Mooie plekjes voor herfstfoto's gezocht

Hier kun je tips en ideeën uitwisselen voor mooie locaties.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

De herfst komt er aan, met hopelijk mooie kleuren dit seizoen. Wie weet mooie plekjes voor het fotograferen van de herfstkleuren en wanneer zijn de kleuren -naar verwachting- op hun top?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Veniality
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2012 12:17
WoonplaatsCOLON Dordrecht
CONTACTCOLON

Ah, die vragen had ik ook al idd, dus dit topic ga ik volgen!
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

de loonse en drunese duinen maar dan moet je nog wel even geduld hebben denk ik.
Afgelopen jaar hab ik daar hele mooie gekleurde bomen gezien maar helaas toen geen camera bij.
succes
Grt Marco
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Echt? Ik ben er nog nooit geweest, maar het klinkt niet echt als een bos :lol:
Ik ken de Soester Duinen, en daar zijn niet zo enorm veel bomen te vinden. Hoewel er wel een klein bos om heen staat, maar daar was vorig jaar niet zoveel kleur. Wel de weg langs de Soester Duinen trouwens, dat is dus ook wel een aanrader.

Ik heb vorig jaar een paar foto's gemaakt in de Lage Vuursche en Baarn, en dat vond ik ook wel de moeite waard!
Zie hier een paar voorbeelden.

Maar ik zoek dus nieuwe plekjes nu.....

Ik denk zelf aan de Veluwe, maar dat is zo groot dat ik wel wat meer tips kan gebruiken, waar moet ik dan precies zijn. Ik ben benieuwd naar de volgende reacties :D
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
redfox416
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2012 21:21
WoonplaatsCOLON Valkenswaard
CONTACTCOLON

De malpie in valkenswaard en omgeving.
Heb je best wat stukken met loofbomen staan.
Wanneer ze het mooist zijn is moeilijk te zeggen.
Ligt aan het weer he
Canon EOS 600D, canon 50mm 1.8, tamron 90mm 2.8, tamron 17-50 2.8, tamron 70-300
JG-fotografie
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Bij ons, in het bronsgroen eikenhout wemelt het van de loofbomen. :)
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ja, Limburg is een goede plek, maar wel erg ver voor mij.......
Ik hoop op nog meer tips!

Iemand als eens in het Speulderbos en Sprielderbos geweest, op de Veluwe? Daar lees ik ook positieve dingen over op het web.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Speulder/Sprielderbos is zeker ook mooi... 't Solse Gat is dan ook nog wel een aanrader als je daar toch aan het wandelen bent :)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bosranden langs open gebieden zijn ook mooi. En het grote voordeel is, dat er niet zoveel bomen in de weg staan :)
Wanneer de kleuren op zijn mooist zijn is helemaal afhankelijk van het weer. Sommige jaren is het twee weken prachtig, andere jaren wordt het alleen maar bruin en waait alles er snel af. En naast de kleuren, is ook het licht wat er op staat heel belangrijk. Met een donkere lucht en een laag zonnetje knalt alles er veel beter uit.
Gerrit550
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2011 08:18

Malpie in Valkenswaard is zekers een aanrader! Vergeet geen pol. filter voor mooie foto's van de heide.
Clingendeal in Wassenaar is ook zekers de moeite waard.
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

:oops: Wat dacht je van het Amsterdamse Bos? :mrgreen:
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Amsterdamse Bos: een gouden tip geloof ik. :D :o Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht, ik ben er al zo vaak geweest :roll:

Weet iemand trouwens een website waar je de verwachting voor de herfstkleuren kunt bekijken?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Anoniem 3

Jasmino schreefCOLONAmsterdamse Bos: een gouden tip geloof ik. :D :o Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht, ik ben er al zo vaak geweest :roll:

Weet iemand trouwens een website waar je de verwachting voor de herfstkleuren kunt bekijken?
Sorry hoor, maar:
Is dat geen vraag in de categorie: "Wie weet wanneer er mooie wolkenluchten langs komen?"
Met andere woorden: Kijk uit je raam, wrijf je ogen uit, pak de fiets, rijd naar het Amsterdamse Bos en geniet van alle kleuren die je tegenkomt.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Telescoop schreefCOLONSorry hoor, maar:
Is dat geen vraag in de categorie: "Wie weet wanneer er mooie wolkenluchten langs komen?"
Nee hoor, die vraag zit niet in dezelfde categorie. Hij zit meer in de categorie "weersvoorspelling", als je hem al in een hokje wil stoppen :wink:
Ik weet dat voor de oostkust in Amerika (waaronder New England dat een zeer aantrekkelijke bestemming is in die periode) er uitgebreide websites zijn, over wanneer de top van de herfstkleuren verwacht worden in een bepaald jaar. En net als de weersvoorspelling kan dat wel een beetje ernaast zitten, maar het nadert de werkelijkheid altijd heel aardig en geeft je dus een idee wanneer je de mooiste kleuren kunt verwachten. Evenzo voor de kersenbomen in Washington DC, via een website kun je volgen wanneer de bloeiperiode wordt verwacht.

Als het zo simpel zou zijn als jij beschrijft, dan stelde ik die vraag niet. Ik wil er in mijn planning graag een beetje rekening mee houden, en dan is het fijn om te weten of ik dat half oktober, eind oktober of begin november moet doen. Het tijdstip hangt namelijk af van meerdere factoren, die bijna allemaal met het weer te maken hebben. En ja, een paar najaarsstormen kunnen aardig roet in het eten gooien, maar daarom blijft het ook een voorspelling.

En ik vraag me dus af of er in NL wellicht ook plekken zijn waar ik die voorspelling kan vinden. Ik heb ze nog niet gevonden, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er niet zijn.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Sommige bladeren zijn nu al mooi rood. Het blad van de Canadese vlag ( geen flauw idee welke boom ) is nu mooi rood. En ik snap wat je wil een mooi kleuren pallet van groen geel rood bruin.
De Kampina in Brabant bij Boxtel is een mooi gebied met veel loofbomen.
Anoniem 3

Weer een sorry van mijn kant.

Sorry, zo had had ik het nog niet bekeken. Ik kan me indenken dat er in een immens groot land tips gegeven worden voor het bekijken van bijvoorbeeld kersenbloesem oid.
Hier in Nederland gaar het natuurlijk om loofbossen en 'maple-leafs'. Die verkleuren nu al. Hier in de wijk staan er welgeteld drie voor een appartementengebouw, dus niet echt iets voor een mooie foto...

Vorige spreker haalde de Kampina, tussen Boxtel en Tilburg al aan. Maar daar is het nu nog te vroeg voor mooie kleuren.
Misschien kun je zoeken op natuurgebieden of zo.

Verder blijf ik bij mijn mening dat je gewoon naar buiten moet blijven kijken en de (ver)kleuring van de bomen daar moet volgen.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nederland heeft een zeeklimaat.
Dat wil zeggen dat er nogal wat verschil is tussen oost, west, noord en zuid voor wat betreft de tijd van kleuren en de mate van kleuring. Bij mij kleuren de esdoorns achter het huis nog niet echt. Waarschijnlijk gaat dat ook niet gebeuren en worden ze net zoals vorig jaar bruin door alle regen. Verder zit er zeker een week tijdverschil tussen randbomen (lanen, bosranden) en bomen in het bos zelf. En daarnaast hebben we ook nog "koude-plekken" die weer op een andere tijd verkleuren, omdat daar eerder nachtvorst is.
Tevens verkleurt iedere boomsoort ook weer op een andere tijd. Voorspellingen zijn leuk als je duizenden hectares esdoornbos hebt en een voorspelbaar klimaat, maar in Nederland met al die postzegeltjes verschillende boomsoorten is het ondoenlijk. Toch waag ik een voorspelling: de kleuren zullen het mooist zijn tussen 1 Oktober en 30 November. :)
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

In de efteling daar zijn ook mooie stukjes om te fotograferen.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ga eens kijken op landgoed Elswout vlak bij Overveen, en landgoed Beeckesteijn, bij Velsen? En ik denk dat de Amsterdamse Waterleidingduinen (vanaf de Oase of vanaf Panneland) stemmige plaatjes kunnen opleveren! En alles redelijk in de buurt! Of 's-Gravelande ('s-gravelandse buitenplaatsen), vanaf het bezoekerscentrum natuurmonumenten!
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Anoniem 3

Net terug uit Limburg, nationaal park Maasduinen.
Het is dat het weer niet meezat, maar wat een prachtige herfstnatuur.
En paddenstoelen!! Ongelooflijk wat een soorten en kleuren.
Dus: als het deze week maar een beetje zonnig wordt wordt, stap ik in de auto en zet de autopilot daarheen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar