24 aug. 2012 ~ Ceské Švýcarsko

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Afgelopen zomer heb ik heerlijk 3 weken in Tsjechië doorgebracht. Een land voor mij welbekend met kennissen en vrienden. Voor het eerst sinds jaren een echte vakantie, geen vrijwilligerswerk en geen fotografische bijbedoelingen. Gewoon lekker genieten met onze 2 kinderen. Fotografie stond niet hoog op de prioriteitenlijst en er is ook maar een kleine rugzak met paar lensjes meegegaan.

We hebben in deze tijd een voor ons tot nog toe onbekend gebied doorkruist en ontdekt: Ceské Švýcarsko, oftewel Tsjechisch Zwitserland, een nationaal park in het absolute noord-westen van Tsjechië, tegen de Duitse grens aan. Het natuurgebied kenmerkt zich door een relatief laag maar zeer rotsachtig berglandschap (toppen tot ca. 800m). Kloven en kliffen, rivieren en bossen. Lange en prachtige hiking trails met slechte begaanbaarheid waardoor je af en toe moet klimmen en klauteren. Maar grote diversiteit aan hoogtepunten (letterlijk en figuurlijk).

Omdat ik het toch niet kon laten de camera mee te nemen hieronder een kleine selectie beelden van deze periode. Uiteindelijk gemaakt met een zeer beperkte hoeveelheid materiaal want i.p.v,. mijn foto rugzak heb ik met een kinderdraagrugzak gelopen met daarin onze jongste dochter van 1,5. Daarnaast had ik slechts ruimte voor een camera met groothoek en aan de zijkant een lichte telelens... eigenlijk ontzettend lekker om niet zoveel te hoeven nadenken en het gewoon te moeten doen met de beperkte middelen.

Waar ik verder enorm van genoten heb was het knoerthard juli licht midden op de dag. Ik weet dat velen dit licht verfoeien omdat het niet alleen hel is maar daardoor ook vaal en contrastloos. In de kloven en bossen gaf het echter prachtige mogelijkheden te spelen met het imposante licht/donker spel, juist dat harde licht was in staat door te dringen in de kloven en rivieren. Geweldig!

1. doorkijkje vanaf Mariina skála
Afbeelding
techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 31mm, f/8, ISO400 en 1/250 sec. met pola filter

2. Mariina skála
Afbeelding
techniek: 5DII met 70-200/2.8 lens op 145mm, f/8, ISO400 en 1/250 sec.

3. begroeiing in een rotskloof
Afbeelding
techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 16mm, f/4, ISO800 en 1/50 sec. met pola filter

4. Dolský mlýn
Afbeelding
techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 35mm, f/5.6, ISO400 en 1/200 sec. met pola filter

5. waterval bij Dolský mlýn
Afbeelding
techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 20mm, f/22, ISO50 en 1 sec. met pola filter,
camera in een trui op een steen gedrukt als 'poor mans tripod'


6. Pravcická brána
Afbeelding
techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 16mm, f/8, ISO200 en 1/60 sec. met pola en 0,6ND-grad filter

7. rivier Kamenice
Afbeelding
techniek: 5DII met 70-200/2.8 lens op 123mm, f/5.6, ISO400 en 1/50 sec. met pola filter

8. waterval in de Kamenice
Afbeelding
techniek: 5DII met 70-200/2.8 lens op 160mm, f/22, ISO50 en 1 sec. met pola filter vanaf statief

9. Kamenice Soutesky
Afbeelding
techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 35mm, f/22, ISO50 en 4 sec. met pola filter vanaf statief

10. Panská skála
Afbeelding
techniek: 5DII met 16-35/2.8 lens op 23mm, f/8, ISO200 en 1/125 sec.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

prachtig mooie foto's zeg ! mooi land lijkt me aan de hand van jou foto's
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Mooi verhaal en stuk voor stuk prachtige platen met zoals je zelf al beschrijft mooi licht. Ik heb er van genoten.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Anoniem 3

Prachtig mooi. Ik ben er stil van.
En dat zonder ND-filter.
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Erg leuk om te lezen.
Mooie foto's, met name nummer 8 vind ik schitterend!
Prachtig hoe je de foto wordt ingeleid en terecht komt bij een witte waterval, mooi!!
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
gonwil
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 513
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2008 19:20

Stuk voor stuk heel mooie foto,s,maar dat is jou wel toevertrouwd!
groet Gonda.
Sandra78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 18:19
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ook hier zeg ik, veel of weinig lenzen mee, ik vindt de beelden prachtig.
rboerdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2012 22:44

prachtige foto's - da's echt genieten!
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ik kom net terug van een ander stukje Tsjechië maar deze omgeving zou zeker ook geen verkeerde bestemming geweest zijn :). Een fraaie serie foto's heb jij toch weer gemaakt.
Toch een paar vraagjes als dat mag :wink:
Wat is het effect van het pola filter bij de foto's 4, 5 en 7 t/m 9 ? Wegnemen van schitteringen op het water denk ik, of bereik je hier nog iets meer mee ?
En hoe kom je aan een sluitertijd van 4sec bij foto 9. Met ISO50 en f22 kom je een heel eind maar toch nog niet aan 4sec. Of is het zo donker onder de bomen ?
Heb je alleen bewerkt in Lightroom en verkrijg je daarmee de blauwige kleuren van foto 2 en 6?

Gr. Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dit is Fotokunst met een hoofdletter.................... :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank voor de reacties :)

@Jumper: het effect van de pola filter blijkt enorm te zijn (zelfs meer dan ik zelf vooraf had ingeschat). Niet alleen op het water maar ook op de kleur van het blad van de bomen wegens de hoeveelheid vocht in de dalen. Ik kan je dit het beste laten zien ipv vertellen, zie de volgende twee belden die ik vooral ter indicatie van dit effect heb gemaakt:

Afbeelding Afbeelding

geloof het of niet (controleer de EXIF, staat er gewoon in) beide foto's zijn 1 minuut na elkaar gemaakt onder dezelfde licht omstandigheden. Niet alleen de waterreflectie is weg bij de laatste maar ook de kleur van de bomen is warmer en intenser. Maar dat brengt mij wel op een punt waar ik toen mee bezig was, het is helaas dus niet mogelijk om de kleur van de onderste te combineren met de aanwezigheid van de reflectie in het water. En dat is jammer, want de eerste heeft een prettigere licht/donker balans.

v.w.b. je vraag over de 4"... check de EXIF als je me niet gelooft ;) (ja het was relatief erg donker in die kloof...)

je laatste vraag: nee, is geen LR (hoewel ik daar wel mee heb bewerkt maar spaarzaam zoals bij al mijn foto's) maar vooral de heïgheid die in dit geval zo mooi in de berg hing waardoor bergen en heuvels verder naar achteren waziger worden en een blauwzweem krijgen. Dit wordt versterkt door het feit dat ik ze kunstmatiger iets donkerder heb gemaakt middels een ND-grad (in geval van de laatste).
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een mooie serie Johan en leuk om het effect te zien van zo'n pola filter...... :shock:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Erg bedankt Johan voor de duidelijke uitleg :)
En natuurlijk twijfel ik niet aan wat je zegt/schrijft. Maar ik vroeg me af welk effect een pola filter in deze situaties zou geven. Het wordt toch voornamelijk toegepast om luchten meer accent te geven maar blijkt in veel meer gevallen toegepast te kunnen worden. Ook wordt de sluitertijd dus (zelfs met enkele stops) langer bij gebruik van het pola filter.

Dan nog de blauwe wazige luchten van 2 en 6: ik vind dat erg mooi zo maar had verwacht dat dit het gevolg van een (lichte) bewerking zou zijn.

Gr. Jan
Canon materiaal
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

BartjeD schreefCOLONEen mooie serie Johan en leuk om het effect te zien van zo'n pola filter...... :shock:
jep, zo enorm heb ik het ook zelden gezien
Jumper schreefCOLONErg bedankt Johan voor de duidelijke uitleg :)
En natuurlijk twijfel ik niet aan wat je zegt/schrijft. Maar ik vroeg me af welk effect een pola filter in deze situaties zou geven. Het wordt toch voornamelijk toegepast om luchten meer accent te geven maar blijkt in veel meer gevallen toegepast te kunnen worden. Ook wordt de sluitertijd dus (zelfs met enkele stops) langer bij gebruik van het pola filter.


Een pola kan veel meer dan alleen maar luchtjes blauw maken of door water heen kijken... :wink:
Jumper schreefCOLONDan nog de blauwe wazige luchten van 2 en 6: ik vind dat erg mooi zo maar had verwacht dat dit het gevolg van een (lichte) bewerking zou zijn.
tuurlijk is er bewerking overheen gegaan maar m.n. op de licht/donker balans, de heigheid is iets wat in het beeld zit en komt tgv van 1) veel vocht in de lucht of 2) warme lucht (denk maar aan de trillingen boven het warme wegdek)
www.johanvanderwielen.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Iemand vroeg mij hoe het zou zijn als ik die twee foto's met en zonder pola zou samenvoegen in PS... maar even quick gedaan en moet bekennen dat ik het resultaat niet onaardig vind

Afbeelding
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar