Cropfactor ef-s objectieven op een crop body

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

ik heb hier eens een testje gedaan met een ef-s objectief en . Dezelfde brandpuntafstanden volgens de aanduiding op het objectief, op statief en zelfde afstand. Er is wel degelijk een verschil.

Klopt mijn stelling dat bij een crop body in combinatie met een ef-s objectief de crop factor tussen het objectief en de body vervalt? En dat deze van ef objectief op een crop body de cropfactor van tel blijft?

De foto's (orginele achter link):

Getrokken met een ef-s 18-135

http://www.aiev.be/IMG_6468.JPG

Getrokken met een ef 75-300

http://www.aiev.be/IMG_6469.JPG
Laatst gewijzigd door 1 op eos550, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Nee, een 50mm EF lens heeft een zelfde brandpuntsafstand als een 50mm EF-s. Bij beide zal je beeldvlak ongeveer vergelijkbaar zijn met een 80mm op een fullframe sensor.

Wel kan het zo zijn dat 50mm bij de ene net iets verder weg ligt dan bij de andere. Niet alle objectieven zijn hierin gelijk
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Ik zal morgen beide foto's in mijn eerste post linken. Puur toeval waarschijnlijk. :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Objectieffabrikanten ronden de brandpuntsafstand af naar waarden die makkelijk "in de mond liggen".

Mijn EF-S 60mm had in werkelijkheid zoiets van 58,3mm als brandpuntsafstand.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Is deze ef-s 60 trouwens niet geschikt voor portret?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Voor portret denk ik eerder aan de 85mm F/1.8 of de 100mm F/2.0. Maar de 60mm kan daar natuurlijk ook voor fungeren.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Voor portret geldt de "ongeschreven" regel van 80mm. Op een cropcam kan je dus prima een 50mm lensje gebruiken.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Een lichte zoom zoals de 85 mm zal uiteraard meer flaterend zijn.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

De cropfactor is ook niet op elke cropcamera gelijk. Maar dat verschil zit hem tussen de types en de merken. De sensor (die de cropfactor bepaalt) is per serie camera's wel het zelfde.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik heb de lengte van de kubus in beide foto's gemeten in ImageJ, en het verschil is ongeveer 42%. Dat is toch wel flink. Heb je beide foto's vanaf dezelfde afstand genomen dwz stond je camera op een statief?
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Sushi schreefCOLONVoor portret geldt de "ongeschreven" regel van 80mm. Op een cropcam kan je dus prima een 50mm lensje gebruiken.
De 50mm heeft op een crop camera misschien wel dezelfde beeldhoek als een 80mm op een FF, maar optisch zijn ze verschillend.
De "ongeschreven' gaat om de optische kwaliteit van de lens. Een licht telelens geeft minder vervorming dan een lens met een korte brandspunt afstand. Bij portretten met een korte brandpunts afstand wordt bijvoorbeeld de neus langer.

On topic:
Brandpunt afstanden die op lenzen vermeld zijn, zijn t.o.v. FF (kleinbeeld). Dus ook bij EF-S

Hans.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

De camera stond op statief, beide objecieven verwisselt zonder van positie te veranderen. Hadden de foto's hetzelfde geweest was het duidelijk en had ik deze vraag niet gesteld? Zijn er hier nog dat deze test deden?
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Yep met de 24L, 24-105 en 24-70.
Ook een duidelijk verschil. Ik kan de exif niet zien, op hoeveel mm zijn ze geschoten(volgens de exif)?
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Samenvatting van wat hierboven gezegd is:
eos550 schreefCOLONDezelfde brandpuntafstanden volgens de aanduiding op het objectief, op statief en zelfde afstand. Er is wel degelijk een verschil.
Zoals Jan (Boels069) al aangeeft, worden brandpuntsafstanden afgerond. Als je de foto's dus gemaakt hebt op 75 of 135 millimeter kan dat een verklaring zijn. (@JSnakes: bij jou dus ook.)
eos550 schreefCOLONKlopt mijn stelling dat bij een crop body in combinatie met een ef-s objectief de crop factor tussen het objectief en de body vervalt? En dat deze van ef objectief op een crop body de cropfactor van tel blijft?
Nee.
Rocker schreefCOLONNee, een 50mm EF lens heeft een zelfde brandpuntsafstand als een 50mm EF-s.
[quote="hdb"Brandpunt afstanden die op lenzen vermeld zijn, zijn t.o.v. FF (kleinbeeld). Dus ook bij EF-S]/quote]

Wél vind ik het gemeten verschil fors. Zal straks 'ns even kijken of ik die verschillen ook heb (18-50 vs. 24-70).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Beide waren op de schaalaanduiding op het objectief op 135 gezet.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

eos550 schreefCOLONBeide waren op de schaalaanduiding op het objectief op 135 gezet.
En in de exif staat dus ook 135?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Een "goedkope superzoom" zoals de 18-135 is een compromis. Ik vermoed dat deze op 135 helemaal niet 135mm is op de relatief korte afstanden zoals hier gepost. Waarschijnlijk zal het op oneindig wel (bijna) 135mm zijn. Kortom, probeer het ook eens op oneindig!

Btw, de test zou je beter op 100mm kunnen doen, lenzen zijn nooit helemaal hun uitersten...
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

In de exit staat ook 135.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Sushi schreefCOLONVoor portret geldt de "ongeschreven" regel van 80mm. Op een cropcam kan je dus prima een 50mm lensje gebruiken.
Het portret objectief bestaat niet...

Ik gebruik voor portretten objectieven van groothoek t/m 200mm tele objectieven. Het ligt er gewoon aan wat voor soort portret ik moet maken. Voorbeeld: Vorige week moest ik voor de krant een portret maken, waarbij de omgeving meegenomen moest worden, omdat dat duidelijk moest zijn wat de man van de nieuw geopende winkel verkocht. Dit portret, fotografeerde ik op 16mm brandpunt...

Ik bedoel gewoon te zeggen: Er is geen objectief aan te wijzen wat echt een portret objectief is. Wel is zo, dat 50mm brandpunt kan gezien worden wat ongeveer met onze ogen overeen komt. Uiteraard, heb ik wel een persoonlijke voorkeur voor een objectief, en dat ligt bij de 135mm a 200mm brandpunt; ik kan mijn portret dan beter isoleren.

Trouwens, blijft een objectief op een crop- of fullframe body gewoon dezelfde brandpunt behouden. Het is een misverstand, dat een 50mm objectief op een cropcamera ineens 80mm zou worden, dat is dus niet zo. Het enige wat er bij een cropcamera gebeurd, is dat er letterlijk een crop uit het beeld wordt genomen. Kortom, een 50mm objectief blijft zowel op een crop- als een fullframe body gewoon 50mm.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Met een groothoek kan je ook prima een portret schieten. Het is maar net wat voor een resultaat je wilt hebben he. Maar, zoals velen uiteraard wel zullen begrijpen, was mijn zin uiteraard bedoeld als uitgangspunt voor de ts zijn opmerking over de 60mm lens.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar