Daar ga ik dan: EOS 5D Mark II

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

De eerste foto's zijn gemaakt met de 5D. Heel spannend dat vandaag al de eerste fotoshoot gepland stond. Kon ik de camera meteen in de praktijk testen. En de 70-200 F/4.
Voor mij is fotograferen echt een hobby, maar ineens staan er 3 trouwerijen in mijn agenda de komende maanden. Dat wordt hard werken om de techniek wat beter te beheersen!
Mijn laatste trouwerij ben ik nog niet vergeten (mislukte foto's bij de ceremonie).

Maar nu vandaag dus een fotoshoot buiten. Hier is een foto waar ik een vraag over heb:

28119

Hoe krijg ik nu beide gezichten scherp als ze niet gelijk van elkaar staan?

Groetjes en alvast bedankt voor het meelezen :-)
Laatst gewijzigd door 1 op marieke3, in totaal 14 keer gewijzigd.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

In ieder geval het diafragma omlaag gooien richting f8-f11
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Dat heb ik hier gedaan, maar toen heb ik ook gevraagd of ze op gelijk level konden zitten ;-)

28121

Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Oei,

Problemen gehad met foto`s van de laatste trouwerij,
en nu al weer 3 trouwerijen in de planning staan.

en dan een vraag stellen, wat bij de ``basis`` technieken behoort.

ik zou me wel 3x bedenken of je die 3 trouwerijen nou wel zou doen
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hier kwam ik het weer tegen, dat niet alle personen scherp waren. Ik zit hier nog op F/8. Duidelijk te laag getal nog dus?

28122

Dat wordt dus hard werken de komende weken om de basics onder de knie te krijgen :-)
Voor de trouwerij van dit stel hebben zij een fotograaf ingehuurd op mijn advies, omdat ik het nog niet zie zitten om de reportage en ceremonie te doen.

Toch heb ik me door een ander stel laten overhalen het wel te doen. Dus wat ik zeg: dat wordt hard werken de komende weken!
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Welke sluitertijden zitten bij de 1e en 3e foto, en werd er bewogen?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het kan helpen als de EXIF in de opname bewaard blijft :wink:
Dan is gerichte hulp wat makkelijker.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

1e foto: 1/250, daar stonden ze wel goed stil, als ik het mij goed herinner
3e foto: 1/80 en zo te zien zaten ze niet helemaal stil nee ;-)

Ik las eens iets over dat je als je bijv. inzoomt op 150 mm, dat je dan ook minimaal 1/150 sluitertijd moet hebben. Kan ik die formule zo inzetten?

Exif in de opname bewaren, ik ga even kijken of ik nieuwe foto's erop kan zetten met Exif info.
Is er een topic te vinden met info hierover, over het uploaden van foto's inclusief exif info? De foto die ik er nu op heb gezet had wel de info voordat ik em ging uploaden zie ik.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

1/80 is te langzaam om goed mee uit de hand te kunnen schieten met een 70-200..
Bij de eerste foto heb ik het idee dat het aan je diafragma ligt.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Met alle respect hoor, fijn dat je zo lekker bezig bent met je hobby maar echt, ik kan dit niet goed snappen.
Zoals petertje ook al zegt, dit is basis. En om dit goed onder de knie te moeten krijgen moet je oefenen en fouten maken zoals hier. Waar hier het manco zit is dat je zelf nog niet zo ver bent dat je kan analyseren waar je de fout in gaat en dit hier moet vragen. En dan een trouwerij gaan fotograferen waar je vele malen moeilijkere omstandigheden hebt, creatief om moet gaan met scherptediepte en tegelijkertijd wel groepen mooi en scherp op de foto moet zetten.
Dit vergt kennis en ervaring. Oplossingen zoeken in je instellingen en niet in het op rij zetten van personen.
Nogmaals, geweldig dat je zo enthousiast bezig bent maar een trouwerij? Is dat nog geen brug te ver?
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Hoe heb jij je gepresenteerd bij de toekomstige bruid en bruidegom ? Heb je ze een mooie portofolio laten zien of hebben ze je gekozen op basis van vriendendienst ? Belangrijkste is dat je de verwachtingen van elkaar goed in beeld hebt. Als jij al hebt aangegeven dat je het niet ziet zitten kan de andere partij geen wonderen verwachten en zullen ze genoegen moeten nemen met wat je hier bv toont. Belangrijkste is dat de andere parij dit ook snapt, er zijn nog steeds veel mensen die denken dat je met een DSLR automatisch profesionele kwaliteit leverd.

Veel oefenen en vragen dan leer je technieken snel beheersen en kan je aan de slag.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik heb heel duidelijk aangegeven dat het voor mij de eerste keer is. Volgens mij hebben we dat goed besproken. Zij hadden geen geld over voor een professionele fotograaf en geven mij de gelegenheid om te oefenen.
Ik heb de driehoek van iso, diafragma en sluitertijd wel helder, maar in de praktijk moet ik dus nog even goed oefenen.
Laatst gewijzigd door 1 op marieke3, in totaal 14 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Als ik de eerste foto zie, en kijk naar het onderschrift; dan lijkt het met een 50mm 1.8 op 1.8 geschoten?
Of misschien met een 70-200 f4 maar binnen de minimale focus afstand?
Wat betreft de eerdere opmerkingen; probeer inderdaad dezelfde foto, maar met een exif te uploaden.
We wachten even af!
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Zij hadden geen geld over voor een professionele fotograaf en geven mij de gelegenheid om te oefenen.
Een bruiloft is niet de plek om te oefenen! punt uit

Daarnaast vind ik het onverantwoord om een bruiloft te schieten zonder fatsoenlijke backup apparatuur.
Toevallig bij mijn laatste bruiloft deed ineens het afdruk knopje van mijn 5DMKII het niet meer !
Nou werkte gelukkig het afdrukknopje van de battery grip nog wel en heb ik altijd 2x 5DMKII's bij me
maar ik zou er niet aan moeten denken dat dit gebeurd en dat je geen backup hebt....

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Er zijn genoeg bruiloften geschoten met een compact. Niet iedereen wil een pro-fotograaf.
Wanneer de verwachtingen besproken zijn, lijkt het me geen enkel probleem. Vooraf goed oefenen, zeker met de 5D waarmee de scherptediepte 1 stop kleiner is dan je gewend was op een crop-cam. Probeer voor de bruiloft idd wel een backupcam te lenen.(waarmee je vooraf ook een paar dagen mag oefenen)

Veel succes gewenst!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

heb je wel een basis cursus gehad ? ik zou er verschrikkelijk van balen als ik deze foto's zou krijgen.
zeker een 5D met daarop een 70/400 of een 24/105 zijn heeeeel wat betere resultaten te behalen!
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

28127

Zit hier de Exif info in? Zo nee, hoe moet ik dat dan voor elkaar krijgen?

Als backup heb ik nog mijn 40D. Voor de bruiloft-voorbereiding open ik vast nog wel een nieuw topic.

Ik leer zo wel heel snel, door hier een foute foto neer te zetten :-)
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Ik kan van deze foto wel de exif lezen met EXIF data.
1/250 - f4 - ISO 100 - Subject Distance 2.68 - Focal length 138 - Camera EOS 5D Mark II :wink:

Dat levert een scherptediepte van 9 cm op. volgens DOFMASTER.

Daar zie je meteen je probleem, van te dichtbij te groot diafragma.
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Ha Mariek,

weet je nu wat je moet doen?

Iso omhoog, zodat je sluitertijd gelijk blijft, maar je diafragma op minste f/16 zetten, zodat je scherptediepte 36 cm is.


Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Verder altijd manueel je focus punt kiezen en focussen op het oog dat het dichtst bij de camera is.
Hier het linkeroog v.d. vrouw.
Onder de f/2.8 (f/2.0, f/1.4 etc) kies ik het focuspunt dat het dichtst erbij ligt
Boven de f/2.8 (f/3.5, f/4 etc) gebruik ik het middelste focuspunt icm met focus-recompose
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar