Lens met meer bereik?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Gisteravond was ik bij een volleybal toernooi om foto's maken, maar dat was lastiger dan gedacht... (Alleen kunstlicht, snelle acties ed)
Had een body met een 18-55 (Kit lens) en een body met 70-300.
De 70-300 was binnen toch erg lastig, en eigenlijk in veel gevallen teveel zoom icm het weinige licht, moeilijk scherpe foto's te krijgen...
De 18-55 ging veel beter met het licht (Diafragma + de mindere mm).
Nou begon ik me af te vragen of het niet zou lonen om een lens met een groter bereik te nemen.
Misschien is dit wel voornamelijk uit praktisch oogpunt...
Echter, wil er niet in foto kwaliteit op achteruit tov. de 18-55 (70-300 is een goedkope tamrom, sowieso kwalitatief geen hoogstaande lens).

Dus:
Wat doet de foto kwaliteit (Scherpte ed) van bijvoorbeeld een 17-85 of 18-135 (15-85 is mijn wens, maar buiten budget op dit moment) tegen de 18-55 kit lens?
Of zou zelfs de 18-200 het nog goed doen?
Misschien nog andere goede alternatieven om wat meer "bewegings vrijheid" en gemak te krijgen?

Bedankt vast voor de eventuele tips ed :-)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Snelle actie vraag om een snelle autofocus, korte belichtingstijden, hogere ISO.
De laatste twee zijn in te stellen op de camera.
Een snelle autofocus is een objectiefeigenschap en dan moet je zoeken naar een ring-type-USM.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Gister was niet mijn gewoonte, maar wel een goed moment om erover na te denken.
Actie foto's gebeurd niet vaak, maar goed, nadenken kost niks! :-)
Buiten gister, fotografeer ik veel in en om het huis, vakanties ed.
Het grotere bereik is de voornaamste reden, een meer walk around lens...

De iso zit wel een punt in, de 550d deed het veel beter dan de 450d ivm de hogere mogelijke iso.
Snelle sluiter is ook logisch, maar dan moet de rest het wel toe laten(Het liefst een 10-500 lens met f1.2 hahaha), had nog niet echt nagedacht over je punt met de snelle autofocus!
Dit vind ik een goeie tip!
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Misschien een Sigma 17-70 F2.8-4 of een gebruikte 15-85?

De 17-85 van Canon heeft nog al eens een probleempje met vastlopen op zoom (mechanisch) zie youtube.

Zelf koop ik de lens die ik wil hebben en als dat betekent langer sparen dan is dat helaas zo,ooit een lens gekocht omdat deze goedkoop was en dat was achteraf toch zonde van het geld.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

+1 voor de sigma 17-70....
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Weinig budget, scherpe foto's en walk around bereik... Wellicht is de tamron 28-75 F/2.8 iets voor jou. Lees maar eens enkele reviews.
De 17-70 is uiteraard ook een mooie lens met meer groothoek. De tamron heeft een bruikbare F/2.8 over het hele bereik, 5 jaar fabrieksgarantie en is rete scherp.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De Tamron 28-75/2.8 is niet echt een walk-around lens, maar wel een uitstekende lens voor de situatie die de OP beschrijft. 28mm op crop is meestal echter niet voldoende.

Als je denkt dat de 15-85 je lens is, dan moet je daarvoor gaan sparen. De 17-85 en Sigma 17-70 zijn hele aardige alternatieven, beiden met voor en nadelen (en laat je vooral niet te bang maken over wat je allemaal terug kunt vinden op internet, de meeste lensen doen het gewoon goed). Maar de 15-85 is gewoon een betere lens!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Ik ben het addy101 wel eens, voor mij zou het ook niet werken als walkaround, over de kwaliteiten van de Tamron kan ik niets zeggen.

Ik zou afwegen of je nog even zou willen wachten en doorsparen voor de 15-85 (geef je zelf al aan dat je deze eigenlijk zou willen kopen).

Wanneer je nu gewoon een lens nodig hebt zou ik de Sigma 17-70 f2.8-4.0 nog eens bekijken/proberen.

Probeer ook de 15-85 eens, misschien heb je dan gelijk duidelijk of dit de lens is die je zoekt, de Sigma is f4 op 70mm wat jij denk ik ook goed kunt gebruiken.

Gewoon even de winkel in zou ik zeggen, dan wordt het is mijn ervaring snel duidelijk.

PS net nog even gekeken: de 15-85 is f5.6 op 70mm.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Je hebt gelijk dat het f/5.6 is en dat is teleurstellend.....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
De Sigma 17-70 eens opgezocht in google, en dit ziet er interessant uit!
Diafragma geeft iets meer mogelijkheden. Wel het bereik iets kleiner, maar het is natuurlijk kiezen of delen!
Schijnt erg scherp te zijn, en zie veel positieve reacties.

Ik vind beginnen op 28 niet voldoende groothoek...
Gebruik toch te vaak iets onder de 28.

Overleg met mijn vriendin (Die niet altijd staat te springen om nieuwe spullen), 100 keer fietsen naar mijn werk bespaart genoeg voor de 15-85...
Ken mezelf echter goed genoeg om te weten dat dit erg lang gaat duren! :-)

Toch nog maar eens paar nachtjes over slapen, en goed om me heen blijven kijken.
Echter, de Sigma 17-70 voor rond de 200-250Eu is misschien wel een goeie optie!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar