooraf in de te steacken foto's alles weg te halen wat niet scherp is.
Je maakt dus zeg maar uitsneden van alleen de scherpe gedeeltes (plus een beetje van waar het wazig wordt) van de foto.
Dit kun je dus voor elke foto zelf doen. Zou geen probleem moeten zijn daar elke foto een aparte laag is.

Klaar!

Laat je het resultaat zien?

Groet en veel plezier!


Alexander!
Anoniem 3

Ook van mij bijzonder dank voor de uitleg!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

gvasseldonk schreefCOLONErgens op het forum loopt een super-stakker rond, die zeker wel weet waar de schoen zou kunnen wringen.... :wink:
Bedoel je misschien Paul Heijmink? http://www.macrofoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?p=817101" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is een smak geld maar bevestigt de tips van Alexander!:
http://www.cognisys-inc.com/stackshot/s ... 559ecdffd7" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ckage.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

Ook niet echt goedkoop maar wel heel erg goed bruikbaar zijn de spullen van Novoflex.
Ikzelf werk veel met de Castel-Q en de QPL-VERTIKAL.
Echt een aanrader!

zie:

http://www.novoflex.com/de/produkte/mak ... en/castel/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.novoflex.com/de/produkte/sta ... n-qsystem/" onclick="window.open(this.href);return false;

Leuke bijkomstigheid:
Met deze twee atributen heb je alles in huis om samen met een monopole en een toestel met fisheye lens z.g. 360 graden virtuele panorama's te maken.
Je kunt, als je deze spullen hebt, namelijk je toestel zo instellen dat je precies op het "nodal-point" komt te zitten.
En dan kun je door de monopole te draaien heel makkelijk 360gr pano's maken.
Het samenvoegen gaat dan ook weer met Photoshop maar veel beter gaat het met PTgui.

Anyway, doe er je voordeel mee.

Groet,

Alexander!
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

ojee ik kan wel even vooruit... :D

bedankt eenieder!
Is ut nau me camera of muh camera?!
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

"Nu een foto nemen waarbij je er even op moet letten dat je scherpte diepte zo groot mogelijk is. (klein diafragma- groot getal)"

Hmm ivm diffractie is dat toch juist geen goed idee?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

. . . . ik heb het ook niet over F32! (Alhoewel ik hiervan ook al resultaten gezien heb die erg goed waren!)

Je moet dit een beetje proefondervindelijk vaststellen.
De resultaten waar ik tevreden mee ben krijg ik rond de F13 -F16.
Als ik echt voor de scherpste resultaten ga dan moet ik met mijn Canon 100-F2.8 L-USM-IS op F6.5 gaan zitten.
Uiteraard met de IS "uit" geschakeld!!!!

Groet,

Alexander.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

En hoe zit het nou met de vergroting van het object? In de laatste stand is het object toch vergroot t.o.v. de 1e stand?
Wordt dit dan automaties in PS aangepast?
Is ut nau me camera of muh camera?!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar