Snelheid scherpstelling 100/2.8L Macro

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Goedendag,

Dit is mijn eerste posting nadat ik me onlangs heb voorgesteld.

Heb gister 2e hands dit objectief kunnen overnemen. Mocht het niet in orde zijn, gaat ie gewoon weer terug.
De scherpte is formidabel!
Ben tevens in het (gelukkige) bezit van een 24-70/2.8 icm 40D
De snelheid van scherpstelling is duidelijk anders tussen de 2 objectieven, omdat de macro meer "slag" heeft.
Wat zijn jullie ervaringen ermee?

Groeten,

Rob
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
Anoniem 3

Ik ken de (snelheid van de) 24-70 niet.
Maar op de Macro zit een schuifje Full-0,5 tot oneindig en 03,-0,5m. De laatste stand is naar mijn mening de langzaamste.
Gewoon een kestie van even uitproberen.
Voordat je een foto maakt, moet je inschatten wat de afstand is. Heb je die juist ingesteld, dan vind ik de snelheid nogal meevallen. Niet zo snel als mijn 70-200 4.0 IS, maar snel genoeg voor macro.

Overigens: Mijn 100mm L staat eigenlijk nooit op de AF-stand. MF gaat sneller, maar je kunt volgens mij ook nog eens dichter op het onderwerp kruipen.

Tja, de scherpte is boven alles verheven.
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

ik heb de 100L ook, maar scherpstelling is toch redelijk vergelijkbaar met mijn andere L glas, in het achterhoofd houdend dat de 100L inderdaad een langere slag lijkt te hebben.

Op MF kan ik niet dichter op het onderwerp kruipen, focus op 1:1, verder kan hij niet aan de stelring...
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Anoniem 3

Ik neem mijn woorden over dichterbij instellen met MF terug.
Ook met AF is dat mogelijk.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

begrijp niet goed waar je naar toe wil met je vraag, indien dit je enige vraag is heb je zelf het antwoord al gegeven.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Na aankoop heb ik begin van de avond (bewolking/regen) wat zitten spelen met het objectief, en vond de snelheid qua scherpstelling wat teleurstellend voor een 2.8L objectief t.o.v een 24-70/2.8L. Gister tijdens zonniger weer vrijwel gelijk qua snelheid, maar inderdaad tussen 0.3 en 0.5 heeft automatische scherpstelling wat moeite. Misschien contrast icm 1 scherpstelpunt? Mocht ik nog niet duidelijk zijn, sorry closeshooter.
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

Ik ervaar hetzelfde.. 24-70 is over de hele linie snel. De 100L daarentegen zoekt nogal lang. Gaat van veraf naar dichtbij en weer terug. Het is natuurlijk ook een ander type lens.

Als je de lens helpt (MF) en door beperkingen op te leggen (schuifje) dan is ie sneller.

Gr Robin
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar